artprints

Placera tvättstuga på övervåningen???

En kort fråga. Varför har ingen tvättstugan på övervåningen. Vi har ju alla sovrum där i regel. Nackdel kan ju vara ljudet? Men annars. Finns det någon kunnig arkitekt som kan hjälpa mig med detta?

Tack på förhand!

(6) kommentarer

  • Sophie I
    7 år siden

    Jag har funderat på detta också! Tror att det främst beror på att man inte vill ha oljudet nära sovrummen, men kanske även för att man förr (i större utsträckning) hängde upp tvätt utomhus och därför ville ha allt på samma plan? Inte säker, bara en tanke.

  • User
    7 år siden

    Tror att det har flera orsaker: i en villa med två våningar är övervåningen oftast mindre än entrévåningen pga takformen (sadel, valmat, brutet etc.) så där hade man kanske bara plats för sovrum. En annan aspekt är vatten och avlopp som ute på landsbygden kom in relativt sent i husen, och då kunde det vara svårt att hitta ett bra ställe att komma upp till övervåningen med stammar. Många badrum och tvättstugor från 20- och 30-talet hamnade därför i källaren eftersom det var där vattnet och avloppet kom in i huset och man kanske redan hade golvbrunn, stenbeklädnad mm. Badkar och tvättmaskiner av de första generationerna var heller inga
    lätta pjäser. Jag rev ut en torktumlare från 40-talet förra sommaren och
    den vägde mer än dubbelt så mycket som den nya maskinen. Jobbigt att
    bära upp till övervåningen. Tror också att det föregående svar tar upp om att torka tvätt ute kan vara en del i tvättstugornas placering. Idag har maskiner utvecklats samtidigt som våra behov har förändrats och därför tycker jag själv att det är en alldeles ypperlig idé att ha tvättmaskin på övervåningen, om man har plats för det!
    /arkitekten

  • Gittan Gustafsson
    7 år siden
    Vi har tvätt/tork på övervåning, fungerar alldeles utmärkt! Stänger man dörren hörs det knappt. Skulle säga att vår tvättmaskin hörs mer på nedervåningen när den centrifugerar. Om jag hade haft tvättstugan i källaren skulle jag haft ett "sopnedkast" att hiva ner tvätten i. Upptransporten blir knepigare att lösa
  • PRO
    www.adddesign.se
    7 år siden

    Jag tänker väldigt mycket på funktion och har därför tvättstuga på övervåningen. Finns bara fördelar!

  • PRO
    Uni-FORM
    7 år siden

    Min uppfattning är att det fungerar utmärkt med tvättstuga på övervåning, så har vi hemma i familj med fyra barn, in med smutstvätten precis intill badrummet uppe, perfekt. /Caroline Odd, inredningsarkitekt uni-form.nu


Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Houzz bruger cookies og lignende teknologier til at tilpasse min oplevelse, give mig relevant indhold og forbedre Houzz-produkter og -tjenester. Ved at klikke på 'Accepter' accepterer jeg dette, som beskrevet yderligere i Houzz-cookiepolitikken. Jeg kan afvise ikke-essentielle cookies ved at klikke på 'Administrer præferencer'.