Houzz Tips: Arbejdsbog til boligejere om renovering af et køkken
Ni trin til renovering af et køkken – fra indsamling af designidéer til konstruktion og den sidste kontrol.
Du har besluttet dig for at renovere dit køkken. Hvad gør du så nu? Mange boligejere ved ikke, hvor de skal starte og er typisk placeret i to forskellige kategorier. Nogle starter med at kigge på hvidevarer. Og andre starter med at finde inspirerende billeder af køkkener. Nogle beslutter, at de har brug for mere plads. Andre ønsker blot at forny det nuværende køkken. Boligejere kan bruge et år eller mere på de indledende undersøgelser, før de henvender sig til køkkendesignere eller håndværkere.
Når du har spekuleret længe nok og er klar til at give grønt lys for et køkkenrenoveringsprojekt, hvad skal du så gøre? Vi starter med de første ni trin og beskriver de praktiske detaljer til hvert trin, idet vi bevæger os gennem hele arbejdsbogen.
Når du har spekuleret længe nok og er klar til at give grønt lys for et køkkenrenoveringsprojekt, hvad skal du så gøre? Vi starter med de første ni trin og beskriver de praktiske detaljer til hvert trin, idet vi bevæger os gennem hele arbejdsbogen.
Trin 2: Research og planlægning
Er du klar til at give grønt lys for projektet og springe ud i den dybe ende? Det er bedst at starte med at formulere arbejdsomfanget og finde ud af, hvad dit foreløbige budget lyder på.
Begge kan ændre sig undervejs, så du har ikke kun ét forsøg til at ramme plet. Budget og omfang hører unægteligt sammen og ændres ofte mange gange i løbet af designprocessen, efterhånden som du bliver mere erfaren i at afstemme, hvad du vil have, i forhold til hvad du har råd til. Som boligejer forventes du ikke at gå ind i projektet med en klar idé om, hvad alt kommer til at koste. Husk på, at det er en læringsproces.
Trin 3: Find de fagfolk, du får brug for
Selvom du gør meget af arbejdet selv, får du på et tidspunkt brug for hjælp fra en fagperson, medmindre du selv bygger dine køkkenskabe og selv varetager de elektriske og sanitære installationer. Det kan blot dreje sig om at bede en sælger om at hjælpe dig med at vælge og bestille hvidevarer eller skabe, men det skal stadigvæk tages med i planlægningen.
Nogle mennesker starter med at besøge hvidevarebutikker eller køkkenudstillinger, hvor de kan få en masse inspiration. Mange boligejere får anbefalinger fra deres venner eller kollegaer og starter med at hyre en arkitekt eller designer. Andre samarbejder måske blot med en bygherre eller håndværker og klarer resten selv. Fagfolk kan hjælpe med alt fra kontrakter og tilladelser til planlægning, budgetter, valg af overflader og inventar, indkøb, bestilling af produkter, og de kan hjælpe dig med at installere et midlertidigt køkken og administrere dit projekt fra start til slut.
Er du klar til at give grønt lys for projektet og springe ud i den dybe ende? Det er bedst at starte med at formulere arbejdsomfanget og finde ud af, hvad dit foreløbige budget lyder på.
Begge kan ændre sig undervejs, så du har ikke kun ét forsøg til at ramme plet. Budget og omfang hører unægteligt sammen og ændres ofte mange gange i løbet af designprocessen, efterhånden som du bliver mere erfaren i at afstemme, hvad du vil have, i forhold til hvad du har råd til. Som boligejer forventes du ikke at gå ind i projektet med en klar idé om, hvad alt kommer til at koste. Husk på, at det er en læringsproces.
Trin 3: Find de fagfolk, du får brug for
Selvom du gør meget af arbejdet selv, får du på et tidspunkt brug for hjælp fra en fagperson, medmindre du selv bygger dine køkkenskabe og selv varetager de elektriske og sanitære installationer. Det kan blot dreje sig om at bede en sælger om at hjælpe dig med at vælge og bestille hvidevarer eller skabe, men det skal stadigvæk tages med i planlægningen.
Nogle mennesker starter med at besøge hvidevarebutikker eller køkkenudstillinger, hvor de kan få en masse inspiration. Mange boligejere får anbefalinger fra deres venner eller kollegaer og starter med at hyre en arkitekt eller designer. Andre samarbejder måske blot med en bygherre eller håndværker og klarer resten selv. Fagfolk kan hjælpe med alt fra kontrakter og tilladelser til planlægning, budgetter, valg af overflader og inventar, indkøb, bestilling af produkter, og de kan hjælpe dig med at installere et midlertidigt køkken og administrere dit projekt fra start til slut.
