nielsrejnhold

FØR & EFTER: gulvmaling - afhøvlet trægulv - soveværelse

Da jeg i 2007 flyttede ind i min lejlighed, var stod alle gulvene på nær i entreen helt rå - dvs afhøvlede og ludbehandlede.

I min gennemgribende renovering "overlevede" disse plankegulve ikke deres udseende. De skulle males. Jeg var nemlig kørt sur i alt det rå træ, fordi jeg syntes, det "sugede" energien ud af rummene. Jeg ville op mere ro og balance i rummene - mere sammenhæng.

Så alt, jeg selv havde afsyret - karlekammerbord, skrivebord, karlekammerskab, stole, spisebord (i egetræ) - blev nu malet.

Trægulvene var en større proces. Trærens, afvaskning, også med eddikesyre for at neutralisere evt. rester af sæbe, så malingen kunne vedhæftes. Jeg fugede alle revner mellem plankerne, sleb det overskydende af, grundede og malede 3 gange med en god gulvmaling. Fugerne er relativt elastiske, da gulvet jo arbejder mellem årstidernes skiften. Den er vist ca. 25% i det produkt, jeg brugte. Og malingen splintres ikke, hvis jeg taber noget. Malingen, der er vandbaseret, går med ned i gulvet.

FØR: her gulvet - efter fugning mellem plankerne - og inden bemaling


EFTER: her har jeg malet gulvet - der er skabt ro i rummet. Tingene spiller - det virker mere harmonisk. Og selv om det er malet, fornemmes træets struktur endnu. Det organiske materiale har bevaret sit udtryk. En anden gevinst er så også det hygiejniske, fordi det er så nemt at rengøre. Plus støvet, der ses meget hurtigere. Så indeklimaet er bedre, fordi jeg oftere svinger støvsugeren. Førhen tænkte jeg bare: Jamen, her er jo rent. Men nej, det rå træ gemte på en måde på støvet.


Kommentar

    Sponsored

    Reload the page to not see this specific ad anymore

    Danmark
    Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

    Houzz bruger cookies og lignende teknologier til at tilpasse min oplevelse, give mig relevant indhold og forbedre Houzz-produkter og -tjenester. Ved at klikke på 'Accepter' accepterer jeg dette, som beskrevet yderligere i Houzz-cookiepolitikken. Jeg kan afvise ikke-essentielle cookies ved at klikke på 'Administrer præferencer'.