katrineh78

Skal vi bygge nyt eller renoverer på gammelt hus?

Katrine H
8 år siden
sidst ændret:6 år siden

Mig og min kæreste venter os og er derfor nødt til at flytte. Vi står over for valget mellem at bygge nyt på en grund, vi har fundet, eller at købe et gammelt hus, der har brug for en komplet renovering, herunder renovering af køkken, nye rør, installation af nyt varmeanlæg og generelt maling og andet finish. Er der en arkitekt eller anden fagmand, der kan dele sin mening om, hvad der er mest arbejde i men også størst tilfredshed på sigt - at renovere eller bygge helt nyt?


(19) kommentarer

  • PRO
    Ragus & Co
    8 år siden

    Hej Katrine! Nu er jeg ikke mere fagmand, end at jeg blot taler som erfaren "gør-det-selvér" Bor i et hus fra 30-erne som vi har renoveret fra A-Z. Vi synes selv vi har lige præcis DET hus som passer til os og som helt igennem er vores stil og det vi ønsker. Det har charme, stemning og masser af personligt præg. Ikke mindst fordi vi selv var med i processen hele vejen og tog beslutninger om stil og løsninger undervejs. Det har givet os en masse velovervejede fine løsninger.

    Når det så er sagt, så kræver det virkelig at man er enig om at gøre det til en livsstil at renovere hus. Det kan være en ordentlig omgang at komme igennem, selv for en handymand :) Men resultatet er også unikt.

    Nybyg kan være smukt, men ofte tager det år inden have og de omkringliggende områder har fået karakter og stemning.

    Håber i finder det helt rigtige for jer og held og lykke med familie forøgelsen.

  • Katrine H
    Forfatter
    8 år siden

    Hej Ragus og Co. præcis disse tanker har jeg også haft, men som du selv nævner kan det tage årevis med et ældre hus! Er også bange for at gamle rør etc. pludselig springer, eller gamle skader dukker op undervejs, så man altid skal fikse på huset og aldrig er færdig. Det er jo selvfølgelig en vurdering, som man skal lave fra starten; hvor meget vil vi forsøge at lappe på og hvor meget vil vi lave helt forfra?

    Hvor meget "lappede" i på og hvor meget startede i helt forfra med?

  • Relaterede diskussioner

    Totalrenovering af gammelt sommerhus

    Q

    Kommentarer (8)
    Mikkel, overså lige din kommentar. Huset er købt som en "skal-hus" og er fra firmaet Stenhøjhusene. Vi har selv lavet alt det invendige, så vi købte kun "skallen" fra dem. Står du selv og skal i gang med et sommerhusprojekt?
    ...Se flere

    Mini præ teen drengeværelse

    Q

    Kommentarer (49)
    Ja, vi burde lave en forumtråd med idéer til ikea hacks! Ville elske at se andre gode idéer til, hvordan man kan forvandle ikea-møbler til et mere personligt møbel. Jeg har blandt andet Ikea Malms kommede, som jeg er ved at være lidt træt af, og som jeg gerne snart vil gøre noget kreativt ved. Jeg starter en tråd - håber at I har en masse idéer :)
    ...Se flere

    Hvlke overvejelser skal vi gøre os, når vi skal lave badeværelse?

    Q

    Kommentarer (3)
    Hej Katrine. Enig i overstående , desuden er det en god ide, at overveje om du kan bruge den eksisterende indretning, så der ikke skal flyttes en masse rør, kloak mm, da VVS arbejdet altid er noget af det dyreste. Skal I til at grave gulvet op vil vi klart anbefale gulvvarme. Dels giver det en dejlig behagelig varme - specielt for børn, dels sparer I pladsen til radiatoren. Er det et mindre rum kan I også vælge et net med el gulv varme. Det er billigere at anskaffe og montere, da gulvet (normalt) ikke skal graves op,men dyrere i forbrug. Hvide eller lyse fliser år man aldrig galt i byen med. Husk at der forskel på hvordan forskellige typer og størrelser fliser er at lægge. Alt efter rummets størrelse, kan der være mere arbejde med nogle typer end andre. Faldt lige over vandskuringen på billedet. Det er flot, men vi har det på det ene badeværelse, og det er altså ikke så praktisk med børn, da det er svært at holde rent. Så vælg fliser :)
    ...Se flere

    Hvad skal jeg tjekke? Overvejer køb af gammelt hus, som er renoveret

    Q

    Kommentarer (4)
    Hej Katrine. Først og fremmest bør du kigge i Tilstandsrapporten. Dernæst bør I få jeres egen uvildige byggerådgiver ud og gennemgå huset fra kælder til kvist, inden I køber. Det kan være vanskeligt at sige noget fornuftigt om generelle byggefejl og -skader i et forum som dette, for der kan være mange steder og ting man skal se efter på gennemgangen. Jeg har gennemgået mange huse i min tid og set lidt af hvert, fx: Indvendig efterisoleringsplader i kælder, med omfattende skimmelvækst bagved, tage udført uden undertag, ulovligt indrettede loftrum osv. Held og lykke med huset.
    ...Se flere
  • Birgitte Petersen
    8 år siden

    Jeg kan godt lide glæden ved at bygge videre eller renoverer på gammelt hus og den historie, der er ved at have et hus der har eksisteret i mange år.

  • PRO
    GH Tømrer & Snedker
    8 år siden

    Hvem har ikke set udsendelser i fjernsynet om familier som er kørt sur i ombygninger og må bo i garagen, campingvogn ect. Glem det gamle hus, find en byggegrund i et godt kvarter med børn. Skulle i finde på at købe et gammelt hus, så få håndværkere på opgaven, og få skiftet ALT, el, vand, rør varmeanlæg, vinduer osv. Så har i måske et hus uden kommende overraskelser. Men det er dyrt, og det er ikke sikkert i får pengene hjem igen ved et salg. Så igen, byg nyt.

    Mvh. Gert Hansen

  • Cath C
    8 år siden
    Sidst ændret: {last_modified_time}8 år siden

    Jeg tror, det kommer an på, hvilken fremtid I planlægger for jer selv.

    Vi købte for seks år siden det mest charmerende hus fra 1955, hvor alt stod i "original stil". Vi lappede de værste skavanker og gjorde det beboeligt, og vi har siden gjort det til en livsstil at ombygge og renovere vores hus.

    Vi startede med isolering og nye vinduer af et par omgange, og først i år er vi fx kommet til køkkenet.

    Det er der sikkert nogle, der ville synes det er skrækkeligt at leve på den måde, men det at leve med huset, som det originalt var tænkt, har ændret vores tanker og ideer meget undervejs - fx får køkkenet nu et helt andet udtryk og design, end hvis vi havde udskiftet det, dengang vi flyttede ind og ikke kendte "husets sjæl".

    Vi har stadig seks-syv projekter på tegnebrættet, men når resten af livet skal leves her, er det jo ikke så slemt... :)

  • Annamusen
    8 år siden

    Det lyder hyggeligt Cath C, ved ikke selvom jeg kunne leve sådan, men kan godt lide tanken om at huset har sjæl og i har haft fingrene i alle dele af huset så det i sandhed er jeres eget og helt unikt. Er i selv håndværkere eller har i måtte hyre folk ind? Så kan det godt blive en dyr omgang med et gammelt hus..

  • Cath C
    8 år siden

    Vi er ikke håndværkere (tværtimod har vi baggrunde som hhv. psykolog og folkeskolelærer).. Alligevel har vi lavet langt det meste selv - min svoger er heldigvis elektriker, så han har kunne hjælpe med noget af det, der er ulovligt at klare selv, og ellers har vi tilkøbt lidt VVS- og murer-hjælp gennem årene (samlet har vi brugt mindre end 50.000 kr. på håndværkere). Det, at gøre det selv, har betydet, at vi har valgt dyrere materialer, og at vi meget sjældent går på kompromis med vores ideer og drømme, fordi håndværkerregningerne aldrig ødelægger budgettet. :)

  • Sofie Hansen
    8 år siden

    Må sige jeg er enig med Lars. Charmen ved at købe hus er netop historien, detaljerne og alt det arbejde man selv lægger i at gøre det til sit eget!

  • PRO
    BONDE LJUNGAR Arkitekter MAA
    8 år siden

    Hej Katrine,

    Et tredie alternativ er at købe gammelt der er renoveret, prismæssigt og alt efter hvor I er i landet, vil det være nogenlunde det samme som at købe en byggegrund og få bygget et typehus.

    "Charmen" ved det ældre er tit at det adskiller sig fra typehuset, fx. med en større loftshøjde og andre/anderledes rumstørrelser, smukt murværk, finere detaljer, fyldningsdøre i stedet for pladedøre, stuk og paneler etc. - Nogen ældre huse er renoveret til ukendelighed, hvor alt det tekniske er i orden og står på det nærmeste vedligeholdsfrit, men hvor det kan være svært at finde husets "charme".

    Hvis I vælger nybyggeriet eller den ældre renoveringsmodne ejendom, vil jeg klart anbefale at I alierer jer med en arkitekt, der kan hjælpe jer til at få det, der passer til netop jeres behov og drømme.

    Held og lykke med det!

