Houzz Tour: Vesterbro lejlighed med endeløs dekadence og kuriosa
En lejlighed på Vesterbro formår at tage dig på en tur hele vejen rundt om jorden igennem fortællinger og smukke detaljer.
Hvis man kniber øjnene sammen og lader fantasien få frit løb et øjeblik, kan denne lejlighed på Vesterbro i København tage dig med rundt i hele verden og fortælle historier om alt fra kinesisk Guanyin i 1600-tallet, traditionelt hollandsk porcelæn fra Delft og franske rokoko-møbler dekoreret med dekadente tekstiler i smukke mønstre.
“Vores hjem er hverken cool, trendy, moderne eller hipt. Det er bare smukt. Det behøver ikke at være andet for os,” forklarer Mads fra designbureauet MK Agency. Denne intention er udgangspunktet for et hjem, som emmer af historie og en passioneret samling af antikviteter og bøger. Indretningen af lejligheden ser parret som en målrettet proces, der startede for to år siden og roligt fortsætter med en klar æstetik og nysgerrigheden for at indfange verdens kunst- og møbelhistorie i hjemmet.
Houzz Tour
Hvem: Mads Lehn Kruse, 29, som er art director og ejer af designbureauet MK Agency; og Michael Høgh, 35, som er indretningskonsulent hos Bach Copenhagen
Hvor: Vesterbro tæt på Søndermarken, København
Størrelse: 105 kvm; fordelt over to badeværelser, spisestue, soveværelse, dagligstue og et omklædningsrum
Hvornår: Parret flyttede ind i lejligheden i 2013
Fotograf: Sofie Barfoed
“Vores hjem er hverken cool, trendy, moderne eller hipt. Det er bare smukt. Det behøver ikke at være andet for os,” forklarer Mads fra designbureauet MK Agency. Denne intention er udgangspunktet for et hjem, som emmer af historie og en passioneret samling af antikviteter og bøger. Indretningen af lejligheden ser parret som en målrettet proces, der startede for to år siden og roligt fortsætter med en klar æstetik og nysgerrigheden for at indfange verdens kunst- og møbelhistorie i hjemmet.
Houzz Tour
Hvem: Mads Lehn Kruse, 29, som er art director og ejer af designbureauet MK Agency; og Michael Høgh, 35, som er indretningskonsulent hos Bach Copenhagen
Hvor: Vesterbro tæt på Søndermarken, København
Størrelse: 105 kvm; fordelt over to badeværelser, spisestue, soveværelse, dagligstue og et omklædningsrum
Hvornår: Parret flyttede ind i lejligheden i 2013
Fotograf: Sofie Barfoed
En intuitiv nysgerrighed
Både Mads og Michael har en kæmpe interesse for kunst, design og møbelhistorie, hvilket giver sig til kende i hjemmets indretning. Alle detaljer har en historie og tager udgangspunkt i parrets intuitive nysgerrighed.
“Det er bare om at holde øjnene åbne. Vi får meget inspiration fra privatsamlinger, bøger og kunst,” siger Mads.
Både Mads og Michael har en kæmpe interesse for kunst, design og møbelhistorie, hvilket giver sig til kende i hjemmets indretning. Alle detaljer har en historie og tager udgangspunkt i parrets intuitive nysgerrighed.
“Det er bare om at holde øjnene åbne. Vi får meget inspiration fra privatsamlinger, bøger og kunst,” siger Mads.
Duft og charme
Indretningen emmer af små, usædvanlige detaljer, som giver et lettere humoristisk udtryk og skubber stemningen i en ny retning. Her er bogen om den italienske maler Michelangelo di Caravaggio for eksempel blevet prydet på overraskende vis:
“De to æsker har vi købt hos en antikvitetsbutik i København ved navn Flemming Kjær. Han er hamrende dygtig til at finde genstande, som har ‘duft’ og charme,” siger Mads.
Indretningen emmer af små, usædvanlige detaljer, som giver et lettere humoristisk udtryk og skubber stemningen i en ny retning. Her er bogen om den italienske maler Michelangelo di Caravaggio for eksempel blevet prydet på overraskende vis:
“De to æsker har vi købt hos en antikvitetsbutik i København ved navn Flemming Kjær. Han er hamrende dygtig til at finde genstande, som har ‘duft’ og charme,” siger Mads.
