Her er de 5 hemmeligheder bag italiensk design
Se, hvordan idéerne fra det italienske liv smitter af på landets ikoniske design.
Italienere betragtes som et af de mest stilfulde folk i verden. Og den italienske livsstil, fanget i Fellini’s film fra 1960 La Dolce Vita — en blanding af selvforkælelse, fritid og sjov — er en drøm for mange, selv om de kun er på en kort ferie. Men det italienske liv handler ikke kun om at bære smarte Gucci-solbriller, køre Ferrari og spise spaghetti på en terrasse med udsigt til Colosseum (som i instruktøren Paolo Sorrentino’s Oscarvindende film, The Great Beauty, 2013). Eksperter indenfor italienske produkter afslører her fem regler, som styrer Italiens kreative tilgang til møbeldesign, service, køkkenudstyr og tilbehør.
2. Køkkenet er kongen
…eller den rensende kraft af en tallerken spaghetti.
En stor del af det italienske liv foregår i køkkenet, med den endeløse cyklus af madlavning, snak og spisning. Køkkenet er der, hvor italienerne mødes hver dag. Der, hvor de fejrer fødselsdage, nipper til kyllingesuppe når de er syge, sludrer over kaffen og udveksler nyheder over bordet.
…eller den rensende kraft af en tallerken spaghetti.
En stor del af det italienske liv foregår i køkkenet, med den endeløse cyklus af madlavning, snak og spisning. Køkkenet er der, hvor italienerne mødes hver dag. Der, hvor de fejrer fødselsdage, nipper til kyllingesuppe når de er syge, sludrer over kaffen og udveksler nyheder over bordet.
Det første og mest basale udtryk for samvær — udgangspunktet for enhver sludder eller samling til måltider — er “Sid ned og fortæl mig om det” eller “Sid ned og spis.”
Så stolen er nøglen. Og i Italien har du ikke brug for smarte eller dyre stole for at sidde sammen omkring et bord. Der er en rød tråd mellem det typiske italienske hjem og trattoriaen, siger Alberto Bassi, forfatter til bogen Anonymt design i Italien. Det kan ses i Marocca-stolen i trattoria-stil — traditionelt siddemøbel med en populistisk og håndværksmæssig fortid. Eller Chiavarina-stolen i træ og rattan fra det 18. århundrede — et elegant stykke kvalitetshåndværk som inspirerede den italienske designer Gio Ponti til at skabe Leggera-stolen for Cassina in 1951.
Så stolen er nøglen. Og i Italien har du ikke brug for smarte eller dyre stole for at sidde sammen omkring et bord. Der er en rød tråd mellem det typiske italienske hjem og trattoriaen, siger Alberto Bassi, forfatter til bogen Anonymt design i Italien. Det kan ses i Marocca-stolen i trattoria-stil — traditionelt siddemøbel med en populistisk og håndværksmæssig fortid. Eller Chiavarina-stolen i træ og rattan fra det 18. århundrede — et elegant stykke kvalitetshåndværk som inspirerede den italienske designer Gio Ponti til at skabe Leggera-stolen for Cassina in 1951.
Kaffepausen
At drikke en espresso hjemme i Italien svarer til at sætte sig med en kop te i England. Det er meget mere end bare en drik: Det er en mental pause. Som med alle daglige ritualer skal du bruge det rette udstyr. I dette tilfælde er det basale den rette kop, for eksempel designet af Matteo Thun for Illy, og det rette værktøj, såsom Bialetti Moka-espressomaskine til komfuret, som er blevet en klassiker.
“Den første prototype på en kaffemaskine kan dateres tilbage til 1933,” siger forfatter Bassi. “Men Mokaen fik først succes efter anden verdenskrig, takket være den reklamemæssige brug af “den lille mand med overskæg”-varemærket”.
Designekspert Chiara Alessi, forfatter til Design uden en designer, fortæller at hendes bedstefar Carlo Alessi giftede sig med Germana Bialetti, datter af opfinderen og designeren af Moka, Alfonso Bialetti. “Diskussionerne mellem de to endte altid med, at min bedstefar sagde til sin kone, ‘Der er ingen tvivl om, at du er en Bialetti!’” siger Alessi. For at bejle til sin kone, besluttede Carlo sig for at følge i sin berømte svigerfars fodspor og designede et kaffe- og testel, men han formgav i 1945 Bombé med bløde kurver — på den tid blev den betragtet som idealet for en god kone. Carlo’s kone Germana, var dog det modsatte — kantet, som Moka espressomaskinen og selvstændigt tænkende, siger Alessi.
Til dato er der intet helt som Bialetti Moka. Espressomaskinen er så ikonisk at enhver efterligning designet over årene, er dømt til at blive set som en dårlig kopi.
