signebergman0909

Organisering på børneværelset - eller rod?

Signe Bergman
8 år siden
sidst ændret:6 år siden

Hej alle, Som de fleste andre børneværelser, roder det på vores for meste. Indimellem, så man knapt kan se gulvet. Har I metoder til at få ryddet op, eller lader I bare stå til og lader børnene være børn? Jeg kan godt se pointen i, at lade mine unger rode til, som de lyster, men på den anden side er jeg også lidt et ordensmenneske, og har det nogenlunde ryddet op i resten af huset. (Så meget som tiden nu tillader) Hvad gør I? Har I systemer, metoder eller andet, uden at det bliver for stramt og firkantet?

(5) kommentarer

  • Sara Norrman
    8 år siden

    Hej, i mitt fall har det berott på mina barns ålder. När de var riktigt små, 2-3 år, städade jag alltid undan varje kväll, även om det bara var att slänga ner alla leksaker i en stor låda. Kändes skönt att få mitt hem vuxet på kvällen. Nu är det annorlunda, de är 11 och 15 år och ansvariga för sina egna rum. Jag vågar sällan gå in där, men nån gång varannan månad tar vi tillsammans storstädning. Emellan det har de eget ansvar för hur det ser ut i deras rum – fast jag måste ofta stänga dörren om eländet:)

  • Anna Holmquist
    8 år siden

    Jag har precis samma problem och jag tycker dessutom själv att det är så förskräckligt tråkigt att städa och plocka. Jag tror egentligen att det bästa är om man konsekvent ser till att barnen själva plockar upp sina saker så att de lär sig att städa själv men detta kräver ju energi och energi är ju en bristvara som förälder så det är fullt förståeligt att det inte blir av. Den enklaste vägen är kanske att själv plocka varje kväll men egentligen tycker jag att det är den enkla vägen som dessutom riskerar att göra en bitter till slut...

    Mitt råd är därför att skaffa förvaringssystem och lära barnen att själva sortera alla sina saker och sedan vara konsekvent med detta. Sedan är det nog oundvikligt att dessutom plocka lite själv varje kväll. Lycka till!

  • Marcus Hartwall
    8 år siden

    Tack för tipsen! Bra för framtiden :)

  • Trine Vig
    8 år siden
    Invester i nogle store opbevaringskasser eller bedrollers, til al mulig slags legetøg og andet.
    Bed pænt dine børn om at fylde kasserne op og så kan du nemt stable eller rulle kasserne til side, så gulvet fremstår rydeligt.
  • PRO
    LeanLiving
    8 år siden

    Børn er ikke født med et oprydningsgén - det skal læres, og vi voksne er deres rollemodeller. Så der er kun en vej. Vis dem det.

    - Giv et varsel: om 15 minutter rydder vi op. Lad dem lege med f.eks. LEGO på et fleecetæppe, så du bare kan samle hjørnerne og hive det hele op i en stor kasse/kurv.

    - Lær dem at alle ting bor et sted. Oprydning er ingen gættekonkurrence, så brug klare plastikbøtter til småting, så de kan se, hvad der skal i.

    - Lær dem at rydde op når legen skifter tema.

    - Gør oprydning til en leg. Og bær og tag over når det ikke rigtigt lykkes. Chancen kommer igen.

    Oprydningseksperten Lena Bentsen

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Houzz bruger cookies og lignende teknologier til at tilpasse min oplevelse, give mig relevant indhold og forbedre Houzz-produkter og -tjenester. Ved at klikke på 'Accepter' accepterer jeg dette, som beskrevet yderligere i Houzz-cookiepolitikken. Jeg kan afvise ikke-essentielle cookies ved at klikke på 'Administrer præferencer'.