kompossible11

Vad tror ni om fejkad stuckatur?

Hej!!

Jag älskar sekelskiftesstilen och bor i en rättså gammal bostad. Tyvärr så finns det ingen stuckatur i taket och det saknar jag verkligen! Jag har sett hemsidor som säljer takrosetter och annan stuckatur och tänkte kolla om ni tror att det hade funkat?

Hade isåfall tänkt måla över det med vitt när man klistrat fast det.

Tacksam för svar även om ni inte provat själva!!


Interior Haga, Gothenburg · Mere information

(9) kommentarer

  • Sophie I
    7 år siden

    Jag tror nog att det kan bli rätt fint faktiskt! Nog bäst att anlita någon att göra det så att det blir riktigt proffsigt gjort.

  • Malthe Winther Kühn
    7 år siden

    Jag skulle snarare hålla det som det är, det kommer aldrig att bli samma som den äkta stukatur!

  • PRO
    papac media AB
    7 år siden
    Sidst ændret: {last_modified_time}7 år siden

    Nygjorda rosetter jag sett under mina 10 år som fotograf har sällan varit ett lyckat inslag. På något sätt ser dom rätt ofta billiga och fejkade ut, det finns undantag så med rätt känsla kan det göras men det är många faktorer som skall till för att det skall se tidstypiskt ut.

    Det mest lyckade nygjorda stuckaturen jag sett var hos en kille som flyttat en vägg i ett 1800-tals hus i centrala GBG och genom det fått ett glapp i den gamla stucken. Ambitiös som han var luskade han fram vem stuckatören var och hittade hans släktingar. Dom hade originalformarna sparade i källaren och han kunde göra några nya metrar att komplettera de gamla. Det var rätt fantastiskt att se de över hundra år gamla stuckturerna som målats med många lager limfärg och fått en mjuk form sida vid sida men de nya som såg ut som när huset var nytt.

    Rosetten och stuckaturen på bilden ovan är från ett av dom riktigt gamla husen i Haga, GBG. När jag fotograferade där fick jag uppfattningen att det var original, stuckaturen garanterat, rosetten vet jag inte men inget såg fel ut så antingen original eller ett lyckat exempel på nygjort.

    Inredningsälskaren thanked papac media AB
  • Inredningsälskaren
    Forfatter
    7 år siden

    Tack för er input! Jag tycker också det är så väldigt synd att man tagit bort den vackra stuckaturen i många lägenheter @Salomonsen Bygg & Montage AB!

    Jag håller med dig @papac media AB, det är svårt att få det att se äkta ut. Låter som att killen du kände la ner riktigt mycket jobb för att få det att se bra ut! Ska fundera på det du säger, kanske inte värt att göra fejkad stuckatur trots allt.

  • PRO
    papac media AB
    7 år siden

    Bara du gör ett bra förarbete med stt hitta rätt stil så kan du säkert lyckas. Så att den nya stuckaturen är av liknande stil som den som varit i huset tidigare. Det finns ju många stilar och väljer man nåt som inte stämmer med stilen på huset i övrigt kan det se lite malplacerat ut. Du är inne på en smart lösning med att måla över när den är monterad. När man ser stuckatur idag så har den ofta många lager limfärg som rundar av och får den att smälta ihop med tak och vägg. Hittar du nån som passar är det ett bra sätt att få känslan av att den hör till huset.

    Lycka till, det blir fint när man gör rätt och ökar säkert värdet om man skall sälja någon gång.

  • User
    7 år siden

    det är inga problem att sätta upp ny stuck och det kan bli riktigt fint. Finns riktig stuck i gips att köpa men det är väldigt kostsamt. använd istället färdiga stucklister i ett särskilt material lite som polystyren fast hårdare. I min erfarenhet ser det ofta plastigt ut för att man väljer en för profilerad stuck och takrosett med för mycket ornament till det aktuella rummet. tänk på att det var olika stuck i olika rum förr, stora rum hade högre golvsocklar, större stucklister och rosetter samt kanske även dörröverstycken. Lite dekorlister sätter piff på de stora rummen. Lycka till!

  • PRO
    User
    7 år siden
    Bra inlägg och tips, särskilt appropå stilhistoria och hitta rätt för just dina rum.
    Det handlar om helheten och inte 'bara' tillföra rosett utan se övriga lister och foder.
    NMC är ett företag samt Orac decore som har stort urval. Tror absolut det kan bli fint med rätt arbete. Oftast latexfog, annat föreskrivet, inte lim som smälter materialet. Övermålningsbart med takfärg. Troligen snyggast måla hela taket samtidigt. Leta inspirationsbilder och kanske grannen har någon förlaga att kika på. Jag älskar kostymfilmer och tittar ofta på interiördetaljer. Lycka till!
  • Inredningsälskaren
    Forfatter
    7 år siden

    Tack för alla era fantastiska tips! Verkligen hjälpsamt! Ska ta till mig dom och fundera på hur jag ska göra...

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Houzz bruger cookies og lignende teknologier til at tilpasse min oplevelse, give mig relevant indhold og forbedre Houzz-produkter og -tjenester. Ved at klikke på 'Accepter' accepterer jeg dette, som beskrevet yderligere i Houzz-cookiepolitikken. Jeg kan afvise ikke-essentielle cookies ved at klikke på 'Administrer præferencer'.