Arkitektur: 8 tegn på en dygtig arkitekt eller designer
Gode arkitekter fortæller en historie og aktiverer sanserne. De forstår reglerne, men ved også, hvornår de skal bryde dem.
Enhver arkitekts designproces er meget personlig og nuanceret, og alle har deres egne rutiner. Men jo flere arkitektoniske rutiner de deler, desto bedre bliver designet. Her er otte (af mange) rutiner, der hjælper arkitekter med at opnå gode resultater under designprocessen.
De bekymrer sig om detaljer
Arkitekter forsøger at løse problemer, men det er måden, de løser problemerne på – den kreativitet, de bruger til at nå frem til en løsning – der skiller fårene fra bukkene.
Det er muligt at løse et problem med en trappeafskærmning på forskellige måder, men her har designeren valgt et minimalistisk, tilsyneladende ubesværet udtryk. De grå tynde kabler i rustfrit stål matcher betontrappen, og forbindelsen mellem elementerne er gennemtænkt og velovervejet.
Detaljer har betydning, fordi det ofte er dem, vi beskæftiger os med til daglig. Detaljer forener alle komponenterne i en struktur.
Arkitekter forsøger at løse problemer, men det er måden, de løser problemerne på – den kreativitet, de bruger til at nå frem til en løsning – der skiller fårene fra bukkene.
Det er muligt at løse et problem med en trappeafskærmning på forskellige måder, men her har designeren valgt et minimalistisk, tilsyneladende ubesværet udtryk. De grå tynde kabler i rustfrit stål matcher betontrappen, og forbindelsen mellem elementerne er gennemtænkt og velovervejet.
Detaljer har betydning, fordi det ofte er dem, vi beskæftiger os med til daglig. Detaljer forener alle komponenterne i en struktur.
Man skaber harmoni i et projekt ved hjælp af det begreb, arkitekter kalder ‘en seriedetalje’. Det vandrette mønster på trævæggen falder i med mønsteret på betonvæggen, der ligner træbrædder. Selv om der anvendes to forskellige materialer, taler de samme sprog. Det samme gælder det materiale, der anvendes i projektet – alle døre har f.eks. stænger i rustfrit stål som håndtag.
De fortæller en god historie
Vores evne til at huske et sted er ofte knyttet til en historie. En bolig, der fortæller historien om en bestemt kunde, et bestemt sted og på et bestemt tidspunkt, forstærker oplevelsen og betydningen.
Arkitekter lærer meget tidligt at udarbejde projekter ved at finde på en fortælling, hvilket kan kaldes en grundide eller en ‘parti pris’.
En ‘parti pris’ fungerer som en rettesnor, noget arkitekten kan vende tilbage, når han eller hun går i stå og ikke kan komme videre. Det samler tankerne og vejleder i, hvordan arkitekten bedst fortæller historien gennem sit design.
Vores evne til at huske et sted er ofte knyttet til en historie. En bolig, der fortæller historien om en bestemt kunde, et bestemt sted og på et bestemt tidspunkt, forstærker oplevelsen og betydningen.
Arkitekter lærer meget tidligt at udarbejde projekter ved at finde på en fortælling, hvilket kan kaldes en grundide eller en ‘parti pris’.
En ‘parti pris’ fungerer som en rettesnor, noget arkitekten kan vende tilbage, når han eller hun går i stå og ikke kan komme videre. Det samler tankerne og vejleder i, hvordan arkitekten bedst fortæller historien gennem sit design.
Fortællingen kan tage udgangspunkt i noget specifikt – f.eks. et elsket træ, der skal bevares – eller noget mere generelt, som f.eks. ‘alle rum skal have naturligt lys’.
Den kan også udarbejdes ud fra en specifik anmodning fra en kunde: ‘Undgå hvidt, tak’, eller byggegrundens udformning. Den kan anvendes til alle slags designproblemer, selv ned til små renoveringer eller indretningsopgaver.