Den gode historiefortæller
Én af de første ting, man bemærker ved Mads og Michaels lejlighed, er følelsen af historiefortælling og evnen til at indfange en snert af hele verdens kuriosa. Netop denne evne til at fortælle historier bruger de begge i deres kreative professioner, og inspirationen kommer ofte fra deres store bogsamling, som spreder sig ud over hele hjemmet.
“Vi køber næsten udelukkende faglitteratur, så det er begrænset, hvor mange romaner vi har. Det er typisk bøger om indretning, mode, smykker og historiske personer. Vi har nok omkring 2000 bøger fordelt udover hele lejligheden. Vi har dem stående i reoler, på og under borde, og som stakke hist og her. Det er primært min mand, som er afhængig af at købe bøger,” siger Mads.
Bogsamlingen er muligvis stor, men passionen for bøger finder ingen ende: “Jeg har endnu ikke fået bestilt den nye bog om Anoushka Hempel, som jeg meget gerne vil have fingrene i,”tilføjer Mads.
Én af de første ting, man bemærker ved Mads og Michaels lejlighed, er følelsen af historiefortælling og evnen til at indfange en snert af hele verdens kuriosa. Netop denne evne til at fortælle historier bruger de begge i deres kreative professioner, og inspirationen kommer ofte fra deres store bogsamling, som spreder sig ud over hele hjemmet.
“Vi køber næsten udelukkende faglitteratur, så det er begrænset, hvor mange romaner vi har. Det er typisk bøger om indretning, mode, smykker og historiske personer. Vi har nok omkring 2000 bøger fordelt udover hele lejligheden. Vi har dem stående i reoler, på og under borde, og som stakke hist og her. Det er primært min mand, som er afhængig af at købe bøger,” siger Mads.
Bogsamlingen er muligvis stor, men passionen for bøger finder ingen ende: “Jeg har endnu ikke fået bestilt den nye bog om Anoushka Hempel, som jeg meget gerne vil have fingrene i,”tilføjer Mads.
En blanding af referencer og elementer
Lejligheden byder på et væld af dekorative opstillinger, som har et lettere tilfældigt udtryk, men tydeligt hjælper i historiefortællingen og at skabe den rigtige stemning. Hver en lille detalje er nøje udvalgt og vækker minder og anekdoter.
“Hesten er kinesisk Tang, så den er nok omkring 1200 år gammel. Vi købte den på auktion i sverige. De to mindre vaser er hollandske fra Delft fra omkring 1730 og blev købt af en handlende fra Paris,” siger Mads og tilføjer:
“Vi er ret stramme i vores udvalg af genstande i hjemmet, men vi synes alligevel, at vi formår at blande ret mange stilarter. Det kræver nok bare lidt viden omkring objekterne for at kunne se det. Her har vi for eksempel blandet kinesiske elementer fra 800-tallet med hollandske fra 1730’erne. Vores hjem er generelt meget påvirket af viden fremfor kun visuelle beslutninger,” siger Mads.
Lejligheden byder på et væld af dekorative opstillinger, som har et lettere tilfældigt udtryk, men tydeligt hjælper i historiefortællingen og at skabe den rigtige stemning. Hver en lille detalje er nøje udvalgt og vækker minder og anekdoter.
“Hesten er kinesisk Tang, så den er nok omkring 1200 år gammel. Vi købte den på auktion i sverige. De to mindre vaser er hollandske fra Delft fra omkring 1730 og blev købt af en handlende fra Paris,” siger Mads og tilføjer:
“Vi er ret stramme i vores udvalg af genstande i hjemmet, men vi synes alligevel, at vi formår at blande ret mange stilarter. Det kræver nok bare lidt viden omkring objekterne for at kunne se det. Her har vi for eksempel blandet kinesiske elementer fra 800-tallet med hollandske fra 1730’erne. Vores hjem er generelt meget påvirket af viden fremfor kun visuelle beslutninger,” siger Mads.
Tro følgesvende
Lejligheden huser også to hunde, som har adgang i alle rum og trofast følger Mads og Michaels mindste bevægelse. Den rolige hund her i billedet hedder Asta.
“Vi har også en anden hund ved navn Laika, som er en græsk gadehund, der er blevet reddet op til Danmark. De har flere kurve fordelt udover hele lejligheden, men de klistrer sig nærmest altid op ad os. Så de er der, hvor vi også er,” siger Mads.
