Tips fra eksperter
Ekspertens guide: Slip af med alt det unødvendige, og skab orden
Organiseringseksperten Brita Hahne rådgiver om, hvordan du skiller dig af med gamle sager – og hvordan du holder orden.
Det nye år er begyndt, og det er den perfekte mulighed for at få muget ud i krogene. Det lyder umiddelbart ikke så svært, men vi er mange, der synes, det er en rigtig hård opgave, og kører fast allerede ved første skuffe. Så hvordan rydder man egentlig ud i egendelene? Ordenseksperten Brita Hahne fra Smpl giver dig svaret og fortæller, hvordan du undgår at falde tilbage i roderutinen.
Giv slip!
Noget af det allersværeste ved at rydde ud er at vide, om det er en god idé at smide en genstand ud eller ej. Eller værre endnu - når man godt ved, man burde, men virkelig ikke har lyst… Vær nu lidt hård ved dig selv (og dine egendele), og brug Britas fire tjekspørgsmål:
1. Hvornår brugte jeg den sidst?
2. Hvor sandsynligt er det, at jeg kommer til at bruge den igen
3. Passer den stadig til mig/min stil?
4. Er der andre, der kunne få mere gavn af den end mig?
Noget af det allersværeste ved at rydde ud er at vide, om det er en god idé at smide en genstand ud eller ej. Eller værre endnu - når man godt ved, man burde, men virkelig ikke har lyst… Vær nu lidt hård ved dig selv (og dine egendele), og brug Britas fire tjekspørgsmål:
1. Hvornår brugte jeg den sidst?
2. Hvor sandsynligt er det, at jeg kommer til at bruge den igen
3. Passer den stadig til mig/min stil?
4. Er der andre, der kunne få mere gavn af den end mig?
Ryd ud i skabet
I begyndelsen af et nyt år tænker vi tit, at det måske er på tide at opdatere vores tøjstil. Men inden du begiver dig på udsalg og køber en splinterny garderobe, så husk at rense ud i det gamle - både så du kan finde ud af, hvordan din nye stil faktisk skal være, men også så der er plads til det nye tøj i skabet.
I begyndelsen af et nyt år tænker vi tit, at det måske er på tide at opdatere vores tøjstil. Men inden du begiver dig på udsalg og køber en splinterny garderobe, så husk at rense ud i det gamle - både så du kan finde ud af, hvordan din nye stil faktisk skal være, men også så der er plads til det nye tøj i skabet.
Ud over at stille dig selv de fire ovennævnte kontrolspørgsmål (de beklædningsdele, der kommer igennem nåleøjet, er dem, du virkelig bruger meget og bør beholde), er det også en god idé at tænke i klassisk og kvalitet. På den måde står du tilbage med et rigtig godt basisskab, som du kan bygge videre på uden at have en masse ubrugte ting liggende i bunden af bunkerne.
Læs også: Ryd op i hjemmet på et kvarter
Læs også: Ryd op i hjemmet på et kvarter
Og nu husker du lige at sælge eller give dine ting væk, ikke? At smide dem i skraldespanden og købe nyt er ikke en holdbar måde at forbruge på, og vi er nødt til at tage ansvar for, at vores gamle ting genbruges etisk og bæredygtigt.
Smart opbevaring af småting
Mobil, nøgler, pung, penge... Der er mange småting, vi bruger hver eneste dag, og derfor kan det hurtigt blive irriterende at skulle rydde dem op hele tiden. Men samtidig vil vi jo gerne have pæne overflader med afskårne blomster og flotte stilleben. Så hvordan løser man dilemmaet? En løsning kan være at have en skål eller bakke stående i gangen, hvor man så kan smide sine nøgler og lignende. Hvis man bare lægger tingene på bordet, ser det betydeligt mere rodet ud, end hvis småtingene ligger sammen i en lille kasse.
Mobil, nøgler, pung, penge... Der er mange småting, vi bruger hver eneste dag, og derfor kan det hurtigt blive irriterende at skulle rydde dem op hele tiden. Men samtidig vil vi jo gerne have pæne overflader med afskårne blomster og flotte stilleben. Så hvordan løser man dilemmaet? En løsning kan være at have en skål eller bakke stående i gangen, hvor man så kan smide sine nøgler og lignende. Hvis man bare lægger tingene på bordet, ser det betydeligt mere rodet ud, end hvis småtingene ligger sammen i en lille kasse.
Lukket opbevaring giver generelt et pænt og rydeligt udseende, men lige inden for døren er det okay at have nogle små opbevaringskurve til at lægge sine hverdagssager, så de er inden for rækkevidde.
Se også: Ryd op! Her er de 7 typer af rod, der er lettest at slippe af med
Se også: Ryd op! Her er de 7 typer af rod, der er lettest at slippe af med
Brita Hahne kommer ind på samme:
“Alting skal have en plads. Når du så har brugt en genstand, lægger du den tilbage på den plads.”
“Alting skal have en plads. Når du så har brugt en genstand, lægger du den tilbage på den plads.”
Selv opbevaringsområder og garager har brug for systematisk orden, så det er nemt at danne sig et overblik.
Orden på kontoret
Britas bedste tip til at organisere skrivebordet er at gøre de ting, du bruger i hverdagen, samt de projekter, du har gang i lige nu, let tilgængelige og systematiserede (i mapper, filer eller dueslag). Og så gælder det ellers om at markere alle skuffer, hylder og mapper, så indholdet bliver tydeligt, og du hurtigt kan lægge alting tilbage, hvor de hører hjemme, når du er færdig ved skrivebordet.
Britas bedste tip til at organisere skrivebordet er at gøre de ting, du bruger i hverdagen, samt de projekter, du har gang i lige nu, let tilgængelige og systematiserede (i mapper, filer eller dueslag). Og så gælder det ellers om at markere alle skuffer, hylder og mapper, så indholdet bliver tydeligt, og du hurtigt kan lægge alting tilbage, hvor de hører hjemme, når du er færdig ved skrivebordet.
SÅDAN UNDGÅR DU TILBAGEFALD:
Pas på! Gør det synligt, hvor alting hører hjemme med skilte eller systematiserede farver, der tydeligt viser, hvor tingene skal lægges tilbage.
Pas på! Gør det synligt, hvor alting hører hjemme med skilte eller systematiserede farver, der tydeligt viser, hvor tingene skal lægges tilbage.
Lev enklere
Prøv generelt at sørge for, at skuffer ikke bugner af ting og sager, for det gør det virkelig svært at holde styr på alting.
Prøv generelt at sørge for, at skuffer ikke bugner af ting og sager, for det gør det virkelig svært at holde styr på alting.
Invester i stilfuld opbevaring
Hvis du har gode, pæne opbevaringsløsninger, får du mere lyst til at holde orden på alting, og resultatet bliver også pænere.
Hvis du har gode, pæne opbevaringsløsninger, får du mere lyst til at holde orden på alting, og resultatet bliver også pænere.
Når det kommer til den helt store omgang, kan det være smart lige at planlægge sin taktik, så man får maksimalt udbytte af tiden. Brita Hahne fortæller, at der er tre vigtige skridt i forberedelsesfasen:
1. Udpeg de områder i hjemmet, der skal tages fat på, og prioriter så rækkefølgen, hvis der er mere end ét.
2. Kast dig ikke over for store områder på én gang, men afgræns dine sektioner til eksempelvis én hylde, én kommode eller ét enkelt hjørne af et rum - på den måder bliver det lettere at komme igennem. Prioriter så rækkefølgen af dine sektioner, så du starter med den, der irriterer dig mest.
3. Læg en udførlig plan for: