Erfaring med køkkenbordplader i træ?
8 år siden
sidst ændret:7 år siden
Fremhævet svar
Sorter efter:Ældste
(16) kommentarer
- 8 år siden
Relaterede diskussioner
Hvilket spisebord ville i vælge?
Kommentarer (9)Udover smag og behag, hvor jeg rent designmæssigt synes bordet med den sorte bordplade er langt det smukkeste, med en lethed og elegance som det runde bord ikke har, så er der også en bæredygtighedsvinkel man kan forholde sig til, hvis det også ligger dig på sinde at værne om miljøet, inde som ude. Vi - Hansen Kitchen - anvender kun linolie uden sikkativ, da sikkativ kan være et miljø/sundhedsproblem. Det gør ganske rigtigt at olien hærder langsommere, men den hærder skam lige så godt op og er lige så modstandsdygtig. Et nyproduceret køkken - frisk fra værkstedet - bliver oliebehandlet og ville tidligere i stuetemperatur skulle hærde ca. 4 timer (med sikkativ), nu skal det hærde ca. 24 timer (uden sikkativ), så det anser vi overhovedet ikke for at problem. Vores køkkener er yderst holdbare og nemme at vedligeholde, og det vil en bordplade, der er oliebehandlet også være. Det vigtigste er, at man lader olien sidde og trænge ind i 15-30 minutter, og hvis man i den periode kan se, at der opstår tørre pletter, smørrer man ekstra på der. efter de max 30 minutter aftørres al overskydende olie fra overfladen og den skal stå og hærde/tørre op i ca. 24 timer, før man tørrer den over med en fugtig klud, hvorved træet lysner en anelse op igen. En sådan behandling kan man give træfladen, lige så ofte man synes den trænger, og kan også anvende en let slibning med fint sandpapir (korn 240-400 afhængigt af træsort m.v.), hvis nødvendigt, før oliering, og træet vil holde evigt... :-)...Se flereHvilket gør-det-selv projekt er du mest stolt over?
Kommentarer (7)Dette hjemmebyggede spisebord, som oprindeligt bare var designet til vores eget køkken, biksede vi sammen på Godsbanens træværksted i Aarhus. Bordet endte med at vinde 1. pladsen til ILVAs Designpris 2014, og var en af anledningerne til at stifte den virksomhed vi har i dag – så det kan vi vist godt være stolte af :-)...Se flereAFSTEMNING: Hvordan holder du hjemmet køligt i sommermånederne?
Kommentarer (1)Min erfaring med at holde vores træ/sommerhus køligt når det er meget varmt. Jeg lukker gardinerne der hvor solen skinner ind og åbner vinduerne så der ventileres, det holder rummene dejligt kølige. Er det meget varmt f.eks. i vores lejlighed så holder jeg vinduerne lukkede om dagen og åbne hele aften og nat....Se flereRevitalisering af det traditionelle parallelkøkken Christianhavns
Kommentarer (16)Ja. Jeg er måske lidt i tvivl om hvad du efterspørger, når du søger den 'professionelle iderighed'. Jeg har selv masser af idéer både til planlægningsprocessen (lavede selv køkken sidste år), køkkenopbygning, udseende, pladsoptimering, indretning etc. Umiddelbart tænkte jeg at det var selve planløsningen i var ude efter i denne omgang, men jeg tager måske fejl? Ellers må du lige sige til. Hvis i har nogle idéer allerede (udover dem du har nævnt med bl.a. køkkenøen), så kan du jo evt. poste dem her til feedback, og så kan vi måske bygge videre på det? Hvis I vil have nogle sådan helt pragmatiske råd i forhold til udsigten (som er det i virker til at sætte i centrum), så kunne i: Vende komfuret, og sætte det i køkkenø'en (som jeg i øvrigt ikke ville lave som en gedigen ø, men derimod forbundet med væggen som vist, for at undgå spildplads i hjørnet). På den måde kan man kigge ud af vinduet mens man rører rundt i gryderne. Det er også mere selskabeligt hvis man har f.eks. har gæster, og ikke ønsker at stå med ryggen til. Det der så er en ulempe ved at have komfuret der er at emhætten jo vil fylde lidt i 'udsigten'. Flytte vask (og evt. opvasker) til øen, og flytte kogeplader/komfur til nuværende vaske-side. Fordelen ved dette er at emhætten vil forstyrre mindre, og man stadig vil være lidt med når man står ved gryderne. Fordelen ved vasken/opvaskeren er at det bliver en god station til opvask, - og så kan man lige nyde udsigten imens. Det ville også være det perfekte grøntsagssnitte-sted. Til gengæld KAN der være nogle finurligheder mht. til rørføring der måske kunne gøre denne løsning lidt mere besværlig. Droppe underskabene i "øen" helt, og bare have det som et spisebord, som her, så man kan nyde udsigten mens man spiser: Hvilken løsning der er bedst kommer lidt an på hvornår/hvordan I vil nyde udsigten, og hvad jeres behov er for skabsplads. Fordelen ved løsning 1 og 2 er at det frigiver endnu flere idéer til hvad man kunne gøre ved endevæggen, da man ikke længere skal tage hensyn til komfuret. Man kunne f.eks. få en indbygningsovn i en god højde, som er rarere at arbejde ved, og som bonus få frigivet pladsen under ovnen til et ekstra sæt skuffeopbevaring (som jeg stærkt vil anbefale at I får så meget af som muligt). Derudover tænker jeg lidt på om man kan fjerne den lille væg der står midt i rummet? Jeg ved godt den ikke generer forfærdeligt meget, men jeg tror alligevel at det ville binde køkken og stue meget mere sammen, hvis den ikke var der. Når alt det er sagt, så kan jeg da godt forstå at du er glad for den udsigt :). Havde det været mig havde jeg nok allerede hevet de overskabe ned for længst, og så taget den derfra ....Se flere- 8 år siden
- 8 år siden
- 8 år sidenSidst ændret: {last_modified_time}8 år siden
- 8 år siden
- 8 år siden
- 8 år siden
- 8 år siden
- 8 år siden
- 8 år siden
- 8 år siden
- 8 år siden
- 8 år siden
- 8 år siden