nannapedersen90

Bibeholde gulv ved kommende halvmur

Er det muligt at lave en Halvmur fra mit køkken til stue på allerede eksisterende og liggende gulv uden man selv først skal brække gulvet op..

(3) kommentarer

  • ptrisja
    7 år siden

    Umiddelbart ja? Det er lidt svært at give et præcist svar uden at vide:
    1) Hvilket materiale halvmuren skal laves af (Mursten? Træ? Noget andet?)
    2) Hvilket slags gulv du har

    Det letteste ville jo være hvis det var en trævæg på noget trægulv, for så er det bare at skrue lægterne direkte ned i gulvet mens man bygger:

    Det vil selvfølgelig efterlade nogle skruehuller hvis væggen engang skal fjernes, men det er jo til at overkomme.

  • Birgitte Petersen
    7 år siden

    Ja det kan du tro! Man bygger som Patrisja også nævner bare et skellet som sidder i spænd mellem gulv og loft og stabiliserer med skruer :-) Det er super nemt og nærmest noget du selv kan gøre, hvis du er lidt fiks på fingrene.

  • PRO
    Møller Nielsens Tegnestue
    7 år siden

    Hej Nanna

    Ovenstående løsningsmuligheder er fine - men vær sikker på at du kan få det fastgjort godt i væg og gulv. Jo højere væggen er og jo længere væk fra væggen det frie hjørne befinder sig, jo sværere er det at få det stabilt. Bedst er det hvis du, som Birgitte nævner, kan få en søjle helt op til loftet, så det sidder godt fast.

    Hvis væggen skal være fritstående og ikke have fat i eksisterende vægge eller loftet, kan det blive svært.

    Du kan i princippet også placere et møbel på gulvet - find en reol i en passende højde - sæt evt. en krydsfinerplade på bagsiden og mal den. Så er der indbygget opbevaring til den ene side. Eller få det lavet som køkkeninventar, vi har flere gange tegnet en løsning hvor køkkenøen laves lidt højere på stuesiden, så "rodet" i køkkenet gemmes lidt væk.

    Fordelen ved at tænke det som et møbel, er at du let kan flytte det igen, hvis I får mange gæster eller senere har andre ønsker til hvad rummet skal kunne.

    Dog er det væsentligt at reolen ikke vælter - så enten skal den være tilstrækkelig bred i forhold til højden, ellers skal den fastgøres i gulv eller loft. Stabiliteten kan også opnås ved at skrue halvmuren sammen med et bord, som således sikrer at halvmuren ikke vælter.

    Hvis du lægger en tegning og evt. et fotos af de eksisterende forhold på tråden, er det letter at komme fra de gennerelle bemærkninger til noget som mere præcist beskriver løsningsmulighederne der passer til dit projekt.

    Med venlig hilsen

    Rune Dybkjær

    www.mntarkitekter.dk

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Houzz bruger cookies og lignende teknologier til at tilpasse min oplevelse, give mig relevant indhold og forbedre Houzz-produkter og -tjenester. Ved at klikke på 'Accepter' accepterer jeg dette, som beskrevet yderligere i Houzz-cookiepolitikken. Jeg kan afvise ikke-essentielle cookies ved at klikke på 'Administrer præferencer'.