Når arkitekten får en god, vejledende ide og bygger en historie op omkring ideen, understøtter det beslutningen om designet.
Den kan også udarbejdes ud fra en specifik anmodning fra en kunde: ‘Undgå hvidt, tak’, eller byggegrundens udformning. Den kan anvendes til alle slags designproblemer, selv ned til små renoveringer eller indretningsopgaver.
Når arkitekten får en god, vejledende ide og bygger en historie op omkring ideen, understøtter det beslutningen om designet.
De tager risici
At tage risici ved at gøre noget anderledes er en del af den kreative proces. Arkitekten overvejer, forestiller sig, bearbejder og opfinder nye måder at gøre de samme ting på – selv om fysikkens love stadig gælder, kan selv tyngdekraften udfordres. Det betyder ikke, at man konstant skal forny sig eller handle dristigt, men man kan nå frem til interessante løsninger ved at overveje tingene fra et andet perspektiv, som ikke beror en almindelig fremgangsmåde.
At tage risici ved at gøre noget anderledes er en del af den kreative proces. Arkitekten overvejer, forestiller sig, bearbejder og opfinder nye måder at gøre de samme ting på – selv om fysikkens love stadig gælder, kan selv tyngdekraften udfordres. Det betyder ikke, at man konstant skal forny sig eller handle dristigt, men man kan nå frem til interessante løsninger ved at overveje tingene fra et andet perspektiv, som ikke beror en almindelig fremgangsmåde.
Døren på 2,4 meter i højden er et godt eksempel på dristighed. En standarddør er ca. 2 meter i højden og 0,9 meter i bredden. Det svarer omtrent til den menneskelige figur. Vi er vant til at se døre i denne størrelse. Hvis du sammenligner med en dør på 2,4 meter, er forskellen til at få øje på. Blot ved at åbne døren fornemmer du dens vægt og højde.
En dør på 2,4 meter er godt nok dyrere, men virkningen løfter et standarddesign fra kedeligt og acceptabelt til exceptionelt. Højere døre kan lukke mere lys ind, når der er glas i dem, og deres proportioner kan få mindre, smalle rum, som en entre, til at se større ud. I rum med 2,4 meter til loftet ser det ud, som om hele væggen er forsvundet, når døren er åben.
En dør på 2,4 meter er godt nok dyrere, men virkningen løfter et standarddesign fra kedeligt og acceptabelt til exceptionelt. Højere døre kan lukke mere lys ind, når der er glas i dem, og deres proportioner kan få mindre, smalle rum, som en entre, til at se større ud. I rum med 2,4 meter til loftet ser det ud, som om hele væggen er forsvundet, når døren er åben.
De skaber orden
Designere ynder at prioritere rækkefølge for alt på alle niveauer.
Selvsagt kræver rækkefølge et hierarki – hvilket dybest set betyder, at man skal beslutte sig for, hvad der er vigtigst.
Man begynder med at evaluere de tre vigtigste forhold: byggepladsen (eksisterende eller ny), kunden og budgettet. Det centrale koncept tager udgangspunkt i det forhold, der tiltrækker en mest, og man begynder herefter at udarbejde en fortælling omkring det. Det er her, man går i gang med at prioritere rækkefølge.
Designere ynder at prioritere rækkefølge for alt på alle niveauer.
Selvsagt kræver rækkefølge et hierarki – hvilket dybest set betyder, at man skal beslutte sig for, hvad der er vigtigst.
Man begynder med at evaluere de tre vigtigste forhold: byggepladsen (eksisterende eller ny), kunden og budgettet. Det centrale koncept tager udgangspunkt i det forhold, der tiltrækker en mest, og man begynder herefter at udarbejde en fortælling omkring det. Det er her, man går i gang med at prioritere rækkefølge.
Før man beslutter, hvordan en bygning skal se ud (strukturen), skal man overveje og prioritere de forskellige steder på byggepladsen, fra det mest offentlige sted til det mest private. Man skal så bestemme, hvordan man når dertil, og den rækkefølge, der gælder for udviklingen af stedet.