Lejligheden huser også to hunde, som har adgang i alle rum og trofast følger Mads og Michaels mindste bevægelse. Den rolige hund her i billedet hedder Asta.
“Vi har også en anden hund ved navn Laika, som er en græsk gadehund, der er blevet reddet op til Danmark. De har flere kurve fordelt udover hele lejligheden, men de klistrer sig nærmest altid op ad os. Så de er der, hvor vi også er,” siger Mads.
Kærligheden til Asien
De asiatiske referencer giver sig til udtryk blandt andet i form af porcelæn og skulpturer, hvilket giver en ekstra dimension til indretningen og skaber liv. Denne skulptur forestiller en Guanyin, hvilket var en form for kinesisk regeringsmand tilbage i tiden.
“Der er noget skønt ved kinesisk kunst. De formåede at perfektionere en stilart, som kan være svær at skelne fra hinanden - selvom genstandende er lavet med flere hundrede års mellemrum. Der er selvfølgelig udsving, men det er intet i forhold til i Europa. Igennem 16-17-1800-tallene ændrede stilen sig konstant i Europa, og vi kan nærmest se forskel på stilen fra år til år. I Kina har ændringerne taget meget længere tid. Der er noget skønt ved den tanke,” siger Mads.
De asiatiske referencer giver sig til udtryk blandt andet i form af porcelæn og skulpturer, hvilket giver en ekstra dimension til indretningen og skaber liv. Denne skulptur forestiller en Guanyin, hvilket var en form for kinesisk regeringsmand tilbage i tiden.
“Der er noget skønt ved kinesisk kunst. De formåede at perfektionere en stilart, som kan være svær at skelne fra hinanden - selvom genstandende er lavet med flere hundrede års mellemrum. Der er selvfølgelig udsving, men det er intet i forhold til i Europa. Igennem 16-17-1800-tallene ændrede stilen sig konstant i Europa, og vi kan nærmest se forskel på stilen fra år til år. I Kina har ændringerne taget meget længere tid. Der er noget skønt ved den tanke,” siger Mads.
Den bløde hjemlighed
Lejligheden har generelt et meget blødt og stofligt udtryk, som indbyder til hjemlighed, varme og naturligvis en ekstravagant dekadence. Hvert rum bugner med smukke, vævede tekstiler, velour og mønstre i form af møbler, puder og gardiner.
“Det er generelt bare noget, vi går meget op i og samler på. Vi har bunker af tekstiler, som vi har købt, bare fordi vi syntes, de var smukke. Nogle samler på frimærker, vi samler på stof.
Vi bor jo næsten udelukkende med antikviteter. Det er vigtigt for os, at det ikke kommer til at virke støvet og nusset. Derfor er alle tekstiler på møblerne blevet udskiftet,” siger Mads.
Selvom her er et væld af antikviteter, er det stadig et sted, hvor man kan leve og slappe af. Mads er ofte at finde på den store, bløde sofa om aftenen i selskab med et af hjemmets mange bøger.
“Selvom vores hjem ikke udstråler at være ‘praktisk’, så er det faktisk et meget funktionelt hjem. Tingene er der for at blive brugt,” tilføjer Mads.
Lejligheden har generelt et meget blødt og stofligt udtryk, som indbyder til hjemlighed, varme og naturligvis en ekstravagant dekadence. Hvert rum bugner med smukke, vævede tekstiler, velour og mønstre i form af møbler, puder og gardiner.
“Det er generelt bare noget, vi går meget op i og samler på. Vi har bunker af tekstiler, som vi har købt, bare fordi vi syntes, de var smukke. Nogle samler på frimærker, vi samler på stof.
Vi bor jo næsten udelukkende med antikviteter. Det er vigtigt for os, at det ikke kommer til at virke støvet og nusset. Derfor er alle tekstiler på møblerne blevet udskiftet,” siger Mads.
Selvom her er et væld af antikviteter, er det stadig et sted, hvor man kan leve og slappe af. Mads er ofte at finde på den store, bløde sofa om aftenen i selskab med et af hjemmets mange bøger.
“Selvom vores hjem ikke udstråler at være ‘praktisk’, så er det faktisk et meget funktionelt hjem. Tingene er der for at blive brugt,” tilføjer Mads.
