Hvordan spraymaler man gamle vaser - så malingen ikke skaller af?

Dorthe Puccio
27. oktober 2015

Hej alle sammen,

Jeg er som bekendt i gang med at dekorere min lejlighed og prøver på at tænke i kreative løsninger, så jeg kan spare lidt penge. Jeg er ret vild med dette udtryk og tænker, at jeg kunne finde en masse billige vaser i genbrugsbutikker.

Men jeg har ikke ligefrem haft held med at spraymale i fortiden - malingen sidder ikke rigtig fast på overfladen. Er der nogen, som har et godt råd?? :)

Mange tak,

Dorthe

Ben De Lisi's SW11 Loft conversion · Mere information

(8) kommentarer
  • Jette Yde

Jeg ville slibe det let, for at malingen kunne hæfte. Gøre det rent og lade det tørre. Herefter spray i meget tyndt lag og lade det tørre. Gentage spray indtil du har det du ønsker. Med spraymaling er det vigtigt at man påfører meget tynde lag, da man ellers risikere det render eller bliver uens:) God fornøjelse

• Dorthe Puccio

Hej Jette, tusind tak for din kommentar! Det vil jeg helt klart prøve :) Det kræver vel at jeg gør det over flere omgange, men mon ikke det er tålmodigheden værd :) Rigtig god weekend!! Dorthe

• Jette Yde

Hvis man agter at bruge spraymaling skal man gøre det over flere gange og have tålmodighed. Husk at lade det tørre inden du påfører et lag mere:) God fornøjelse med det

Dorthe Puccio thanked Jette Yde
  • PRO
    Galleri-hebe.dk

Hej Dorthe

Brug maling som hæfter på det hele. Vintage paint kan bruges på stort set alle flader og hæfter fint uden forarbejde :) https://www.galleri-hebe.dk/vintage-paint/kalk-maling-til-moebler

Tina :)vintage paint

• PRO
    BN FARVER ApS

Det er vigtigt at rengøre med grundens så der bliver affedter ordentligt. Vask efter m rent vand. Herefter slibes så der er god bund. Aftørring m hårdtvredet klud eller fedtklud hvis dette haves. Der findes også grunderen til forskellige overflader så hvis det er en rå el vanskelig overflade vil det anbefales at grunde. Slut af med en god slut-spray i den ønskede farve med fine strøg ca 20-30cm afstand vådt i vådt.

• Karen Herløv Horte

Noget som er sindsygt vigtigt, når der er tale om spraymaling er, at du bruger maling fra det samme mærke til grunder, farve og evt. lak. Der kan være forskellige indholdstoffer i forskellige mærker, som reagerer mod hinanden og ødelægge fininshen. Brug af en grunder kan anbefales, da det får malingen til at hæfte bedre på emnet. Jeg skev et indlæg med billeder, da det gik galt for mig: https://ploefff.wordpress.com/2012/02/24/om-spaymaling-hvad-du-skal-gore-selv-nar-du-gjorde-det-hele-naesten-rigtigt/

• Trine Nyborg

Hej Karen - jeg skal i gang med at spraymale stole i weekende, så mange tak for tippet! Godt jeg lige faldt over dette indlæg!

• Karen Herløv Horte

Velbekomme, og som med alt malerarbejder bliver det aldrig flottere end grundarbejdet tillader. 3/4 af tiden på grundarbejde og 1/4 på faktisk at male, passer meget godt. Det tager efter min erfaring også ca. 1 måned, før de malede ting begynder at lugte af og man kan have dem i sit hjem, uden malingslugten generer. Tro ikke på bloggere/stylister, som lige pifter den sidste accessory op med en gang spraymaling, inden den store afsløring - det er tv og de snyder altid lidt på vægtskålen.

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Ved fortsat brug af denne side eller app, accepterer jeg, at Houzz-gruppen bruger cookies og lignende teknologier for at forbedre produkter og tjenester, for at give mig relevant indhold og gøre min oplevelse personlig. Læs mere.