Principperne for rækkefølge under renovering er ofte fastlagt i forhold til, hvad den eksisterende struktur mangler — naturligt lys, plads, forbindelse til udendørs arealer osv. I nogle projekter har arkitekter endda udviklet et reglement for at fastlægge specifikke moduler, konstruktionen, materialerne og en vejledning i at tilføje moduler til strukturen fremover.
Den vidunderligt illustrerede håndbog Architecture: Form, Space and Order af Francis Ching er obligatorisk læsning for alle nye arkitektstuderende, og bogen er stadig inspirerende, særligt hvad angår rækkefølge.
Principperne for rækkefølge under renovering er ofte fastlagt i forhold til, hvad den eksisterende struktur mangler — naturligt lys, plads, forbindelse til udendørs arealer osv. I nogle projekter har arkitekter endda udviklet et reglement for at fastlægge specifikke moduler, konstruktionen, materialerne og en vejledning i at tilføje moduler til strukturen fremover.
Den vidunderligt illustrerede håndbog Architecture: Form, Space and Order af Francis Ching er obligatorisk læsning for alle nye arkitektstuderende, og bogen er stadig inspirerende, særligt hvad angår rækkefølge.
De gentager, gentager og gentager
Gentagelse er en god ide inden for arkitektur. Fælles temaer gentages gang på gang for at forstærke vores tidligere rutine med henblik på at skabe rækkefølge. Vinduer, døre, søjler, bjælker, materialer… De er alle del af den naturlige rækkefølge for bygninger.
Gentagelse er ikke nødvendigvis kedeligt. Tværtimod forener det et design. Gentagelse af mønstre, materialer, konstruktioner og proportioner underbygger ordenen. Det kræver normalt tre gentagelser, før man opnår en fordel. To gentagelser er godt, men tre er bedre.
Gentagelse giver ikke kun mening fra et økonomisk synspunkt. Det giver også et referencepunkt og en mulighed for at fremhæve de vigtige ting, hvilket er med til at skabe vores næste rutine.
Gentagelse er en god ide inden for arkitektur. Fælles temaer gentages gang på gang for at forstærke vores tidligere rutine med henblik på at skabe rækkefølge. Vinduer, døre, søjler, bjælker, materialer… De er alle del af den naturlige rækkefølge for bygninger.
Gentagelse er ikke nødvendigvis kedeligt. Tværtimod forener det et design. Gentagelse af mønstre, materialer, konstruktioner og proportioner underbygger ordenen. Det kræver normalt tre gentagelser, før man opnår en fordel. To gentagelser er godt, men tre er bedre.
Gentagelse giver ikke kun mening fra et økonomisk synspunkt. Det giver også et referencepunkt og en mulighed for at fremhæve de vigtige ting, hvilket er med til at skabe vores næste rutine.
De bryder reglerne
Forudsætningen for dette er den tidligere rutine. Når man har dannet et mønster, der gentages, kan man beslutte, hvordan man bryder reglerne. Forestil dig en række vinduer, der er rettet ind i et velordnet system. Når et vindue bryder reglerne, skal det have et meget vigtigt og specifikt formål, fx udsigt til himlen eller noget i det fjerne.
Med en gentagen rækkefølge som udgangspunkt har et bevidst brud på reglerne en særlig betydning. Det skaber også en god balance, så gentagelsen ikke bliver kedelig og ensformig.
Forudsætningen for dette er den tidligere rutine. Når man har dannet et mønster, der gentages, kan man beslutte, hvordan man bryder reglerne. Forestil dig en række vinduer, der er rettet ind i et velordnet system. Når et vindue bryder reglerne, skal det have et meget vigtigt og specifikt formål, fx udsigt til himlen eller noget i det fjerne.
Med en gentagen rækkefølge som udgangspunkt har et bevidst brud på reglerne en særlig betydning. Det skaber også en god balance, så gentagelsen ikke bliver kedelig og ensformig.