Fokus på detaljer
I denne lejlighed på Vesterbro i København bliver intet overladt til fantasien. Selv den mindste detalje har en funktion eller sørger for at opretholde det stilsikre udtryk i hjemmet.
“Vi får specieltlavet alt med tekstiler i lejligheden. Vi finder et smukt tekstil, som vi for eksempel gerne vil have puder lavet i, og så bliver det syet hos en systue. Disse puder er lavet af et klassisk renæssance-mønster fra Edmond Petit. Frynserne på puderne er fra franske Houles. Vi er helt pjattede med possement fra Houles,” siger Mads.
I denne lejlighed på Vesterbro i København bliver intet overladt til fantasien. Selv den mindste detalje har en funktion eller sørger for at opretholde det stilsikre udtryk i hjemmet.
“Vi får specieltlavet alt med tekstiler i lejligheden. Vi finder et smukt tekstil, som vi for eksempel gerne vil have puder lavet i, og så bliver det syet hos en systue. Disse puder er lavet af et klassisk renæssance-mønster fra Edmond Petit. Frynserne på puderne er fra franske Houles. Vi er helt pjattede med possement fra Houles,” siger Mads.
Lys i mørket
Blandt hjemmets mørke, mønstrede tapeter og gyldne træmøbler finder man et væld af porcelæn, som lyser op og tiltrækker sig opmærksomhed.
“Før i tiden samlede vi på mange forskellige typer porcelæn. Tysk, fransk, dansk, hollandsk og mange forskellige typer kinesisk. Det er nu blevet indskrænket til kun at være hollandsk Delft og kinesisk blå og hvid. De to stilarter ligner hinanden enormt meget, da hollænderne begyndte at kopiere de kinesiske teknikker og derfor også udseendet. Hele vores hjem bærer nok præg af, at det er meget selektivt og fokuseret - det er ihvertfald intentionen,” siger Mads.
Blandt hjemmets mørke, mønstrede tapeter og gyldne træmøbler finder man et væld af porcelæn, som lyser op og tiltrækker sig opmærksomhed.
“Før i tiden samlede vi på mange forskellige typer porcelæn. Tysk, fransk, dansk, hollandsk og mange forskellige typer kinesisk. Det er nu blevet indskrænket til kun at være hollandsk Delft og kinesisk blå og hvid. De to stilarter ligner hinanden enormt meget, da hollænderne begyndte at kopiere de kinesiske teknikker og derfor også udseendet. Hele vores hjem bærer nok præg af, at det er meget selektivt og fokuseret - det er ihvertfald intentionen,” siger Mads.
Få guldet til at gløde
Selv, når det kommer til billedrammer og lampeskærme, står valget ofte på helt mørke nuancer og gyldne detaljer, hvilket sørger for den rette stemning.
“Vi synes, at guld er smukt. Vi har en meget varm belysning, hvilket får guldet til at gløde, når der er mørkt udenfor. Det giver bare en fantastisk smuk stemning”, siger Mads.
Selv, når det kommer til billedrammer og lampeskærme, står valget ofte på helt mørke nuancer og gyldne detaljer, hvilket sørger for den rette stemning.
“Vi synes, at guld er smukt. Vi har en meget varm belysning, hvilket får guldet til at gløde, når der er mørkt udenfor. Det giver bare en fantastisk smuk stemning”, siger Mads.
Fristelser og beslutsomhed
Mads og Michael har ikke det typiske, danske hjem med rene linier og moderne møbler, der ellers ofte tiltaler denne aldersgruppe. I disse rum på Vesterbro synes tiden at stå stille, hvilket tillader dig at blive fortabt i et gammelt maleri, en detaljeret porcelænsvase eller en rokokostol ombetrukket i dekadente, tunge tekstiler. Da de flyttede ind for to år siden, var én af hovedprioriteterne i stedet at skabe et hjem, som udstråler en værdsættelse for skønhed.
“Vi har enormt få skandinaviske antikviteter, hvilket er ret atypisk for personer, som bor med antikviteter i Danmark. Der er visse genstande, som man bare ‘skal’ have, når man bor med antikviteter her. Men vi er jo også under gennemsnitsalderen for folk, som bor med antikviteter, så vi gør det lidt anderledes”, siger Mads.
