Houzz Tour: Arkitektens hjem sprudler af fantasi og livsglæde
Med klassiske designermøbler, sjove fund og skæve kombinationer er Teresas lejlighed blevet et vildt inspirations-mekka.
Arkitekten Teresa Sapeys personlighed funkler i hver eneste krog af hendes hjem, som er spækket med velvalgte kunstværker og ikoniske designermøbler. Lejligheden er ikke et indretningsprojekt - den er et livsværk, fastslår hun.
Spisestuen er det første, man møder, når man træder ind i lejligheden. Mellem spiseområdet og hoveddøren er der en lille entré og en gang, der fører til de øvrige rum i lejligheden. Billedet her giver et indtryk af den håndplukkede sammensatte stil i Teresa Sapeys hjem.
Panton-stole, en vase af Fornasetti og markante kunstværker, hvoraf nogle er hjemmelavede, fanger blikket i alle retninger. Fotografiet af bygningen i baggrunden er af Aitor Ortiz, mens neonskiltet med teksten “It is more than a house, it is a world” er Teresa Sapeys egen kreation.
“Stilen i mit hjem er ikke den typiske stil, man ser hos en arkitekt, en dekoratør eller en indretningsarkitekt. Det er alt sammen Teresa Sapey-stil, personen Teresa. Det er mig - deraf skiltet: ‘Dette er ikke bare mit hus, det er min verden’,” forklarer hun.
Panton-stole, en vase af Fornasetti og markante kunstværker, hvoraf nogle er hjemmelavede, fanger blikket i alle retninger. Fotografiet af bygningen i baggrunden er af Aitor Ortiz, mens neonskiltet med teksten “It is more than a house, it is a world” er Teresa Sapeys egen kreation.
“Stilen i mit hjem er ikke den typiske stil, man ser hos en arkitekt, en dekoratør eller en indretningsarkitekt. Det er alt sammen Teresa Sapey-stil, personen Teresa. Det er mig - deraf skiltet: ‘Dette er ikke bare mit hus, det er min verden’,” forklarer hun.
“Jeg er fra Torino - Carlo Mollinos og Fornasettis hjemby. Derfor kan jeg slet ikke leve uden værker derfra. Da jeg var en lille pige, og Piero Fornasetti endnu ikke var kendt, kom han sommetider til middag i mine forældres hus i Torino og tog nogle af de ting, han havde malet, med sig,” fortæller hun. Her i forgrunden ses en vase af den berømte, nu afdøde italienske kunstner. “Jeg har ret mange arvestykker: tæpper, borde, malerier… Andre ting er returneringer. Når kunder ikke bryder sig om noget, jeg har lavet, og sender det tilbage, beholder jeg det,” fortæller Teresa Sapey.
“Jeg elsker kunst. Kunst giver mig energi, det lader mig op som et batteri. Når jeg indretter, gør jeg det ofte med en kunstnerisk tilgang,” siger hun. Teresa Sapey har for eksempel dekoreret bordpladen i spisestuen med billeder af hænder. På billedet her kan man også skimte en blomsterdekoration, der pynter på midten af bordet - blomster er en anden af hendes store passioner.
"Det var et tilfælde, at jeg fandt dette sted. En af mine venner bor i huset og hørte, at der var nogen, der skulle flytte ud, så jeg ringede til ejeren med det samme. Da jeg trådte ind i lejligheden, vidste jeg øjeblikkeligt, at den ville kræve en hel del arbejde, men jeg forelskede mig i udsigten og beliggenheden, så jeg besluttede mig for at søge om tilladelse til at renovere den," siger hun.
“Tidligere var stedet elegant, meget borgerligt og maskulint. Før jeg flyttede ind, boede her en enkemand i selskab af en hel masse gammel kunst. Alle væggene var malet grå, og her var stuklofter og gulvtæpper. Jeg gav stedet et mere feminint og sexet twist,” forklarer hun.
