karoline_123123

Hjälp med min etta

Karoline
5 år siden

Hej alla!

Jag behöver hjälp med min etta. Den är väldigt omysig och svår att inreda då rummet är nästan kvadratiskt... Har försökt vända och vrida på allt för att få den mysig. Flyttat från stor (50kvm) till mindre (35kvm) så därför är soffan ganska stor. Har ni några förslag? Både små och stora är välkomna, både produkttips och större saker :)

Tusen tack på förhand!

Karoline




(9) kommentarer

  • Karoline
    Forfatter
    5 år siden

    Ja, det kan jag nog men ska jag i så fall möblera likadant? Funderar även på vilka färger och så jag ska ha! Det är en sådan djungel det här med inredning

  • ingrid eriksson
    5 år siden

    Sängen kan ju inte placeras på bättre sätt, eller hur? Jag Hade börjat med sängbyte och sett därefter hur jag gått vidare........

    Karoline thanked ingrid eriksson
  • Marta Novak
    5 år siden

    Du behöver spara så mycket golvplats som möjligt.





    Jag skulle ha gjort ett sängskåp - ritningar tillgängliga i tidskriften Gör det själv. På ett enkelt sätt får Du två rum i ett och behåller DIn stora goa säng. Tidningen gör det själv har ritningar på att bygga ett sängskåp - https://gds.se/inredning/mobler/sangar/fall-in-sangen-i-ett-skap och https://gds.se/inredning/mobler/sangar/fria-golvytor-med-ett-sangskap. Du kan även bygga in skåpet och soffan i ett. Se bilder. Stommar finns att köpa http://www.murphybedplans.net/modern-murphy-beds-basics-the-components-that-make-up-todays-current-beds/?nextmurphybed=2507235341.






  • Tiina Virtanen
    5 år siden
    Skulle oxå föreslå ett sängskåp! Sen tycker jag själv att sängen o soffan kunde byta plats, så att du kan se ut när du sitter i soffan, medan man mest sover i sängen (gör jag iallafall ). Men den som löser utmaningarna med att möblera ett kvadratiskt rum vinner mitt Nobelpris! Lycka till med en vacker lägenhet, saknar såna fönster, bodde i 20-tals lgh förut.
  • Grud Msson
    5 år siden
    Jag är ingen inredningsexpert men bor själv på liten yta.
    Är det möjligt med sängloft? Jag har det men jag har högt i tak.360cm.
    Annars bygg upp sängen så kan du ha förvaring under den . Mindre säng är nog att föredra i så fall. Men det beror ju på hur mycket tid du tillbringar i sängen. Ett annat förslag är att skärma av sängen. Kanske med fina draperier från golv till tak. Jag vet att många tycker att man ska ha gansk små möbler på liten yta. Det tycker jag inte är nödvändigt. Men att liksom samla grupper på mattor är bra för att få en känsla av olika zoner. När det gäller färger så anvönd tre grundfärger och sedan kan du Ada på med andra färger i kuddar och filtar. Det är lätt att få en så fin lägenhet som din mysig. Använd fönstren och takhöjden.
  • Marta Novak
    5 år siden

    Jag tycker att det enda rätta vore att ha sängen inbyggd bakom soffan så att sängavel bildar ryggen till soffan. Då utnyttjar Du utrymmet bäst. Då har du plats till fåtölj och litet matbord. Sängskåpet får börja lite högre och bilda rygg till soffan, på vilken Du kan kapa en del av ryggen. Soffan har kuddar som Du kan fortsätta att använda.


  • PRO
    Inrum & Co AB
    5 år siden
    Hej Karoline!
    Fint lägenhet, jag rekommenderar ha ljusa färger för att lyfta fram det vackra golv.
    prova sängen i vänster hörn med huved mot väggen som soffan står nu.
    byt plats på vita möbler och soffan.
    Hoppas att mina råd kan hjälpa dig. Lycka till!
    Mvh/ María Elena Larsson
  • x x
    5 år siden

    Hej Karoline,

    Vad kul med utmaningar! Det är många beslut när det gäller inredning men det är en process, det kommer man inte ifrån. Lita på din egen känsla och det du gillar. Om du inte vet exakt så försök klargöra för dig själv vad du tycker om och inte. Köp inga dyra grejer då blir det lättare att ändra om man gör fel. Och kom ihåg som sagt att det är en process. Se det som spännande möjligheter hellre än som en jobbig uppgift som kan kännas överväldigande.