  • PRO
    Ragus & Co
    8 år siden

    Hej Katrine. Strategien for vores huskøb var dengang at vi ikke ville betale for noget som vi ville komme til at rive ned. Derfor gik vi efter et hus hvor feks. køkken og bad for længst var afskrevet :) .... noget der var så gammelt at det ikke var synd at rive det ud. Det betød også at vi købte til en pris der lå godt under vores max budget og som gav en god portion penge at renovere for. Vi har været heldige at have håndværker venner der har stillet deres hjælp og ekspertise til rådighed sammen med at vi selv er ret handy. Men man skal virkelig være selvdrevne - vi brugte 4 år inden vi var færdige, men så havde vi også lavet ALT - Nyt tag, vinduer, omfangsdræn, nye fuger, 2 nye badeværelser, nyt køkken, nye vægge på hele 1. salen og udgravet kælder med nye rør samt nyt el i hele hytten. Bliver helt træt ved tanken, men hvor var det bare fedt at se det hele tage form. Vi var dybt taknemmelige for hvert færdigt projekt og er sikker på at glæden var endnu større end hvis man blot flyttede ind i en "færdig løsning".

    Synes Cath C har en rigtig god pointe med at renovere i etaper - Hvis man kun starter projekter som man får helt færdig, inden man starter nyt - og hele tiden har sejre undervejs, så er det meget motiverende for at fortsætte - Fælden er at have startet mere end man kan overskue.

    Håber du vil dele, hvad jeres endelige valg bliver.

    S

    Katrine H thanked Ragus & Co
  • PRO
    HB Ejendomme og Renovering Aps
    8 år siden

    Hej Katrine. Vi lever af at renovere for andre, og kan med sikkerhed sige, at en renovering ALTID har det med at gribe om sig og blive dyrere.... Hvad I skal gøre afhænger af mange ting: Beliggenheden er den første vigtige faktor. Dernæst kommer jeres konkrete ønsker og behov - prøv at tænke langsigtet. Måske et badeværelse er rigeligt nu, men når I får børn, er det rigtigt dejligt med to badevær, når de bliver teenagere osv. Kan I godt lide gamle huse med sjæl eller skal det være nemt og overskueligt at holde? Hvad har I selv af evner?Og hvor meget tid har I tilovers? Skal man bruge hver weekend i et år eller mere slider det på ethvert parforhold... Det med etaper og evig rod og ombygning skal i hvert fald overvejes nøje - specielt med en baby på vej :) Såfremt I vælger etapeløsningen, skal I have en klar plan fra begyndelsen, ellers risikerer I at skulle lave noget om i de rum I troede I var færdige med osv. En faldgrube vi ofte oplever er, at folk selv vil styre processen, og undskyld hvis vi fornærmer nogle :), men det er altså de færreste, der kan det - med mindre de selv er håndværkere. Vi har oplevet så mange gange, at det er blevet dyrere af denne grund. Hvem skal til først? Hvad skal laves først? Billige/dårlige materialer og fejlmål er andre ærgelige fejl. Der er ikke nogen Rigtig" løsning" her, I skal vælge det, som I har det bedst med - og er enige om :)

    Katrine H thanked HB Ejendomme og Renovering Aps
  • PRO
    Arkitekt Povl Petersen
    8 år siden
    Kære Katrine
    Bygge nyt eller gammelt med charme?
    Jeg var i samme situation som jer for ca. 18 år siden. Vi valgte at bygge et unikt nyt hus, som delvis selvbygger, med håndværkere til enkelte entrepriser.
    Jeg er tømrer, byggeteknikker og arkitekt og mente jeg var Supermand og kunne det hele selv. At renovere betyder at man først river ned, for at bygge det op igen, derfor koster det let 2 1/2 gang mere end bygge nyt, og så er det stadig et gammelt hus.
    Derudover er ombyg samtidig med at få et barn, to meget store og krævende opgaver på samme tid, gør det ikke. De ting der ikke er færdig vil være til evig diskutioner, og så kan ægteskabet let ryge.
    Byg nyt og overlad det til prof. Men sørg for selv at købe materialerne ind, der er let 400.000 kr.tjek på Byggevarepriser.com
    Arkitekt Povl Petersen
    Katrine H thanked Arkitekt Povl Petersen
  • PRO
    Hansen Living ApS
    8 år siden

    Min mand og jeg var selv i lignende situation for ca. 10 år siden. Vi solgte vores gamle villa på Frederiksberg, som vi havde gået og renoveret på i 14 år. NU ville vi have et nemt liv, med en værktøjskasse der ikke var større end, at den kunne stå under køkkenvasken.

    Så vi købte os ind i et projekt der hed Glashusene i Trekroner, hvor husene skulle bygges indenfor det kommende år. Vi holdt stor afskedsfest for vennerne og pralede af de lette forhold der ventede os med det nye hus.

    MEN... projektet blev forsinket, og så lidt mere forsinket og så helt enormt forsinket. Derfor endte det med, at vi alligevel begyndte at se os om efter noget andet.