Denne trappe illustrerer betydningen af at bryde reglerne. Prøv at se, hvor afdæmpede omgivelserne er.
Normalt består trapper af vanger på kanterne, indrammede stødtrin og en kombination af et gelænder og rækværk.
Designeren af denne trappe har overvejet alle disse aspekter, brudt reglerne og lavet trappen om til et skulpturelt objekt. Trappen hænger fra den øverste etage, så man tvinges til at se, at den går opad, idet den tunge betonsokkel efterfølges af en meget lettere trappe.
Stødtrinnene er åbne, så lyset og udsigten kan ses, og vangerne i krydsfiner fungerer som støtte og afskærmning.
Normalt består trapper af vanger på kanterne, indrammede stødtrin og en kombination af et gelænder og rækværk.
Designeren af denne trappe har overvejet alle disse aspekter, brudt reglerne og lavet trappen om til et skulpturelt objekt. Trappen hænger fra den øverste etage, så man tvinges til at se, at den går opad, idet den tunge betonsokkel efterfølges af en meget lettere trappe.
Stødtrinnene er åbne, så lyset og udsigten kan ses, og vangerne i krydsfiner fungerer som støtte og afskærmning.
De aktiverer sanserne
De flotte visuelle elementer inden for arkitektur appellerer til vores synssans, men vores oplevelse af arkitektur er faktisk en hel anden. Arkitekter lærer at aktivere alle vores sanser, når de tegner bygninger.
Det er lige så vigtigt at sikre en god udsigt som at dæmme op for støj udefra eller lugten fra havet eller et cedertræ i nærheden.
Arkitekter overvejer forskellen mellem kold beton og varmt træ for fødderne og den lyd, som regn laver på et tag af metal.
De flotte visuelle elementer inden for arkitektur appellerer til vores synssans, men vores oplevelse af arkitektur er faktisk en hel anden. Arkitekter lærer at aktivere alle vores sanser, når de tegner bygninger.
Det er lige så vigtigt at sikre en god udsigt som at dæmme op for støj udefra eller lugten fra havet eller et cedertræ i nærheden.
Arkitekter overvejer forskellen mellem kold beton og varmt træ for fødderne og den lyd, som regn laver på et tag af metal.
Når man overvejer design ud fra et erfaringsmæssigt perspektiv, finder man ofte arkitektoniske muligheder for at gøre en bolig meget mere behagelig at leve i. Gode arkitekter og designere overvejer lys og skygge, hvordan solen flytter sig i løbet af dagen, hvor vinden kommer fra eller lyden af et bymiljø – og hvordan bygningen passer ind.
FORTÆL OS!
Hvordan arbejder du som arkitekt? Eller har du arbejdet med en arkitekt i dit hus? Fortæl os om processen…
FORTÆL OS!
Hvordan arbejder du som arkitekt? Eller har du arbejdet med en arkitekt i dit hus? Fortæl os om processen…
“Evnen til at forenkle betyder, at man eliminerer det overflødige, så kun det nødvendige er synligt,” fortæller maleren Hans Hofmann.
Kompleksitet forveksles ofte med interesse. Arkitekter er uddannet i at skære ind til benet. Hvis noget ikke har en funktion, bør der stilles spørgsmålstegn ved, om det er nødvendigt.
Her er et par områder, hvor en forenkling kan forbedre designet:
- Enkle former: De koster normalt mindre, er nemmere at bygge og ser flotte ud uden udsmykning.
- Et enkelt udvalg af materialer: Brug højst to eller tre materialer. Kun fantasien sætter grænser for, hvordan de kan anvendes. Ved at forandre overfladen – fra glat til ru – kan du nemt skabe variation.
- Enkel udsmykning (eller ingen overhovedet).
- Enkle vinduer: Vælg to størrelser vinduer – et vindue til store åbninger, og et til små.
- Sørg for, at du kan se forbindelserne mellem materialer. Det er ofte dyrt og tidskrævende at skjule samlinger.