Houzz Tour: Fra forladt ruin til elegant og stilfuld designerbolig
En gruppe besættere kunne ikke engang afholde denne indretningsarkitekt fra at forvandle et forladt hus og gøre det stilfuldt og unikt.
Da indretningsarkitekt Stephane Chamard flyttede fra Paris til Toronto på grund af sin mand, Philippe, var det en kærlighedserklæring. Da han så begyndte renoveringen af et gammelt hus i Toronto, som havde været forladt i over 30 år, var det en kærlighedserklæring i form af arbejdskraft. “Da vi så huset, havde ingen boet der i lang tid. Hverken køkkenet eller badeværelset fungerende som det skulle,” siger Chamard. “Der havde været BZ’ere i årevis, og det havde muligvist også været et narkohus på et tidspunkt.”
Men hvad der lå gemt under flere årtiers lag af skidt var bemærkelsesværdigt nok til at få dem til at give et vindende købsbud på huset: originale paneler og stukke samt brede gange og værelser, der mindede designeren om sit hjemland. “Det var både en forbandelse og en velsignelse at huset ikke havde været beboet i så lang tid,” siger han. “Det var en forbandelse, fordi det var i så dårlig stand. Det var en velsignelse, fordi så mange detaljer fra omkring århundredeskiftet stadig var der.”
Houzz Tour
Hvem bor her: Stephane Chamard og hans mand, Philippe
Sted: Toronto, Canada
Størrelse: 4 soveværelser, 2 badeværelser
Men hvad der lå gemt under flere årtiers lag af skidt var bemærkelsesværdigt nok til at få dem til at give et vindende købsbud på huset: originale paneler og stukke samt brede gange og værelser, der mindede designeren om sit hjemland. “Det var både en forbandelse og en velsignelse at huset ikke havde været beboet i så lang tid,” siger han. “Det var en forbandelse, fordi det var i så dårlig stand. Det var en velsignelse, fordi så mange detaljer fra omkring århundredeskiftet stadig var der.”
Houzz Tour
Hvem bor her: Stephane Chamard og hans mand, Philippe
Sted: Toronto, Canada
Størrelse: 4 soveværelser, 2 badeværelser
Designerens held strakte sig til gulvene. “De var blevet færdiggjorte med en meget grim, brun lak,” siger han. “Vi fik dem slebet ned, og da jeg på et tidspunkt tjekkede projektet, råbte jeg,” Stop! Der er den!” Håndværkerne havde afdækket den perfekte farve. Vi lakerede aldrig gulvene siden. Vi gav dem bare olie, og så var vi færdige.” Stuen er indrettet med ikoniske designmøbler. Designeren tilføjede bogreoler rundt omkring i lokalet.
Ægget: Arne Jacobsen; sofa: Ploum, Ligne Roset
Ægget: Arne Jacobsen; sofa: Ploum, Ligne Roset
Selvom pejsen var i brugbar tilstand, valgte designeren stearinlys fremfor brænde. “Vi kan ikke lide at gøre rent efter åben ild,” siger Chamard. “Det her er meget lettere.”
Han lavede de små, sorte sideborde (der er tre i rummet) med noget træ, som han fandt i kælderen.
Han lavede de små, sorte sideborde (der er tre i rummet) med noget træ, som han fandt i kælderen.
Mannequinen, som blot er ét stykke fra Chamards samling, fungerer som en vagtpost bag sofaen. De blyindfattede ruder med flotte mønstre har overlevet mange års hårdt slid.
Spisestuen var ret lille, så Chamard designede et rundt bord, der passede til den.
Spisestuen havde også mange vinduer og døre, hvilket gjorde den svær at indrette. “Jeg valgte Zettel’z lysekronen af Ingo Maurer,” siger han. “Den er stor og udfylder rummet på imponerende vis. Vi bad vores gæster om at skrive små beskeder og hængte dem derefter op på stativet.”
Med et stramt kunstbudget skabte Chamard sine egne kunststykker. Han beskar en film plakat med Faye Dunaway og malede henover ordene for give en dramatisk effekt (til højre). Inspireret af et stykke papkunst, som han så på forsiden af New York Times Magazine skabte han sin egen udgave (til venstre). Det gjorde han med en hobbykniv og adskillige flytte- og Ikeakasser.
Med et stramt kunstbudget skabte Chamard sine egne kunststykker. Han beskar en film plakat med Faye Dunaway og malede henover ordene for give en dramatisk effekt (til højre). Inspireret af et stykke papkunst, som han så på forsiden af New York Times Magazine skabte han sin egen udgave (til venstre). Det gjorde han med en hobbykniv og adskillige flytte- og Ikeakasser.
Den eklektiske gruppe sorte stole var et heldigt sammentræf. Da designeren bragte flere stole hjem for at afprøve dem i spisestuen, besluttede han og Philippe at de foretrak at have en af hver i stedet for et matchende sæt af otte.
