Indretning & dekoration
Interview: Verdens topdesignere om hvorfor de elsker nordisk design
Jean-Marie Massaud, Sebastian Herkner og Stone Designs fortæller om besjælede designsamarbejder og om overraskende meget varme i kolde klima
At skandinavisk design er stort ude i verden ved vi jo alle, med et formsprog og stilsikkerhed som både kopieres og misundes. Men hvordan er det at komme som international designer og arbejde for et nordisk firma? Vi talte med syv designere fra fire forskellige lande om overraskende latinske tendenser blandt svenskere, en uslåelig fornemmelse for håndværk og hvor de går hen i Stockholm for at drikke kaffe og shoppe.
“Jeg havde ingen forudfattede meninger om hvordan det skulle være at arbejde med et nordisk firma. For mig er udgangspunktet for et samarbejde altid det samme. Jeg vil møde menneskene og firmaet, for at forstå deres vision og filosofi. Dette udgør altid det første berøringspunkt, og er afgørende i forhold til om vi skal samarbejde eller ej.”
“Det vigtigste for en designer i et samarbejde er at tage firmaets DNA til sig, men også sætte sit eget stempel på projektet. Det er den bedste måde at lancere vellykkede produkter.”
“Jeg kan lide at komme på Stockholm Furniture Fair for at opdage nordiske virksomheder man ikke ser på andre messer. Stemningen er også meget mere åben og afslappet end på andre internationale messer. Inde i byen kan jeg lide at besøge Byredos butik.”
“Det vigtigste for en designer i et samarbejde er at tage firmaets DNA til sig, men også sætte sit eget stempel på projektet. Det er den bedste måde at lancere vellykkede produkter.”
“Jeg kan lide at komme på Stockholm Furniture Fair for at opdage nordiske virksomheder man ikke ser på andre messer. Stemningen er også meget mere åben og afslappet end på andre internationale messer. Inde i byen kan jeg lide at besøge Byredos butik.”
Designer: JEAN-MARIE MASSAUD, Frankrig
Producent: OFFECCT, WÄSTBERG, KASTHALL, Sverige
“Jeg har været på Stockholm Furniture and Light Fair flere år, senest i 2013 da Offecct skabte en fælles udstilling omkring vores projekter. De steder i Stockholm jeg udforskede måtte jeg takke mine venner på Claesson Koivisto Rune for!”
“Mine bedste samarbejder begynder altid når jeg møder smarte mennesker. Jeg har mødt mange repræsentanter og ledere fra nordiske firmaer og haft mulighed for at udveksle idéer, debattere hvordan man kan skabe mere med færre ressourcer og dele tanker om hvordan man kan skabe nye produkter som viser at design er en disciplin som ikke kan reduceres til æstetiske eller moderigtige produkter.”
“Hvis jeg skal være ærlig, blev jeg overrasket over at der findes en slags middelhavssjæl hos vore svenske venner, og med det mener jeg at I har sol i jeres hjerter. På trods af at I bor længere nordpå end vores tyske kolleger!”
Producent: OFFECCT, WÄSTBERG, KASTHALL, Sverige
“Jeg har været på Stockholm Furniture and Light Fair flere år, senest i 2013 da Offecct skabte en fælles udstilling omkring vores projekter. De steder i Stockholm jeg udforskede måtte jeg takke mine venner på Claesson Koivisto Rune for!”
“Mine bedste samarbejder begynder altid når jeg møder smarte mennesker. Jeg har mødt mange repræsentanter og ledere fra nordiske firmaer og haft mulighed for at udveksle idéer, debattere hvordan man kan skabe mere med færre ressourcer og dele tanker om hvordan man kan skabe nye produkter som viser at design er en disciplin som ikke kan reduceres til æstetiske eller moderigtige produkter.”
“Hvis jeg skal være ærlig, blev jeg overrasket over at der findes en slags middelhavssjæl hos vore svenske venner, og med det mener jeg at I har sol i jeres hjerter. På trods af at I bor længere nordpå end vores tyske kolleger!”