    Jag undrar vad är det vita mitt emot dörren ( på planlösningen)? Är det bara en vägg där med?


    Rummets dimensioner

    Det behöver inte vara en nackdel att rummet är fyrkantigt. Tvärtom, med tydliga fokus punkter kan du uppnå en skön balans.


    Undersöka känslan

    En viktig sak är att fråga dig själv varför rummet inte känns mysigt just nu. Är det funktion (att du inte kan göra det du vill) eller upplever du rummet som opersonligt?

    Hur är det med färgsättningen? Intressanta ytor, taktila strukturer...Finns det något i rummet som du vill titta på? Något som gör dig glad? Varje svar kommer med förslag till olika lösningar.


    Undersök funktion

    Vad gör du mest i rummet. Sover? Ensam? Umgås med gäster? Arbetar? Vad behöver du mest när det gäller funktion? Vad saknar du? Hur ofta sitter du i soffan? Läser du hellre i sängen? Utgå från det du vill göra och välj möbler utifrån det. Själv skulle jag tyck att det är jobbigt att fälla sängen in/ut varje dag om jag inte behövde ytan och förvaringen var viktigare....så det


    Färgsättning

    Vitt kan göra rummet optiskt större men inte alltid. Man kan skapa intressantare rum om man färgsätter på rätt sätt och det behöver inte vara starka färger, brokiga tapeter eller en framträdande fondvägg. Helheten och hur allt hänger ihop är viktigast. Färgtillverkar brukar ha färdiga skalor av kulörer som samverkar fint och du behöva ridet välja en trend utan välj det du tycker om och trivs men. Väl en skala på 4-6 nyanser och tänk på vilken får skulle kunna vara en accentfärg.


    Vilken stil gillar du?

    Modern, rustik, shabby chick, blanda nytt och gammalt...


    Taktila och visuella intryck

    Vad vill du titta på? Skapa fokus och intressanta blickfång. Du kan använda dig en en skön spegel som tillför karaktär och kan öppna upp en vägg. Välj sköna material med olika strukturer och textilier som samverkar. Va ridet rädd för kontraster.Lita på din egen känsla.

    Gardinerna som hänger där nu känns mörka och tunga, och det blir för hård kontrast till de vita väggarna. Du behöver inte heller förstärka rumshöjden med en sådan stark vertikal som det blir. Finns det en fin utsikt? Man kan t.ex. jobba med tunnare luftigare gardiner och en rullgardin om man behöver det eller dubbla gardiner om du vill ha det mer ombonat. det beror påvilken stil du föredrar.


    Belysning

    Jag skulle välja andra typer av armaturer/lampor. istället för pH lampan så skulle jag hänga en annat typ av armatur.Skapa gärna flera olika ljuspunkter, 6-8 stycken minst i det lilla rummet.


    Golvet

    Det syns dåligt på bilden men det är viss ett parkettgolv. Det verkar vara mörk och slitet (??) Isf kan man slipa och behandla det. Man kan avgränsa en yta med en matta.


    Möblering

    Man kan förvisso flytta sängen/ soffa runt i rummet och testa vad som känns bäst men du kan också göra en skalenligt ritning och klippa ut skalenliga fyrkanter för möblerna och flytta runt pappersbitarna först och testa olika positioner.

    Fundera på vad du vill se först när du öppnar dörren på väg in...kanske kan sängen flyttas till motsatta väggen så att den inte tar all uppmärksamhet. Du kan också avgränsa med en tunn genomskinlig gardin inne i rummet eller drapering vid sängen.


    Vilka möbler är viktigast för dig? Behöver du andra möbler? Arbetsbord?

    Variera höjden på möblerna, skapa en intressant tavelvägg, eller välj en stor tavlasom du gillar att titta på. Glöm inte blommorna men välj sådana växter som rensar luften och gruppera dem tillsammans.


    Jag kommer med några idéer hellre än färdiga lösningar. Du fixar det säkert på egen hand utifrån dina egna preferenser och med hänsyn till budgeten. dela gärna bilden när du är klar. Lycka till.


Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Houzz bruger cookies og lignende teknologier til at tilpasse min oplevelse, give mig relevant indhold og forbedre Houzz-produkter og -tjenester. Ved at klikke på 'Accepter' accepterer jeg dette, som beskrevet yderligere i Houzz-cookiepolitikken. Jeg kan afvise ikke-essentielle cookies ved at klikke på 'Administrer præferencer'.