At drikke en espresso hjemme i Italien svarer til at sætte sig med en kop te i England. Det er meget mere end bare en drik: Det er en mental pause. Som med alle daglige ritualer skal du bruge det rette udstyr. I dette tilfælde er det basale den rette kop, for eksempel designet af Matteo Thun for Illy, og det rette værktøj, såsom Bialetti Moka-espressomaskine til komfuret, som er blevet en klassiker.
“Den første prototype på en kaffemaskine kan dateres tilbage til 1933,” siger forfatter Bassi. “Men Mokaen fik først succes efter anden verdenskrig, takket være den reklamemæssige brug af “den lille mand med overskæg”-varemærket”.
Designekspert Chiara Alessi, forfatter til Design uden en designer, fortæller at hendes bedstefar Carlo Alessi giftede sig med Germana Bialetti, datter af opfinderen og designeren af Moka, Alfonso Bialetti. “Diskussionerne mellem de to endte altid med, at min bedstefar sagde til sin kone, ‘Der er ingen tvivl om, at du er en Bialetti!’” siger Alessi. For at bejle til sin kone, besluttede Carlo sig for at følge i sin berømte svigerfars fodspor og designede et kaffe- og testel, men han formgav i 1945 Bombé med bløde kurver — på den tid blev den betragtet som idealet for en god kone. Carlo’s kone Germana, var dog det modsatte — kantet, som Moka espressomaskinen og selvstændigt tænkende, siger Alessi.
Til dato er der intet helt som Bialetti Moka. Espressomaskinen er så ikonisk at enhver efterligning designet over årene, er dømt til at blive set som en dårlig kopi.
Glem ikke at fejre
“De hvide og guldfarvede tallerkener fra Ginori var højtids-tallerkenen for enhver familie i 1930’erne,” siger Bassi. Den har et elegant, rent design, som adskiller hverdag fra fest. “Den er ikke længere i produktion, så du skal finde den på loppemarkeder,” siger Bassi.
Stilfuldt køkkentøj i dag inkluderer tallerkenerne fra Fornasetti (på billedet). Deres halvseriøse elegance fanger den udsøgte italienske dobbelte essens af afslappet chic.
“De hvide og guldfarvede tallerkener fra Ginori var højtids-tallerkenen for enhver familie i 1930’erne,” siger Bassi. Den har et elegant, rent design, som adskiller hverdag fra fest. “Den er ikke længere i produktion, så du skal finde den på loppemarkeder,” siger Bassi.
Stilfuldt køkkentøj i dag inkluderer tallerkenerne fra Fornasetti (på billedet). Deres halvseriøse elegance fanger den udsøgte italienske dobbelte essens af afslappet chic.
3. Familien er central
…eller der skal ikke en landsby til at opdrage et barn, bare en stor, involveret familie!
Vær altid dig selv. Husk, hvem du er og hvor du kommer fra. Disse udtalelser er essentielle for den italienske livsstil. “I medgang og modgang, familien er en af de søjler, der fastholder italiensk design,” siger Chiara Alessi. “Familien er en særligt italiensk ejendommelighed, som først og fremmest gør design til en historie om mennesker, og tingene bliver den oprindelige motor til at kommunikere med dem.”
…eller der skal ikke en landsby til at opdrage et barn, bare en stor, involveret familie!
Vær altid dig selv. Husk, hvem du er og hvor du kommer fra. Disse udtalelser er essentielle for den italienske livsstil. “I medgang og modgang, familien er en af de søjler, der fastholder italiensk design,” siger Chiara Alessi. “Familien er en særligt italiensk ejendommelighed, som først og fremmest gør design til en historie om mennesker, og tingene bliver den oprindelige motor til at kommunikere med dem.”
Huggy armchair
Ekstrasengen
Ét italiensk produkt har gjort en stor forskel i Virginio Briatores liv, designfilosof og rådgiver for virksomheder som Lago og Lavazza. Det er Pisolò puffen, et siddemøbel der indeholder en oppustelig madras, som blev designet af Denis Santachiara for Campeggi. “Den har boet i min lille lejlighed i Milano i otte år,” siger Briatore. “Denne geniale oppustelige seng svarer fuldstændig til konceptet om et “nomade"-produkt, som forsvinder når det ikke er i brug og giver dig mulighed for at installere en midlertidig, men behagelig seng på et par minutter. Kort sagt er der, eller burde være, en seng til venner i ethvert respektabelt hjem. Mindst 50 gæster har sovet på min.”
Et andet pladsbesparende produkt med flere funktioner er den geniale Huggy lænestol af Lago, designet af Brit Leissler på værkstedet Lago Studio i 2009. Huggy lænestolen (på billedet herover) kan bruges som stol eller som seng.