“Jeg startede med en hvid boks. Fordi lejligheden har så uovertruffen en udsigt, er det oplagt at kigge udad og ikke indad. Jeg rippede stedet for alt, der var her før, og fyldte det i stedet med mine egne minder.”
Barcelona-lænestole (set bagfra), designet af Mies van der Rohe. Arco-lampe af Achille Castiglioni. Video-kunstværk af Julian Opie i lyskassen på bagvæggen. Oppustelig slange af Niki de Saint Phalle på sofaen.
“Jeg startede med en hvid boks. Fordi lejligheden har så uovertruffen en udsigt, er det oplagt at kigge udad og ikke indad. Jeg rippede stedet for alt, der var her før, og fyldte det i stedet med mine egne minder.”
Barcelona-lænestole (set bagfra), designet af Mies van der Rohe. Arco-lampe af Achille Castiglioni. Video-kunstværk af Julian Opie i lyskassen på bagvæggen. Oppustelig slange af Niki de Saint Phalle på sofaen.
Blomsterkrukken her stammer fra Adan-kollektionen, som Teresa Sapey designede for det spanske mærke Vondom. Den står på spisebordet og fungerer som blyantsopbevaring.
Læs mere: Houzz Tour - Den unge arkitekts industrielle Vesterbro-renovering
Læs mere: Houzz Tour - Den unge arkitekts industrielle Vesterbro-renovering
Bordet og tæppet i dette hjørne af stuen er arvestykker fra familien. Kunstværket på væggen over stereoanlægget er af Tatsuo Miyajima.
"Jeg boede i Torino, til jeg var 25, derefter i Frankrig og så i Spanien, hvor jeg nu har boet i 27 år. Jeg identificerer mig mere med Middelhavsområdet end med et specifikt land, da jeg hverken føler mig helt spansk eller italiensk, men derimod meget fransk, eftersom min familie er fra Den franske Riviera, og jeg har taget en del af min uddannelse i Paris. Sommetider kan jeg føle mig kulturelt forvirret, men det gør mig nu ikke så meget," siger Teresa Sapey.
"Mit kreative arbejde er summen af alt dette: Mine projekter udspringer af raffineret fransk stil og har i sand italiensk ånd stort fokus på detaljer, også de detaljer, man ikke lige kan se. Energien og det frygtløst eksperimenterende er noget, jeg har taget med mig fra min tid i Spanien," forklarer hun.
"Jeg boede i Torino, til jeg var 25, derefter i Frankrig og så i Spanien, hvor jeg nu har boet i 27 år. Jeg identificerer mig mere med Middelhavsområdet end med et specifikt land, da jeg hverken føler mig helt spansk eller italiensk, men derimod meget fransk, eftersom min familie er fra Den franske Riviera, og jeg har taget en del af min uddannelse i Paris. Sommetider kan jeg føle mig kulturelt forvirret, men det gør mig nu ikke så meget," siger Teresa Sapey.
"Mit kreative arbejde er summen af alt dette: Mine projekter udspringer af raffineret fransk stil og har i sand italiensk ånd stort fokus på detaljer, også de detaljer, man ikke lige kan se. Energien og det frygtløst eksperimenterende er noget, jeg har taget med mig fra min tid i Spanien," forklarer hun.
På væggen hænger et farverigt Marilyn Monroe-silketryk skabt af Andy Warhol. En klassisk kommode med en hvid vase fra Lladro holder sammen på looket hjulpet af en skammel fra Adan-kollektionen. På den står en Glo-Ball lampe, designet af Jasper Morrison for Flos.
"Det gamle udluftningssystem havde måske et klassisk look, men min æstetik sætter grænsen ved luftkanaler. Jeg kan ikke leve med et gitter, der minder om noget i en butik. Så jeg skiftede det ud. For mig er de lige så vigtige som en sofa eller et maleri," siger Teresa Sapey og henviser til de nye ventilationsrør, vi ser her.
