ploughansen

Ny terrasse.. komposit eller træ?

Mikkel Hansen
8 år siden

Mit forårsprojekt er en ny terrasse foran stuen. Jeg havde egentlig sat mig for at den skulle laves i kompositbrædder (se vedhæftede billede af mønstret). Men efter en tur hos tømmerhandlen er jeg blevet godt og grundigt i tvivl.

Samtlige medarbejdere frarådede mig direkte at bruge kompositbrædder. Deres argument var at brædderne udvider sig meget i varmen (dog noget jeg kan leve med), men også at de bliver ulideligt varme, så det næsten er uudholdeligt at stå på (noget jeg ikke så godt kan leve med).

De anbefaler i stedet forskellige løsninger i træ. Enten med almindelige trykimprægneret brædder, eller med hårdt træ. Altså både løsninger der er billigere og dyrere end komposit, hvorfor jeg ikke tror de har en skjult dagsorden når de fraråder komposit til fordel for træ.

Jeg har spurgt mig lidt mere rundt omkring, men har fået forskellige meninger. Så nu kunne jeg godt tænke mig at høre fra houzz-brugerne. Hvad er jeres erfaringer med komposittræ?

Det skal lige nævnes at årsagen til at jeg godt kunne tænke mig komposit, er at jeg er hunderæd for splinter når ungerne render rundt på terrassen. Det med vedligeholdelsen er ikke et parameter jeg vægter særlig højt. Jeg har ikke noget imod en årlig slibning/oliering.


(2) kommentarer

  • Morten B.
    8 år siden

    Hej Mikkel.

    Har du overvejeten fliseterasse? Så længe man ikke vælger grimme, betonfarvede fliser, men lækre spanske, gyldne farver, synes jeg man kan få samme varme udtryk ved fliser. Her undgår du varmen fra komposit brædderne, som ganske rigtigt bliver enormt varme om sommeren (særligt hvis du vælger en mørk farve). Desuden er ulempen ved komposit at de nemt får ridser og falmer relativt hurtigt - med træbrædder kan dette hurtigt behandles med lidt ny olie, men med komposit er der ikke meget at gøre. Jeg ville gå efter fliser eller træ. Lyder spændende med terrasse projektet! Held og lykke og god påske.

  • Mikkel Hansen
    Forfatter
    8 år siden

    Terrassen består lige nu af fliser. Godt nok grå, kedelige betonfliser, men vi vil meget gerne have noget andet.

    Lige nu hælder jeg nok også mest til træ.

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Houzz bruger cookies og lignende teknologier til at tilpasse min oplevelse, give mig relevant indhold og forbedre Houzz-produkter og -tjenester. Ved at klikke på 'Accepter' accepterer jeg dette, som beskrevet yderligere i Houzz-cookiepolitikken. Jeg kan afvise ikke-essentielle cookies ved at klikke på 'Administrer præferencer'.