Ét italiensk produkt har gjort en stor forskel i Virginio Briatores liv, designfilosof og rådgiver for virksomheder som Lago og Lavazza. Det er Pisolò puffen, et siddemøbel der indeholder en oppustelig madras, som blev designet af Denis Santachiara for Campeggi. “Den har boet i min lille lejlighed i Milano i otte år,” siger Briatore. “Denne geniale oppustelige seng svarer fuldstændig til konceptet om et “nomade"-produkt, som forsvinder når det ikke er i brug og giver dig mulighed for at installere en midlertidig, men behagelig seng på et par minutter. Kort sagt er der, eller burde være, en seng til venner i ethvert respektabelt hjem. Mindst 50 gæster har sovet på min.”
Et andet pladsbesparende produkt med flere funktioner er den geniale Huggy lænestol af Lago, designet af Brit Leissler på værkstedet Lago Studio i 2009. Huggy lænestolen (på billedet herover) kan bruges som stol eller som seng.
4. Alt skal gøres med et smil
…eller sådan er vi børn hele vores liv.
Mezzadro-stolen er designet i 1957 af Achille Castiglioni for Zanotta. “Der har altid været et vist ironisk twist i italienske huse,” siger arkitekt Andrea Marcante fra UdA.
Marcante’s projekter inkluderer altid noget uventet, såsom en gigantisk lampe ved siden af en standard-størrelse sofa eller antikviteter anbragt ved siden af moderne objekter. “Jeg kan lide at tænke på et rum som jeg ville tænke på et Giorgio de Chirico maleri: Jeg vil skabe et balanceret mix mellem genkendelighed og fremmedgørelse. Det er det, fascination kommer af,” siger han.
…eller sådan er vi børn hele vores liv.
Mezzadro-stolen er designet i 1957 af Achille Castiglioni for Zanotta. “Der har altid været et vist ironisk twist i italienske huse,” siger arkitekt Andrea Marcante fra UdA.
Marcante’s projekter inkluderer altid noget uventet, såsom en gigantisk lampe ved siden af en standard-størrelse sofa eller antikviteter anbragt ved siden af moderne objekter. “Jeg kan lide at tænke på et rum som jeg ville tænke på et Giorgio de Chirico maleri: Jeg vil skabe et balanceret mix mellem genkendelighed og fremmedgørelse. Det er det, fascination kommer af,” siger han.
Ifølge designfirmaet Cappellini, fortæller italiensk designede objekter en historie. Dekorative ting skal ikke kun stræbe efter funktionalitet, de skal få folk til at smile.
Det er hvad mestre som Ettore Sottsass og Achille Castiglioni har gjort. Alle deres designs har et element af overraskelse, et konceptuelt twist som medfører et smil og bringer glæde til dem der bruger deres produkter. På billedet ses Toio lampen designet for Flos af Achille og Pier Giacomo Castiglioni i 1962. Den er lavet af en billygte på en fiskestang.
“For de kommende designere i dag, er det selvfølgelig ikke nemt at skabe nye former under presset fra denne store arv. Men forsøget på overraskelseselementer kan gå i mange retninger, fra teknologi til de fantastiske nye materialer som nu er tilgængelige,” siger Cappellini.
Det er hvad mestre som Ettore Sottsass og Achille Castiglioni har gjort. Alle deres designs har et element af overraskelse, et konceptuelt twist som medfører et smil og bringer glæde til dem der bruger deres produkter. På billedet ses Toio lampen designet for Flos af Achille og Pier Giacomo Castiglioni i 1962. Den er lavet af en billygte på en fiskestang.
“For de kommende designere i dag, er det selvfølgelig ikke nemt at skabe nye former under presset fra denne store arv. Men forsøget på overraskelseselementer kan gå i mange retninger, fra teknologi til de fantastiske nye materialer som nu er tilgængelige,” siger Cappellini.
Foto venligst givet af Corraini Edizioni
Mist aldrig din barnlige sjæl
“Eklektiske italienske kunster og designer Bruno Munari sagde at det basale i kreativitet er evnen til at opfinde nye relationer og at ændre måden velkendte ting og situationer er arrangeret,” siger Laura Traldi, som skriver om design for D la Repubblica. Munari (1907-98) designede træblokkene set på billedet her.
Denne tilgang til kreativitet har designer Giulio Iacchetti, grundlægger af mærket Interno Italiano, og hans kone, Silvia, brugt i deres hjem i Milano, hvor de bor med deres tre børn. “Vi fik ikke nogen børnemøbler,” siger Iacchetti. “I stedet valgte vi møbler som var de store moduler, objekter der skulle bruges i huse, slotte, øer og så videre. En stue bliver ikke en legeplads af at fylde den med udstoppet legetøj.”
“At lege er en seriøs sag,” skrev den tyske underviser Jean Paul, og italienere lader til at være enige med ham.