Hjørnet her rummer endnu et vidtfavnende udvalg: et klassisk chatol, et antikt maleri, egyptiske alabastvaser og en piemontesisk baroklysestage, som også er et arvestykke.
Stuen kan deles i to med skydedøre.
Til højre ses et lille skrivebord, der ikke anvendes i større udstrækning:
"Huse har ændret sig med tiden; de behøver ikke længere kontorer eller biblioteker. Man kan arbejde fra sin bærbare hvor som helst. For mit vedkommende foregår det som oftest liggende på sofaen. Jeg har ikke brug for et skrivebord," siger Teresa Sapey.
Til højre ses et lille skrivebord, der ikke anvendes i større udstrækning:
"Huse har ændret sig med tiden; de behøver ikke længere kontorer eller biblioteker. Man kan arbejde fra sin bærbare hvor som helst. For mit vedkommende foregår det som oftest liggende på sofaen. Jeg har ikke brug for et skrivebord," siger Teresa Sapey.
"Forhaller bruges heller ikke længere. I dag foretrækker folk at gå direkte ind i stuen eller et andet rum frem for at ofre gulvplads på en entré. På samme måde vil flertallet af de boligejere, jeg designer for, helst have, at der er åbent mellem køkkenet og stuen. Det gælder ikke kun, når det er småt med pladsen - jeg arbejder i øjeblikket på lejligheder, der er over 300 kvadratmeter."
I stuen ved siden af balkonen med udsigt over Retiro-parken, står Chemistubes-vaserne, som Teresa Sapey har designet for Vondom - et bevis på, at hun er frygtløs, når det kommer til at eksperimentere med overdimensioneret design. I baggrunden ses endnu et af hendes kunstværker - værket her er inspireret af Bauhaus-symboler.
I stuen ved siden af balkonen med udsigt over Retiro-parken, står Chemistubes-vaserne, som Teresa Sapey har designet for Vondom - et bevis på, at hun er frygtløs, når det kommer til at eksperimentere med overdimensioneret design. I baggrunden ses endnu et af hendes kunstværker - værket her er inspireret af Bauhaus-symboler.
Teresa Sapey beskriver selv sit signaturdesign med følgende ord: "Originalitet, ironi og farve. Men altid i en tidløs sammenhæng. Jeg anser mig selv for at være en typisk avantgarde-designer. Jeg forsøger altid at gå et skridt længere i mit arbejde for at være på forkant med moden, men altid klædt i en dragt, der aldrig går af mode."
Lysekronen i dette værelse er et godt eksempel: en opdateret version inspireret af de klassiske krystallysekroner - bare i rosa. Det er et familieklenodie fremstillet af Murano-glas.
Lysekronen i dette værelse er et godt eksempel: en opdateret version inspireret af de klassiske krystallysekroner - bare i rosa. Det er et familieklenodie fremstillet af Murano-glas.
Her ses gangen, som leder fra hoveddøren til de rum, der vender ind mod gården. Globussen har en indbygget barhylde i piedestalen og er også et af Teresa Sapeys egne værker.
Problemer med at få indretningen til at gå op? Stil dine spørgsmål i vores forum!
Problemer med at få indretningen til at gå op? Stil dine spørgsmål i vores forum!
Køkkenet er frem for alt funktionelt. Den gule stænkskærm, det geometrisk mønstrede loft og den overdimensionerede emhætte gør rummet spændende og unikt.
Endnu et finurligt touch - denne gang på badeværelset - er dørstopperfiguren, der ser ud til at holde toiletbrættet nede. Den er købt på El Rastro, Madrids udendørs loppemarked.
Badeværelset ligger i en del af lejligheden med god belysning, så Teresa Sapey har gjort det til et mini-showroom. På hylderne har hun blandt andet nogle bøger, en samling gamle børster og et udvalg af parfumer.