Både Mads og Michael styrer indretningsprocessen med fast hånd og har en meget specifik æstetik, som altid står højest på prioriteringslisten. Dette giver sig også til kende, når man spørger, hvad der er vigtigst i netop indretningsprocessen:
“At vi konstant holder fast i, hvad vi gerne vil ende op med. At vi ikke bliver fristet af ting, som ikke bringer os tættere på vores endelige mål.
Organisk er der opstået et endeligt mål i forhold til vores indretning. Vi ved, hvordan vores hjem skal se ud, når vi er 80 år gamle, og det holder vi fast i. Hver gang vi overvejer at købe en ting, så tænker vi ‘passer den ind i vores hjem om 50 år?’. Hvis svaret er nej, så lader vi tingen stå. Vi har jo desværre ikke en ubegrænset økonomi, så derfor er vi nødt til at holde fokus for at nå vores mål,” siger Mads.
Mads og Michael har ikke det typiske, danske hjem med rene linier og moderne møbler, der ellers ofte tiltaler denne aldersgruppe. I disse rum på Vesterbro synes tiden at stå stille, hvilket tillader dig at blive fortabt i et gammelt maleri, en detaljeret porcelænsvase eller en rokokostol ombetrukket i dekadente, tunge tekstiler. Da de flyttede ind for to år siden, var én af hovedprioriteterne i stedet at skabe et hjem, som udstråler en værdsættelse for skønhed.
“Vi har enormt få skandinaviske antikviteter, hvilket er ret atypisk for personer, som bor med antikviteter i Danmark. Der er visse genstande, som man bare ‘skal’ have, når man bor med antikviteter her. Men vi er jo også under gennemsnitsalderen for folk, som bor med antikviteter, så vi gør det lidt anderledes”, siger Mads.
Både Mads og Michael styrer indretningsprocessen med fast hånd og har en meget specifik æstetik, som altid står højest på prioriteringslisten. Dette giver sig også til kende, når man spørger, hvad der er vigtigst i netop indretningsprocessen:
“At vi konstant holder fast i, hvad vi gerne vil ende op med. At vi ikke bliver fristet af ting, som ikke bringer os tættere på vores endelige mål.
Organisk er der opstået et endeligt mål i forhold til vores indretning. Vi ved, hvordan vores hjem skal se ud, når vi er 80 år gamle, og det holder vi fast i. Hver gang vi overvejer at købe en ting, så tænker vi ‘passer den ind i vores hjem om 50 år?’. Hvis svaret er nej, så lader vi tingen stå. Vi har jo desværre ikke en ubegrænset økonomi, så derfor er vi nødt til at holde fokus for at nå vores mål,” siger Mads.
Minder fra Glyptoteket
Endnu en gang spiller historiefortællingen en rolle i indretningen og minder os om svundne tider:
“Den er lavet hos Glyptoteket og er en kopi af en buste af Kejser Augustus, som de har stående,” siger Mads.
Netop denne type detaljer er usædvanlige og kræver en vis mængde viden og kreativitet. Når det kommer til indretningen af hjemmet, finder parret blandt andet inspiration i indretningsarkitekten Jacques Garcia og desuden store personligheders ikoniske hjem - heriblandt Pierre Bergé, Hubert de Givenchy og Coco Chanel.
Endnu en gang spiller historiefortællingen en rolle i indretningen og minder os om svundne tider:
“Den er lavet hos Glyptoteket og er en kopi af en buste af Kejser Augustus, som de har stående,” siger Mads.
Netop denne type detaljer er usædvanlige og kræver en vis mængde viden og kreativitet. Når det kommer til indretningen af hjemmet, finder parret blandt andet inspiration i indretningsarkitekten Jacques Garcia og desuden store personligheders ikoniske hjem - heriblandt Pierre Bergé, Hubert de Givenchy og Coco Chanel.
En evig søgen efter perfektion
I dette hjem værdsætter man virkelig smukke tekstiler med integritet og historie, hvilket giver sig til kende i udformningen af alt fra puder til ombetrukne møbler og gardiner. Men når man søger perfektion, kan det tage flere forsøg, før man opnår det ønskede resultat.
“Gardinerne i stuen har været lidt af en krig. Vi startede blot med at have de sorte moire gardiner, som hang helt stramt. Men det, syntes jeg, så lidt tamt ud, og vi fik dem derfor udvidet i første omgang med endnu en bane stof. Senere fik vi tilføjet endnu et gardin, som hænger bagved det første. Så der er nu faktisk to lag gardiner. Vi er endt på 54 kvm stof til hvert vindue. Man må aldrig gå ned på tekstiler!” siger Mads.