“Vi har mest arbejdet med svenske virksomheder, blandt andet for Kasthall da vi lavede tæppet Karl i 2009, for Wästberg skabte vi lampen W083T og for Offecct en hel del projekter, fra siddemøbelserien Island over lyddæmpende skærme til borde. Airberg fra 2014 er en nyskabende sofa som bryder med konventionerne, desuden den første produktion fra initiativet Offecct Lab som satser på nytænkning.”
“Når man indleder et samarbejde har den anden part allerede en idé om, hvordan en møbellinje skal udvikles og markedsføres. Efter dette følger et møde, hvor vi kan dele vores værdier og udstikke en progressiv vej frem. Ærligt talt har jeg ingen interesse i at skabe endnu en stol eller endnu en sofa, hvis jeg ikke kan bruge resultatet af min kreative udvikling. Jeg foretrækker at begynde med et overordnet scenarie, den totale oplevelse af et projekt. Design som er smart og elegant. Tidløs og vægtløs.”
Designer: STONE DESIGNS, Spanien
Producent: SKANDIFORM, BLÅ STATION, Sverige
“Der findes måske en stereotype omkring nordiske firmaer og deres medarbejdere, at de er lidt strenge og alvorlige, men det har vi aldrig syntes de er. Vi (Eva Prego og Cutu Mazuelos) har altid opfattet skandinavere som varme og venlige og kan let identificere os med kulturværdier og miljøinteresser. Cutu har boet nogle år i koldt klima og det føltes som om det førte ham tættere på Norden.”
Producent: SKANDIFORM, BLÅ STATION, Sverige
“Der findes måske en stereotype omkring nordiske firmaer og deres medarbejdere, at de er lidt strenge og alvorlige, men det har vi aldrig syntes de er. Vi (Eva Prego og Cutu Mazuelos) har altid opfattet skandinavere som varme og venlige og kan let identificere os med kulturværdier og miljøinteresser. Cutu har boet nogle år i koldt klima og det føltes som om det førte ham tættere på Norden.”
“For Skandiform lavede vi stolen Petals. I Skandinavien er der en kundskab og tradition omkring polstrede møbler, som vi ikke har i Spanien, så det er givende at arbejde med sådanne projekter. De ville have en stol til almene rum med høj stoleryg for at skabe en følelse af privatliv og vi gav dem en lidt lettere version af en sådan.”
“Da vi mødte Blå Station vidste vi med det samme at vi gerne ville arbejde med dem. Akustikpanelerne Ginkgo var inspireret af de japanske blade.”
“Vi tager til Stockholm hvert år på messen og kan specielt godt lide Offecct, Skandiform, Materia, Nordic Care og Blå Station. Greenhouse med alle unge designere er også interessante og det bliver spændende at se hvad æresgæsterne Barber & Osgerby finder på.”
“Vi tager til Stockholm hvert år på messen og kan specielt godt lide Offecct, Skandiform, Materia, Nordic Care og Blå Station. Greenhouse med alle unge designere er også interessante og det bliver spændende at se hvad æresgæsterne Barber & Osgerby finder på.”
Designer: MIKHAIL BARASHKOV, Ryssland
Producenter: SELKA-LINE, NIKARI, Finland
“Jeg medvirkede til SFF i 2002, da jeg havde stolen med for Rudi for Selka-Line. I 2012 tegnede jeg barstolen September for Nikari, som en del af deres projekt Design for Nature. Det der slog mig mest i vores samarbejde, var deres utroligt imponerende kundskaber indenfor træarbejde. Samme snedkere arbejdede sammen med mig og stolen fra start til slut, hvilket var fantastisk.”
Producenter: SELKA-LINE, NIKARI, Finland
“Jeg medvirkede til SFF i 2002, da jeg havde stolen med for Rudi for Selka-Line. I 2012 tegnede jeg barstolen September for Nikari, som en del af deres projekt Design for Nature. Det der slog mig mest i vores samarbejde, var deres utroligt imponerende kundskaber indenfor træarbejde. Samme snedkere arbejdede sammen med mig og stolen fra start til slut, hvilket var fantastisk.”