Køkkenet er inspireret af Chamards bedstemors køkken i Frankrig. “Det er ligesom et fransk køkken med det store bord i midten, hvor man både kan arbejde og spise,” siger han. Over bordet hænger fire vintagelamper, som han fandt på et loppemarked. Han renoverede dem og malede deres guld-tonede kæder hvide.
Den hvide væg er tildækket hovedsageligt med åbne hylder. For at give en dramatisk effekt dækkede Chamard væggen med fliser fra bordpladen til loftet.
Den sorte væg er for det meste lukket til, og her står alle apparaterne. Chamard malede væggen omkring køleskabet med sort tavlemaling, og det er nu blevet parrets favoritsted til at efterlade små beskeder til hinanden.
Et miks af gamle og nye tallerkener, hvoraf de fleste er billige, udgør kunsten på væggene. De charmerende barstole var et andet tilfældigt fund og blev malet. “De fleste møbler blev faktisk fundet på loppemarkeder,” siger Chamard.
Gamle Diptyque stearinlys passede til farveskemaet, så de blev genbrugt som bestikholdere.
Alle kabinetter blev specialdesignet af Chamard, herunder disse små, åbne hylder, hvor krydderier og dagligdags fødevarer fremvises.
Da huset blev bygget stod der sandsynligvis en bronzeskulptur for enden af gelænderet med en el-tilkobling, der kunne tjene som et lysarmatur. Den var dog for længst forsvundet, så Stephane erstattede den med en sort jordklode. “I arkitektur er alt omhyggeligt planlagt,” siger han. “I interiørdesign er de dekorative elementer også planlagt, men der er masser af plads til spontan inspiration. Dette var en impulsiv beslutning.”
Det store trappe repos er udstyret med røde møbler og fungerer som bibliotek. “Rød ser smuk ud med sort og hvid, og skaber en herlig kontrast,” siger Chamard.
Efter at have set dyre, asymmetriske reoler, lavede Chamard sine egne. “Det er meget mere interessant end almindelige reoler,” siger han.
En gang, der fører ind til et lille værelse bruges som walk-in closet.
“Vi bruger det lille værelse i bunden af gangen som et påklædningsområde,” siger Chamard.
Det store soveværelse er indrettet med indrammede albums fra The Smiths, en af Philippes foretrukne bands.
Album rammer: Urban Outfitters; stol: Moel, Ligne Roset
Album rammer: Urban Outfitters; stol: Moel, Ligne Roset
Et tilstødende værelse blev omdannet til det store badeværelse. “Karbadet var der allerede, og vi bearbejdede overfladen på det,” siger Chamard. Han installerede to piedestal håndvaske for at give et passende, historisk look. To sideborde erstatter manglen på en bordplade.
Over håndvaskene hænger et overdimensioneret spejl, hvilket gør rummet større. Han drejede badekarret, så han opnåede den bedste udsigt gennem vinduet. En åben reol giver opbevaringplads.
Over håndvaskene hænger et overdimensioneret spejl, hvilket gør rummet større. Han drejede badekarret, så han opnåede den bedste udsigt gennem vinduet. En åben reol giver opbevaringplads.
Det ekstra soveværelse blev til et kontor. Pejsen i dette værelse var så beskadiget, at den ikke kunne repareres. Efter at det ødelagte murværk og kaminhylden var blevet fjernet, besluttede ejerne at lade den rå beton være for at give et moderne look.
Forgangen, der fører til trappen til tredje sal, er dekoreret med indrammede, argentinske filmplakater og et lysarmatur fremstillet af arbejdslys bag plastikskærme. “Det var en af disse pludselige inspirationer,” siger Chamard. “Jeg havde brug for lys; disse var billige—og det var dét.”
En af gæsteværelserne fik en lignende prisbillig og gennemgribende renovering. En væg er tildækket med sorte og hvide fotos fra magasiner. “De er simpelthen bare limet på,” siger Chamard. “Jeg erfarede, at når jeg limede dem, skabte det luftbobler under overfladen. Når det skete, prikkede jeg boblerne for at slippe luften ud, og derefter opbyggede jeg decoupage over hele væggen.”
FORTÆL OS
Hvad synes i om denne ekletiske indretning? Del jeres tanker med os her nedenfor i kommentarfeltet…
FORTÆL OS
Hvad synes i om denne ekletiske indretning? Del jeres tanker med os her nedenfor i kommentarfeltet…
“Dørene var blevet malet mange gange med skiftende farve i tidens løb, og det sidste lag var en grim, brun farve,” siger han. “Jeg vidste, at det kom til at dreje sig om en masse arbejde, tid og penge for at slibe dem ned igen. På dette tidspunkt var jeg så træt at jeg tænkte, “Hvad fanden, jeg maler dem bare sorte!’”
Moderne lamper hænger fra traditionelle loftsrosetter. “Jeg elsker at blande gammelt og nyt, og det gjorde vi i hele huset,” siger Chamard. “Der var et par loftsrosetter, der blev beskadiget, men heldigvis fandt jeg et par ekstra i kælderen.”