Gardiner fra Bach Copenhagen. Frynser og tiebacks fra Houles. Silke fra Romo. Sort moire fra Lelievre
I dette hjem værdsætter man virkelig smukke tekstiler med integritet og historie, hvilket giver sig til kende i udformningen af alt fra puder til ombetrukne møbler og gardiner. Men når man søger perfektion, kan det tage flere forsøg, før man opnår det ønskede resultat.
“Gardinerne i stuen har været lidt af en krig. Vi startede blot med at have de sorte moire gardiner, som hang helt stramt. Men det, syntes jeg, så lidt tamt ud, og vi fik dem derfor udvidet i første omgang med endnu en bane stof. Senere fik vi tilføjet endnu et gardin, som hænger bagved det første. Så der er nu faktisk to lag gardiner. Vi er endt på 54 kvm stof til hvert vindue. Man må aldrig gå ned på tekstiler!” siger Mads.
Gardiner fra Bach Copenhagen. Frynser og tiebacks fra Houles. Silke fra Romo. Sort moire fra Lelievre
Ferieminder og kærligheden til Holland
Indretningen emmer af udenlandske fund fra ferier og auktioner, som parret har håndplukket gennem tiden. Hjemmet er ikke typisk dansk, hvilket også giver sig til kende, når man spørger til malerierne i hjemmet.
“Maleriet her købte min mand til mig i en butik i Paris, men det er faktisk et dansk maleri fra omkring 1730. Lidt sjovt, at vi skulle til Paris for at finde et dansk portræt til vores lejlighed. Det er en af de få danske ting, vi har i lejligheden. Vores kunst er primært fransk, italiensk og hollandsk. Det strækker sig fra omkring 1480 og helt op til omkring 1780. Min store kærlighed er dog 1600-tallet i Holland, som kan få mig helt op at ringe. Specielt landskabsmalerier og portrætter med store pibekraver,” siger Mads.
Indretningen emmer af udenlandske fund fra ferier og auktioner, som parret har håndplukket gennem tiden. Hjemmet er ikke typisk dansk, hvilket også giver sig til kende, når man spørger til malerierne i hjemmet.
“Maleriet her købte min mand til mig i en butik i Paris, men det er faktisk et dansk maleri fra omkring 1730. Lidt sjovt, at vi skulle til Paris for at finde et dansk portræt til vores lejlighed. Det er en af de få danske ting, vi har i lejligheden. Vores kunst er primært fransk, italiensk og hollandsk. Det strækker sig fra omkring 1480 og helt op til omkring 1780. Min store kærlighed er dog 1600-tallet i Holland, som kan få mig helt op at ringe. Specielt landskabsmalerier og portrætter med store pibekraver,” siger Mads.
Nyt liv til gamle møbler
Trods møblernes antikke udseende er det meget vigtigt for parret, at udtrykket aldrig bliver støvet eller ser slidt ud. Derfor bruger de meget tid på at finde de helt rigtige møbler og herefter give dem nyt liv.
“Stolen, som er fransk rokoko, har vi købt på auktion i Tyskland og fået istandsat herhjemme. Derefter har vi fået den polstret med silke fra Lelievre. Puden er lavet i leopard-velour fra Ralph Lauren med Houles kvaster,” siger Mads.
Trods møblernes antikke udseende er det meget vigtigt for parret, at udtrykket aldrig bliver støvet eller ser slidt ud. Derfor bruger de meget tid på at finde de helt rigtige møbler og herefter give dem nyt liv.
“Stolen, som er fransk rokoko, har vi købt på auktion i Tyskland og fået istandsat herhjemme. Derefter har vi fået den polstret med silke fra Lelievre. Puden er lavet i leopard-velour fra Ralph Lauren med Houles kvaster,” siger Mads.
Den perfekte farve til væggene
Én af de første ting, man bemærker i denne lejlighed, er den varme og lettere mørke belysning. Ingen detaljer er overladt til fantasien, og væggenes farve blev naturligvis også nøje overvejet. Alle detaljer, heriblandt belysningen, hjælper med at skabe den rette stemning, der fungerer som baggrundstæppe for hele lejlighedens autencitet.