    Vi fandt en gammel skole, her på Stevns, faldt fuldstændig for den og de mange muligheder dette store hus med den store have rummer.

    Vi har siden grint meget af dette "sidespring" til nybyg. Vi er SÅ glade for vores gamle hus, som vi renoverer på der ud af. Og vi har lært meget fra tiden på Frederiksberg, og som en anden en skriver længere oppe, så handler det i HØJ grad om at lave et projekt ad gangen, så det hele tiden er overskueligt, både i forhold til hvad man skal leve i, men også hvad økonomien kan bære.

    Jeg drømmer da nogen gange om et nyt hus, et 0-energihus som ingenting koster i varme o.s.v., men alle de historier der bor i sådan en gammel skole, er alligevel en temmelig stor den af charmen.

    Så det korte af det lange er nok, at ingen kan fortælle jer, andre end jer selv, om I er til det ene eller til det andet ;o)

    Katrine H thanked Hansen Living ApS
  • Kasper Grønn
    8 år siden

    Som de andre skriver, så følg jeres "gut-feeling": Det er altid spændende at kaste sig ud i noget nyt, men sørg for at kigge langt ud i fremtiden. Er det det værd? Vælg det der vil bringe jer mere glæde en sorg :)

    Katrine H thanked Kasper Grønn
  • PRO
    ARKINAUT Arkitekt- og byggerådgivning for husejere
    8 år siden

    Hvad der er mest arbejde i afhænger vel af om I skal gøre det selv eller få håndværkere til at hjælpe. Når der kommer familieforøgelse vil der sjældent være tid til store gør-det-selv projekter, plus at støj og støv vil genere ekstra i hverdagen for den lille nye. Hvis I vælger renoveringsvejen vil jeg klart anbefale, at huset i hvert fald delvist ER færdigt når barnet kommer. Det vil sige, at køkken, bad og nogle rum skal være færdige, plus at der ikke må være en deadline på resten. Så kan man måske leve med det der er klar og gå og småbygge på resten i ro og mag når der er lidt tidslommer til det. Held og lykke med både byggeri og familieforøgelsen.

  • Katrine H
    Forfatter
    8 år siden

    Kære alle. Hvor har det været vidunderligt at læse alle jeres indlæg - det har bestemt sat tanker i gang, flere og anderledes tanker end jeg har kunne få fra venner og bekendte, så mange tak for jeres tid og ord.

    Lige nu kigger vi meget seriøst på et gammelt hus der blev renoveret for fem år siden. Med andre ord er alle rør, vvs, el installationer osv i orden, ulempen er dog at køkken og bad ikke er lige efter vores smag, ligesom at vi nok ville have valgt andre vinduer. Afhængigt af hvor vi lander på prisen håber vi på at kunne sminke lidt på køkken og bad eller starte helt forfra - synes dog det virker helt forfærdeligt at rive et forholdsvist nyt bad og køkken ned bare fordi det ikke lige rammer vores smag.

    Vi endte med at gå efter gammelt, men renoveret hus fordi de andre to alternativer simpelthen bliver for meget på den ene eller anden måde. Hvis dette falder igennem tror jeg dog vi forsat vil se efter byggegrunde og ældre huse, da vi bestemt ikke er totalt afvisende over for dette.

  • Stig .
    8 år siden

    Afhægig af renoveringsomfanget skal I regne med at gamle huse uanset god tilstandsrapport kan og ofte gemmer på ubehagligheder når der kradses i overfladen. Det er fakta. Sådanne ubehagligheder kan således i stedet for resultere i en skyttekrigskamp med ejerskifteforsikringen. Derfor - uanset hvad håndværkere/arkitekter/bygningssagkyndige siger og sætter jer i udsigt, så læg 25%-100% oven i renoveringsudgiften. Dette specielt hvis fagfolk på forhånd ikke har lavet destruktive forundersøgelser af jeres hus. I denne sammenhæng er 3-4 uvildige bygningssagkyndige (á ca. 5000 kr pr undersøgelsesrapport) som får lov til at lave destruktive-undersøgelser - inden jeres køb - langt bedre givet ud end en udvidet ejerskifteforsikring á 15.000 - 30.000 kr.

  • PRO
    Tømrerfirmaet Thomas Harbo
    8 år siden
    hvis du kigger økonomisk på det. Så er det nogle gange lige så billigt at få bygget et nyt hus fremfor at få håndværker til at renovere på et gammelt. Men det afhænger jo af bolig og grund priser i området.
Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Houzz bruger cookies og lignende teknologier til at tilpasse min oplevelse, give mig relevant indhold og forbedre Houzz-produkter og -tjenester. Ved at klikke på 'Accepter' accepterer jeg dette, som beskrevet yderligere i Houzz-cookiepolitikken. Jeg kan afvise ikke-essentielle cookies ved at klikke på 'Administrer præferencer'.