veluxsverige

Dagsljus och inredning - Är det viktigt?

VELUX Svenska AB
7 år siden

Dagsljuset har en stor betydelse för männskians välmående, inlärning och produktivitet! Men är dagsljus något som man i allmänhet tänker på vid inredning, design eller renovering?

(12) kommentarer

  • PRO
    Shirin Moarefi
    7 år siden

    Jag behöver hjälp med ljuset i hemmet

  • PRO
    Mapiful
    7 år siden

    Ja definitivt. Vi märker att kunder som förstår sig på ljussättning också kan göra större nytta av våra kartor i deras hem. Som Victrix nämnde ovan är det lätt att ha en bild av hur någonting ska se ut - men som kan ändra sig när man väl befinner sig där.

  • PRO
    Creadomi Interiör
    7 år siden

    Absolut. Ibland har man inte de bästa förutsättningarna när det kommer till ljusinsläpp via fönster. Ett träd utanför fönstret eller en tillbyggnad på huset kan påverka dagsljuset inomhus. Då måste man jobba med andra medel som färg/materialval och ljussättning interiört. Eller så sågar vi bara ned det där trädet! ;)

  • PRO
    Giovannas Konst
    7 år siden

    Det är något av det absolut viktigaste i mitt hem :)

  • PRO
    Inbe Inredning | Styling
    7 år siden

    Ljuset är jätteviktigt. En inredning utan tänk på belysning faller platt och då spelar det ingen roll hur fint du än har inrett ditt hem.

  • PRO
    VELUX Svenska AB
    Forfatter
    7 år siden

    Jag har studerat dagsljuset
    påverkan på människor och resultatet är otroligt. Man är inomhus nästa 90% av
    sin tid, och att då man missar en massa naturliga ämnen. Gör att man nästa blir
    lite rädd. Jag tycker att många bostäder, kontor , korridorer är så mörka idag, speciellt på vintern. Här
    upp i norr är det ju vanligt med vinterdepressioner, tydligen ska dagsljus kunna hjälpa! Samma sak med tillfriskning och sömnproblem. Roligt att höra att det finns andra med samma intresse!

  • Sophie I
    7 år siden
    Sidst ændret: {last_modified_time}7 år siden

    Är det sant @VELUX! Jag kan tänka att speciellt vi i Sverige saknar ljus på vinterhalvåret! Och nu blir det bara mörkare o mörkare om dagarna fram till vintern!

  • PRO
    2700kelvin, smart belysning
    7 år siden

    Ja, dagsljuset är så viktigt och användbart. En tillgång vi verkligen skall ta tillvara på. När jag ljussätter ett rum är dagsljuset det första jag tar hänsyn till. I mina artiklar här på Houzz om ljussättning nämns alltid dagsljuset som en fantastisk resurs.

    I hemmiljö är det ganska enkelt att anpassa möbleringen efter det naturliga ljuset. Trenderna inom exempelvis kontorsinredning går även där mot att ta tillvara på dagsljuset, kanske kan man placera passagen- gången vid fönstren istället för arbetsplatser så minskar behovet av bländningsskydd och ljuset kan flöda in till allas glädje, jätteintressant!

  • Per Åkesson
    7 år siden

    Dagsljus kan ersätta tabletten - ingen tvekan - dagsljus är mycket viktigt!
    Kolla in denna intervju (P4) med Arne Lowden, docent på
    Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet. Han menar att melatonin
    medicinering av barn skulle kunna ersättas av vanligt dagsljus. Hur vi bygger
    och renoverar våra hus i framtiden blir allt viktigare. sverigesradio.se

  • Sophie I
    7 år siden

    Tack för bra och intressant tips! @Per Åkesson

  • PRO
    Josefina
    7 år siden

    Nu kan ni läsa artikeln där vi svarar på frågan ['Hur får jag mer ljus i mitt hem'[(https://www.houzz.se/magasin/laesarfraagan-hur-faar-jag-in-mer-ljus-i-mitt-hem-stsetivw-vs~75612925) baserat på det här foruminlägget :)

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Houzz bruger cookies og lignende teknologier til at tilpasse min oplevelse, give mig relevant indhold og forbedre Houzz-produkter og -tjenester. Ved at klikke på 'Accepter' accepterer jeg dette, som beskrevet yderligere i Houzz-cookiepolitikken. Jeg kan afvise ikke-essentielle cookies ved at klikke på 'Administrer præferencer'.