“Vi ville rigtig gerne have en mørk farve, som samtidigt havde en vis varme. Der er intet som mørke farver, som kan få malerier og genstande på en væg til at stå frem. Man kan også lege meget bedre med lys. Når man har hvide eller lyse vægge - så reflekteres lyset rundt i hele rummet. Ved mørke vægge dør lyset, hvilket betyder, at man bedre kan styre det. Den brune farve sammen med mængden af forgyldte ting gør, at rummene gløder om aftenen, når vi tænder stearinlys. Det er der, hvor vores hjem er allersmukkest!” siger Mads.
Én af de første ting, man bemærker i denne lejlighed, er den varme og lettere mørke belysning. Ingen detaljer er overladt til fantasien, og væggenes farve blev naturligvis også nøje overvejet. Alle detaljer, heriblandt belysningen, hjælper med at skabe den rette stemning, der fungerer som baggrundstæppe for hele lejlighedens autencitet.
“Vi ville rigtig gerne have en mørk farve, som samtidigt havde en vis varme. Der er intet som mørke farver, som kan få malerier og genstande på en væg til at stå frem. Man kan også lege meget bedre med lys. Når man har hvide eller lyse vægge - så reflekteres lyset rundt i hele rummet. Ved mørke vægge dør lyset, hvilket betyder, at man bedre kan styre det. Den brune farve sammen med mængden af forgyldte ting gør, at rummene gløder om aftenen, når vi tænder stearinlys. Det er der, hvor vores hjem er allersmukkest!” siger Mads.
Et væld af antikviteter
Hjemmet byder på et væld af antikke møbler, men man skal herimod ikke forvente at finde mange moderne møbler i rummene. Hvis man leder længe nok, vil én eller to elementer dog dukke op.
“Lænestolen er en af de få, moderne genstande vi har. Den er købt hos Bach Copenhagen, men er lavet af Zoffany. Foldeskærmen er et godt eksempel på, hvordan man i 1700-tallet kopierede den kinesiske stil, ligesom med Delft porcelænet. Den er i virkeligheden engelsk, selvom der er kinesiske motiver på den”, siger Mads.
Hjemmet byder på et væld af antikke møbler, men man skal herimod ikke forvente at finde mange moderne møbler i rummene. Hvis man leder længe nok, vil én eller to elementer dog dukke op.
“Lænestolen er en af de få, moderne genstande vi har. Den er købt hos Bach Copenhagen, men er lavet af Zoffany. Foldeskærmen er et godt eksempel på, hvordan man i 1700-tallet kopierede den kinesiske stil, ligesom med Delft porcelænet. Den er i virkeligheden engelsk, selvom der er kinesiske motiver på den”, siger Mads.
Et miks af gyldne detaljer
Indretningen emmer af små, fine detaljer, som ofte har et dekadent, gyldent udtryk. Her fremhæver de mørke vægge træbordets varme glød, hvis glans står i kontrast til væggenes matte overflade.
Skrivebord fra Greensquare
FORTÆL OS..
Hvad synes I om dette smukke hjem, og hvad er jeres yndlingsdetalje? Skriv til os i kommentarfeltet.
Indretningen emmer af små, fine detaljer, som ofte har et dekadent, gyldent udtryk. Her fremhæver de mørke vægge træbordets varme glød, hvis glans står i kontrast til væggenes matte overflade.
Skrivebord fra Greensquare
FORTÆL OS..
Hvad synes I om dette smukke hjem, og hvad er jeres yndlingsdetalje? Skriv til os i kommentarfeltet.
Mange par vil kunne nikke genkendende til det faktum, at forskellige stilarter ofte betyder kompromiser, når man flytter sammen. I Mads’ og Michaels tilfælde var processen dog rimeligvis smertefri.
“Min mand og jeg boede meget forskelligt, da vi mødte hinanden. Han boede mere klassisk og lyst med engelske antikviteter. Jeg boede meget mere flippet, dystert og voldsomt. Den måde, vi bor nu, opstod virkeligt hurtigt, efter vi flyttede sammen. På en eller anden måde blev vi meget hurtige enige om, hvor vi gerne ville ende, og det har vi så arbejdet på lige siden. Gudskelov, at vi er enige, og at ingen af os har minimalistiske tendenser. Jeg er nok den lidt mere voldsomme - jeg elsker italienske 1700-tals møbler, hvor den har fået hele armen,” siger Mads og griner.