Mist aldrig din barnlige sjæl
“Eklektiske italienske kunster og designer Bruno Munari sagde at det basale i kreativitet er evnen til at opfinde nye relationer og at ændre måden velkendte ting og situationer er arrangeret,” siger Laura Traldi, som skriver om design for D la Repubblica. Munari (1907-98) designede træblokkene set på billedet her.
Denne tilgang til kreativitet har designer Giulio Iacchetti, grundlægger af mærket Interno Italiano, og hans kone, Silvia, brugt i deres hjem i Milano, hvor de bor med deres tre børn. “Vi fik ikke nogen børnemøbler,” siger Iacchetti. “I stedet valgte vi møbler som var de store moduler, objekter der skulle bruges i huse, slotte, øer og så videre. En stue bliver ikke en legeplads af at fylde den med udstoppet legetøj.”
“At lege er en seriøs sag,” skrev den tyske underviser Jean Paul, og italienere lader til at være enige med ham.
Mezzadro Stool By Castiglioni For Zanotta
5. Ikke alt er hvad det ser ud til
…eller der er aldrig kun én sandhed.
“Vi italienere er alt andet end bærere af absolut sikkerhed,” siger Iacchetti. Er dette en fejl? det afhænger af hvordan du ser det. “Vi specialiser os i evnen til at se ting mod lyset, at give et kaleidoskopisk syn, takket være en linse der forvrider virkeligheden og giver værket et ironisk, eventyrligt twist.
“Vi indgyder tvivl i folks bevidsthed om objektet måske har mere end en funktion og at ikke alting er præcis hvad det ser ud som,” siger Iachetti. “Selvom det er en ændring i formen er det først og fremmest en konceptuel ændring. Ironien der fjerner sikkerheden og gør os skrøbelige, er også befriende.”
…eller der er aldrig kun én sandhed.
“Vi italienere er alt andet end bærere af absolut sikkerhed,” siger Iacchetti. Er dette en fejl? det afhænger af hvordan du ser det. “Vi specialiser os i evnen til at se ting mod lyset, at give et kaleidoskopisk syn, takket være en linse der forvrider virkeligheden og giver værket et ironisk, eventyrligt twist.
“Vi indgyder tvivl i folks bevidsthed om objektet måske har mere end en funktion og at ikke alting er præcis hvad det ser ud som,” siger Iachetti. “Selvom det er en ændring i formen er det først og fremmest en konceptuel ændring. Ironien der fjerner sikkerheden og gør os skrøbelige, er også befriende.”
Når du er i tvivl, prøv at tilføje hjul…
“Jeg lærte en fantastisk lektie om den kreative proces, såvel som om livet generelt, fra skrivemaskinen Valentine, by Sottsass, og Bordet med hjul, skabt af Gae Aulenti for FontanaArte (på billedet),” siger Odo Fioravanti, som har udviklet projekter for firmaer inklusiv Casamania, FontanaArte og Foscarini.
“Jeg anbefaler det til hvem som helst, designer eller ej, som har kreative besværligheder. Spørg dig selv: “Har jeg forsøgt at tilføje hjul? Har jeg forsøgt at tilføje et håndtag?” Disse er to simple processer, som hjælper dig med at gentænke på en ny måde, hvad du prøver at skabe og kan vise dig vejen ud af dødvandet.”
FORTÆL OS…
Hvad synes du om italiensk design?
“Jeg lærte en fantastisk lektie om den kreative proces, såvel som om livet generelt, fra skrivemaskinen Valentine, by Sottsass, og Bordet med hjul, skabt af Gae Aulenti for FontanaArte (på billedet),” siger Odo Fioravanti, som har udviklet projekter for firmaer inklusiv Casamania, FontanaArte og Foscarini.
“Jeg anbefaler det til hvem som helst, designer eller ej, som har kreative besværligheder. Spørg dig selv: “Har jeg forsøgt at tilføje hjul? Har jeg forsøgt at tilføje et håndtag?” Disse er to simple processer, som hjælper dig med at gentænke på en ny måde, hvad du prøver at skabe og kan vise dig vejen ud af dødvandet.”
FORTÆL OS…
Hvad synes du om italiensk design?
…eller brugsgenstande er dømt til at gå i stykker, mens smukke ting vil vedblive at være sådan for evigt.
“Siden 1950’erne, da en gruppe af modige designere, sammen med en gruppe af dristige entreprenører, besluttede at investere i design, har missionen i italiensk design været at skabe objekter, som både er brugbare og smukke,” siger Giulio Cappellini, arkitekt og art director hos firmaet Cappellini.
Skønhed kan have mange former og du vil finde skjulte juveler overalt i italiensk design. Det kan være Alessi’s spøgefulde Anna G-proptrækker, smukt udformet som en eventyrfigur ved brug af plastic og metal. Eller det kan være en lysekrone fra Murano Baroque, lavet af det mere fornemme blæste glas.