mariaandersson9

Vilket fruktträd ska vi plantera i trädgården?

Marias Inredning
8 år siden
sidst ændret:6 år siden

Det är en bit kvar till sommaren men jag längtar såå mycket, inte minst för att min trädgård mår som bäst då! Vill därför börja planera lite redan nu, är sugen på att plantera några nya blomsorter men framför allt ett nytt fruktträd. Vi har plommon och äppleträd, ni som har fruktträd i er trädgård, vilka har ni och har ni mycket nöje utav det? Älskar att baka, sylta, lägga in osv :)

Garden Design - Traditional Plantings · Mere information

[https://www.houzz.se/foton/garden-design-traditional-plantings-phvw-vp~2409592(https://www.houzz.se/foton/garden-design-traditional-plantings-phvw-vp~2409592)

(12) kommentarer

  • PRO
    Naturator
    8 år siden

    Ett hushållspäron (gråpäron, bergamott el.dyl), om du har plats och tålamod? Väldigt gott i inläggningar och vackra träd.

    Marias Inredning thanked Naturator
  • PRO
    Marias Inredning
    Forfatter
    8 år siden

    Tack för tips! Jag har faktiskt funderat över ett päronträd. Ska kolla in sorterna du nämnde. Tack!

  • Sarah Sterner
    8 år siden

    Har du funderat på några bärbuskar kanske? I mina föräldrars trädgård finns bl.a vinbär, krusbär och hallon... och mamma gör mängder av sylt, geléer och inläggningar!

    Marias Inredning thanked Sarah Sterner
  • PRO
    Marias Inredning
    Forfatter
    8 år siden

    Tack!! Tycker också att vinteräppelträd är såå vackra, har det redan :) Ingen dum idé med bärbuskar, det kanske är det som kommer göra min trädgård komplett. Tack!

  • PRO
    Hjelte Garden Design AB
    8 år siden

    Jag slår gärna ett slag för körsbär, surkörsbär om du ska sylta och safta. Finns svagväxande sorter som Kirsa och Nordia eller större sorter som Fanal, Ostheimer eller Skuggmorell. Sötkörsbär som ex. Stella eller Sunburst är bra då man vill äta direkt från trädet. Oavsett vad man väljer är det viktigt att välja rätt träd och ställe att plantera på. Kompakta lerjordar är inte så uppskattat t ex. För god skörd krävs ett ganska så soligt läge. Lycka till!

    Marias Inredning thanked Hjelte Garden Design AB
  • PRO
    Marias Inredning
    Forfatter
    8 år siden

    Vilka underbara tips, stort tack Hjelte i Trädgården! Då vet jag vad jag ska göra i helgen, läsa på om typerna som du nämnde :-)

  • PRO
    Hjelte Garden Design AB
    8 år siden

    Varsågod, så lite så. Kul att vara till hjälp även om snön ligger djup och temperaturen sjunker. :)

  • mariannese
    8 år siden

    Jag är väldigt nöjd med sötkörsbäret Stella. Enda problem har varit att trädet vuxit sig stort ganska fort och det är omöjligt att hålla fåglarna borta i toppen. Men de år skörden är stor räcker bären till både fåglar och barnbarn. Jag har kompletterat med ett buskkörsbär, Lettisk låg som bara ska bli 2 m högt. Det är ett surkörsbär men sötare än andra sorter av morelltyp. Har ryska Chokoladnaja också men kan inte uttala mig om det än.

    Clara Frijs är ett bra päron hos mig i zon 3.

  • PRO
    Emma Johnson Trädgårdsdesign
    8 år siden

    Hej Maria!

    Jag vill även slå ett slag för de lite ovanliga valen - kanske ett mullbärsträd, eller varför inte ett kvitten?

    Om platsen är knapp är mullbäret Morus 'Mulle' ett bra alternativ, medan Morus nigra behöver plats allteftersom åren går men ack vad goda bär!

    Lycka till!

    /Emma



  • PRO
    Trädgårdsdesign Värmdö
    8 år siden

    Hej Maria

    Nu vet jag inte vilken zon du bor i men jag skulle rekommendera Persika finns sorter som funkar upp till zon 4. Blommar väldigt tidigt på våren med de vackraste rosa blommorna på bar kvist. Bör täckas om det är risk för frost så inte blommorna dör. Ger mycket frukt tidigt som ibland kan ha svårt att hinna mogna i vårt land men jag gjorde sylt på mina förra sommaren som blev jättegod.

    Lycka till!

    Mvh

    Madelene

  • PRO
    Edwards Elektriska
    7 år siden

    Äpple är det man kan använda till mycket så det skulle jag satsa på.

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Houzz bruger cookies og lignende teknologier til at tilpasse min oplevelse, give mig relevant indhold og forbedre Houzz-produkter og -tjenester. Ved at klikke på 'Accepter' accepterer jeg dette, som beskrevet yderligere i Houzz-cookiepolitikken. Jeg kan afvise ikke-essentielle cookies ved at klikke på 'Administrer præferencer'.