Designer: CARLOS TISCAR, Spanien
Firma: OFFECCT og KARL ANDERSSON & SÖNER, Sverige
“Første gang jeg besøgte Stockholm Furniture Fair var i 1992, hvis jeg husker ret. Min kæreste og jeg fløj hertil i vores tynde, spanske jakker og syntes at Stockholm var som en helt anden planet. Det var ret specielt!”
“Da vi var kommet ud til messen, befandt vi os først i en hal fuld af julepynt og nisser og forstod ingenting. Men bagefter gik vi den rigtige vej! Hele Stockholm er et herligt sted, men for en gammeldags fyr som mig, må jeg sige at favoritstedet er Barista i Victoria biografen på Götgatan. Det er en slags paradis for mig…”
Firma: OFFECCT og KARL ANDERSSON & SÖNER, Sverige
“Første gang jeg besøgte Stockholm Furniture Fair var i 1992, hvis jeg husker ret. Min kæreste og jeg fløj hertil i vores tynde, spanske jakker og syntes at Stockholm var som en helt anden planet. Det var ret specielt!”
“Da vi var kommet ud til messen, befandt vi os først i en hal fuld af julepynt og nisser og forstod ingenting. Men bagefter gik vi den rigtige vej! Hele Stockholm er et herligt sted, men for en gammeldags fyr som mig, må jeg sige at favoritstedet er Barista i Victoria biografen på Götgatan. Det er en slags paradis for mig…”
“Før Offecct designede jeg to produkter, stolen Louis IX og Origami sofaen. Det var en meget opmuntrende opgave, jeg fik næsten frie hænder og stor støtte.”
“Der er ingen større forskel på at arbejde med et nordisk firma, takket være globaliseringen bliver vi jo mere og mere ens. Desværre, vil jeg sige. Men design er jo også et universalsprog!”
“Der er ingen større forskel på at arbejde med et nordisk firma, takket være globaliseringen bliver vi jo mere og mere ens. Desværre, vil jeg sige. Men design er jo også et universalsprog!”
Designer: MATHIAS HAHN Producent: IKEA, ASPLUND, Sverige
“For mig handler hvert samarbejde altid om hvilke mennesker man samarbejder med. Hvert projekt starter fra begyndelsen. Jeg arbejdede med Ikea i deres seneste PS samling, samt skabte spejlkollektion ME for Asplund.”
“For mig handler hvert samarbejde altid om hvilke mennesker man samarbejder med. Hvert projekt starter fra begyndelsen. Jeg arbejdede med Ikea i deres seneste PS samling, samt skabte spejlkollektion ME for Asplund.”
“Mine kunder vil som regel have at jeg tilføjer et egen design approach eller arbejdsmetode. Så at fremlægge idéer som er nye for firmaet og blandt andet udfordre eksisterende praksis, kan være fundamentalt.”
“Jeg har været på Stockholm Light and Furniture Fair, men kan ikke kalde mig en insider. Derimod vil jeg gerne anbefale det traditionelle svenske køkken, som jeg holder af på denne tid af året.”
“Jeg har været på Stockholm Light and Furniture Fair, men kan ikke kalde mig en insider. Derimod vil jeg gerne anbefale det traditionelle svenske køkken, som jeg holder af på denne tid af året.”
Producent: GUBI, Danmark
“Vi skabte Collar lampen for Gubi 2015, og arbejder for tiden på et andet produkt. Jeg mødte Jacob Gubi på Maison&Objet i Paris for nogle år siden og vi havde en fantastisk snak om vores arbejdsmåde, designtanker, favoritmaterialer og vores fælles passion for design. Vi samarbejder for tiden med to danske firmaer, men samarbejdet kommer til at tage sin tid.”