“Jeg elsker Prada-sko! De har et klassisk design med et hint af modernitet og går aldrig af mode. Ud over sko har jeg en svaghed for blomster og parfumer. Min yndlingsparfume er Noir Epices af Frédéric Malle, en unisex duft, lidt ligesom mig i mit arbejde som arkitekt. Egentlig har jeg nok en del særheder: Jeg køber for eksempel masser af bukser uden helt at vide hvorfor. Jeg spiser chokolade hver dag og er lidt champagne-afhængig.”
Læs mere: Houzz Tour - minilejlighed med Fornasetti-skyer
Læs mere: Houzz Tour - minilejlighed med Fornasetti-skyer
I gangen, der fører til soveværelset, står en række pyntegenstande - en stor samling krystalobjekter, hylder fyldt med kunstbøger og så disse to Miguel Chevalier-malerier bag en keramisk skulptur af Jonathan Adler. “Jeg finder inspiration hos mange forskellige kunstnere: Daniel Buren, Sol LeWitt, Anish Kapoor, Maurizio Cattelan, Alighiero Boetti, Damien Hirst og Jeff Koons. De er mine største idoler. Jeg er ikke sikker på, hvor mange af deres værker, jeg egentlig har herhjemme, men de findes i hvert fald i mit hoved, og min egen fortolkning af deres arbejde afspejles helt klart i de rum, jeg designer,” siger Teresa Sapey.
“Som arkitekt har jeg mange moderne forbilleder - for eksempel Norman Foster, Jean Nouvel, Herzog & De Meuron, Álvaro Siza og Souto de Moura, som jeg alle finder yderst elegante. Den portugisiske skole fascinerer mig, netop fordi den er så elegant og samtidig sexet. Jeg er også vild med mere klassisk arkitektur; eksempelvis Andrea Palladio. Efter min mening er man slet ikke i stand til at skabe moderne arkitektur, hvis man ikke kender klassikerne,” siger Teresa Sapey. Gangen ender i dette lille læsehjørne, der markerer indgangen til Teresas soveværelse. Det er et lyst og indbydende hjørne, som hun har indrettet med en Ægget-stol af Arne Jacobsen og en skrigorange, overdimensioneret loftslampe, som er resultatet af et samarbejde med Masters of Linen. Hylderne i baggrunden huser bøger om kunst og design.
Soveværelset er enkelt og funktionelt. Samtidig bugner det af unikke detaljer såsom sengetøj med broderede initialer, en gul rumdeler, som Teresa Sapey selv har designet, og så måske den største perle i hele huset: Miró-litografierne, der pryder væggene i hjemmets private gemakker. Et sentimentalt valg baseret på personlig nydelse - ligesom resten af interiøret.
Spansktalende kan se mere af det unikke hjem i denne video produceret af Houzz Spain.
FORTÆL OS…
Hvad synes du om Teresas indretning? Og er der også spor af dine yndlingsdesignere og kunstnere i din egen indretning?
Spansktalende kan se mere af det unikke hjem i denne video produceret af Houzz Spain.
FORTÆL OS…
Hvad synes du om Teresas indretning? Og er der også spor af dine yndlingsdesignere og kunstnere i din egen indretning?
HOUZZ TOUR
Her bor: Arkitekten Teresa Sapey.
Beliggenhed: Centrum af Madrid i Spanien, over for hovedindgangen til Retiro-parken.
Størelse: 142 kvm.
I Teresa Sapeys lejlighed betyder beliggenhed og atmosfære alt. Hjemmet ligger på øverste etage med udsigt over Retiro-parken - et grønt område midt i travle Madrid. “Det er som at bo i toppen af det bedste træ i Madrid med havudsigt over Retiro-parken. Trætoppene vejer i vinden som bølger. Først er de grønne, så bliver de orange, mørkerøde, brune… udsigten varierer selv med tidspunktet på dagen og lyset,” siger den italienskfødte arkitekt. Hun beskriver sig selv som en nomade. I løbet af sine 25 år i Madrid er hun flyttet fem gange, og hun vil ikke udelukke en sjette flytning.
Teresa Sapey i sin La Chaise stol fra Vitra, designet af Charles og Ray Eames.