Trin 4: Skematisk design
Denne fase inkluderer udkast, planlægning af plads, foreløbige plantegninger og højderetninger, der viser layoutet og skabsstørrelser. Jeg forsøger at få mine kunder til at fokusere på layoutet og planlægning af pladsen, selvom det er fristende at diskutere, hvordan køkkenet kommer til at se ud. Men min erfaring siger mig, at hvis man fokuserer på designet for tidligt, glemmer man at planlægge, hvordan man fordeler pladsen.
Desuden har du brug for en plan for, hvordan materialerne skal placeres, hvor mange kvadratmeter du har brug for, og i sidste ende hvor meget det kommer til at koste dig. Jeg kan godt lide at tale med forskellige håndværkere tidligt og give dem en foreløbig tegning og vurdering af arbejdsomfanget, så vi kan få nogle omtrentlige tal på bordet. Samtidig kan du sende tegninger ud for at få et skøn over udgifter til forskellige overflader og inventar.
Trin 5: Specifikation af overflader og inventar
I løbet af denne proces, og sikkert længe før den starter, har du gemt billeder af de køkkener, du bedst kan lide, i dine idébøger og mapper. Du har fundet din stil, uanset om den er moderne, klassisk, traditionel, romantisk eller ligger et sted derimellem. Du ved sikkert, om du vil have et hvidt køkken, et køkken i naturtræ eller forskellige farver.
Nu kan du træffe de endelige valg om overflader og inventar. Det omfatter normalt:
Denne fase inkluderer udkast, planlægning af plads, foreløbige plantegninger og højderetninger, der viser layoutet og skabsstørrelser. Jeg forsøger at få mine kunder til at fokusere på layoutet og planlægning af pladsen, selvom det er fristende at diskutere, hvordan køkkenet kommer til at se ud. Men min erfaring siger mig, at hvis man fokuserer på designet for tidligt, glemmer man at planlægge, hvordan man fordeler pladsen.
Desuden har du brug for en plan for, hvordan materialerne skal placeres, hvor mange kvadratmeter du har brug for, og i sidste ende hvor meget det kommer til at koste dig. Jeg kan godt lide at tale med forskellige håndværkere tidligt og give dem en foreløbig tegning og vurdering af arbejdsomfanget, så vi kan få nogle omtrentlige tal på bordet. Samtidig kan du sende tegninger ud for at få et skøn over udgifter til forskellige overflader og inventar.
Trin 5: Specifikation af overflader og inventar
I løbet af denne proces, og sikkert længe før den starter, har du gemt billeder af de køkkener, du bedst kan lide, i dine idébøger og mapper. Du har fundet din stil, uanset om den er moderne, klassisk, traditionel, romantisk eller ligger et sted derimellem. Du ved sikkert, om du vil have et hvidt køkken, et køkken i naturtræ eller forskellige farver.
Nu kan du træffe de endelige valg om overflader og inventar. Det omfatter normalt:
- Skabskonstruktioner, dørstile, overflader og farver
- Bordpladematerialer
- Køleskabe og andre hvidevarer
- Køkkenvaske og vandhaner
- Belysning
- Gulvlægninger
- Stænkplader
- Dekorative materialer
- Trin 6: Arbejd med designudvikling og konstruktionstegninger
I denne fase skal du færdiggøre designet og forberede de endelige plantegninger, højderetninger, detaljer og, hvis det er relevant, de mekaniske og elektriske tegninger, planer over lyskontakter og højderetninger udendørs.
Her får du typisk de sidste tilladelser på plads, eller dine konstruktionstegninger kommer i spil. Det er vigtigt, at du har valgt
Trin 8: Lad nedrivningen begynde
Den store dag er endelig kommet, sandsynligvis 4-8 uger, efter du har søgt om tilladelser. Det er tid til at lave en klar plan og rydde skabene, få dine ting opbevaret og – hvis du bor i huset i løbet af renoveringen – installere et midlertidigt køkken, så du ikke mister forstanden!
Du flytter måske ud af huset midlertidig, men de fleste boligejere bider tænderne sammen og forsøger at bo i huset under renoveringen. Forberedelse og organisering kan spare dig for mange bekymringer.
Diskuter styringen af projektet med håndværkeren på forhånd. Mødes I en gang om ugen for at diskutere fremskridtet? Er du nødt til at forlade huset under bestemte opgaver som nedrivning eller gulvlægning? Hvad med fjernelse af nedrevne materialer og støvforhold? Lider nogle af familiens medlemmer af allergi? Hvordan er en typisk arbejdsdag for mandskabet? Hvis man afstemmer forventninger om disse forhold, går det hele som regel lidt nemmere.
Trin 9: Sådan overlever du listen med mangler
Når renoveringen er udført, eller det vil sige… næsten udført… er der altid en irriterende lille liste over ting, der mangler, er gået galt, eller som ganske enkelt er blevet glemt. En lyskontaktplade, der mangler, en fugelinje, der har trukket sig væk fra væggen – små ting eller større ting, som fx hvis emhætten ikke fungerer, eller der er en stor ridse i det nye efterbehandlede gulv.
Nogle gange udarbejder boligejere selv listen over mangler. Den kan være uformel, som fx en liste i en e-mail over emner, der skal repareres eller afsluttes. Jeg bruger gerne et lille skema, som jeg har lavet, der identificerer de ting, der skal repareres eller afsluttes, den ansvarlige part og datoen for fuldførelse. Jeg sender den til kunden, så de kan se listen igennem, ændre eller føje ting til den, og derefter sender jeg den afsted til håndværkeren.
Håndværkerne må nødvendigvis vende tilbage til huset flere gange for at afslutte disse ting.
FORTÆL OS..
Hvordan har du opgraderet dit køkken?
Den store dag er endelig kommet, sandsynligvis 4-8 uger, efter du har søgt om tilladelser. Det er tid til at lave en klar plan og rydde skabene, få dine ting opbevaret og – hvis du bor i huset i løbet af renoveringen – installere et midlertidigt køkken, så du ikke mister forstanden!
Du flytter måske ud af huset midlertidig, men de fleste boligejere bider tænderne sammen og forsøger at bo i huset under renoveringen. Forberedelse og organisering kan spare dig for mange bekymringer.
Diskuter styringen af projektet med håndværkeren på forhånd. Mødes I en gang om ugen for at diskutere fremskridtet? Er du nødt til at forlade huset under bestemte opgaver som nedrivning eller gulvlægning? Hvad med fjernelse af nedrevne materialer og støvforhold? Lider nogle af familiens medlemmer af allergi? Hvordan er en typisk arbejdsdag for mandskabet? Hvis man afstemmer forventninger om disse forhold, går det hele som regel lidt nemmere.
Trin 9: Sådan overlever du listen med mangler
Når renoveringen er udført, eller det vil sige… næsten udført… er der altid en irriterende lille liste over ting, der mangler, er gået galt, eller som ganske enkelt er blevet glemt. En lyskontaktplade, der mangler, en fugelinje, der har trukket sig væk fra væggen – små ting eller større ting, som fx hvis emhætten ikke fungerer, eller der er en stor ridse i det nye efterbehandlede gulv.
Nogle gange udarbejder boligejere selv listen over mangler. Den kan være uformel, som fx en liste i en e-mail over emner, der skal repareres eller afsluttes. Jeg bruger gerne et lille skema, som jeg har lavet, der identificerer de ting, der skal repareres eller afsluttes, den ansvarlige part og datoen for fuldførelse. Jeg sender den til kunden, så de kan se listen igennem, ændre eller føje ting til den, og derefter sender jeg den afsted til håndværkeren.
Håndværkerne må nødvendigvis vende tilbage til huset flere gange for at afslutte disse ting.
FORTÆL OS..
Hvordan har du opgraderet dit køkken?
Dette trin handler om, hvordan du bruger dit køkken, og hvordan du klarlægger, hvilke layout og funktioner der passer til husholdningens livsstil. Søg inspiration fra forskellige kilder, herunder Houzz-vejledninger og -billeder, køkkenudstillinger, bøger og magasiner.
Tænk over dine prioriteter. Hvor mange personer skal samles og tilberede mad i køkkenet, og hvordan skal de kunne bevæge sig rundt i det? Er det nødvendigt at bygge til? Eller er de kvadratmeter, du allerede har til rådighed i køkkenet, tilstrækkelige?
Hvis du ikke allerede gør det, så begynd at gemme billeder af køkkener med funktioner, der passer til din stil. Din samling kan organiseres på en pæn måde i en scrapbog, eller den kan består af en masse tilfældige, uorganiserede billeder. Jeg foretrækker den sidstnævnte metode, fordi jeg godt kan lide at lægge billeder ind i mine mapper og idébøger efter forgodtbefindende og gå tilbage senere for at redigere dem.