Houzz Tour: Modernistisk træhus med storslået udsigt
Et nyt hus beliggende i Cape Cod National Seashore området balancerer arkitektonisk mellem historie og moderne teknologi
Arkitekterne Mark Hammer og Don DiRocco beundrer den modernistiske arkitekturs guldalder på Cape Cod i Massachusetts. Op gennem 1920’erne og 1930’erne brød stilen med de åbne og rene linjer igennem internationalt, og en gruppe arkitekter og lokale kunstnere fulgte trop her i området. Der blev bygget nye, moderne huse i Wellfleet og Truro, efter princippet om være let og elegant og i et med naturen. Mange af de huse er nu en del af National Park Service’s Cape Cod National Seashore, grundlagt af John F Kennedy i 1961.
Da et par henvendte sig til Hammer og DiRocco med en mulighed for at bygge et nyt hus på en grund på 1,2 ha i Cape Cod National Seashore, vidste arkitekterne, at de ville føre de tidligere modernisters traditioner videre. Akkurat som de havde gjort mange gange før i området. De brugte masser af tid på grunden sammen med deres kunder for at finde den helt rigtige placering med den bedste udsigt over marsken til Atlanterhavet, op ad Pamet floden og ind i den omgivende skov. Resultatet er et fantastisk hus, som hylder områdets arkitektoniske arv. Samtidig trækker det idéerne fra den internationale stil, modernismen ind i fremtiden, da arkitekterne har brugt moderne teknologi og materialer, der gør huset energieffektivt og stærkt nok til at stå imod orkanerne.
Da et par henvendte sig til Hammer og DiRocco med en mulighed for at bygge et nyt hus på en grund på 1,2 ha i Cape Cod National Seashore, vidste arkitekterne, at de ville føre de tidligere modernisters traditioner videre. Akkurat som de havde gjort mange gange før i området. De brugte masser af tid på grunden sammen med deres kunder for at finde den helt rigtige placering med den bedste udsigt over marsken til Atlanterhavet, op ad Pamet floden og ind i den omgivende skov. Resultatet er et fantastisk hus, som hylder områdets arkitektoniske arv. Samtidig trækker det idéerne fra den internationale stil, modernismen ind i fremtiden, da arkitekterne har brugt moderne teknologi og materialer, der gør huset energieffektivt og stærkt nok til at stå imod orkanerne.
En sti af blå granit fører op til indgangen. Åbne lameller i taget over indgangen lader lyset trænge igennem og skaber spændende skygger, afhængigt af hvor solen er. “Huset er virkelig skabt til at være inde og ude,” siger Hammer. “Den tidlige internationale stils arkitektur på halvøen havde stor sammenhæng med naturen.” Det begynder med den imponerende udsigt og fortsætter med den ydre beklædning, som løber ind i og gennem huset.
Alle døre og vinduer, Dynamic Architectural Windows & Doors.
Alle døre og vinduer, Dynamic Architectural Windows & Doors.
Når man er kommet ind ad hoveddøren, vender man sig 90 grader for at nyde den fantastiske udsigt gennem det primære opholdsrum. Man ser overhovedet ikke udsigten, når man kommer ind i indkørslen, så dette er første gang den kommer til syne. “Enhver, der kommer herind, gisper når de ser udsigten, som nærmest eksploderer fra havet,” siger DiRocco.
Monopoint loftslys, Lightolier.
Monopoint loftslys, Lightolier.
Udsigten til huset fra stranden gennem marsken. Huset svæver let på jorden og ligger på kanten af skoven. Den lokale beplantning, designet af landskabsarkitekt Keith LeBlanc, er vokset mere til, siden dette billede blev taget. Og når skoven falmer, forsvinder facaden endnu mere i bagrunden.
Byggereglementet i dag kræver, at husene er tungere end dem, der blev bygget af de oprindelige modernister på halvøen. Mange af de huse var ikke egnede til at bo i om vinteren. Byggereglerne i dag særligt dem, der handler om beskyttelse mod orkaner, kræver et større og dermed tungere hus. Trods det har arkitekterne gjort meget ud af, at få huset til at ligge let på jorden. Designet af dæk og veranda får huset til at se ud som, at det svæver.
“Vi indlemmede tre forskellige slags udendørsarealer her,” siger Hammer. “Der er den beskyttede, afskærmede veranda, overdækkede dæk og det åbne dæk.” Uanset om ejerne vil have direkte sol, skygge eller beskyttelse fra myggene, som sværmer rundt om aftenen, er der et sted, hvor man kan nyde at sidde udenfor på alle tider af dagen.
“Vi indlemmede tre forskellige slags udendørsarealer her,” siger Hammer. “Der er den beskyttede, afskærmede veranda, overdækkede dæk og det åbne dæk.” Uanset om ejerne vil have direkte sol, skygge eller beskyttelse fra myggene, som sværmer rundt om aftenen, er der et sted, hvor man kan nyde at sidde udenfor på alle tider af dagen.
Der er 4,6 meter til fyrretræsloftet. Bjælkerne er bærende og et typisk træk i modernistiske huse fra midten af århundredet (form følger funktion). De højtsiddende vinduer er fjernstyrede og kan åbnes. De lader den varme luft strømme ud og frisk luft strømme ind.
Ejerne udvalgte nøje passende ikoniske møbler fra midten af århundredet. Spisebordet i teaktræ fra Finn Juhl, teaktræstolene fra Erik Buck og sofaen fra Hans J Wegner er vintage, mens pendellampen PH8 fra Poul Henningsen og andre genstande fra Knoll er lovlige reproduktioner af klassikere. Antikke tæpper definerer områder i det store rum, og gør rummet varmere.
Ejerne udvalgte nøje passende ikoniske møbler fra midten af århundredet. Spisebordet i teaktræ fra Finn Juhl, teaktræstolene fra Erik Buck og sofaen fra Hans J Wegner er vintage, mens pendellampen PH8 fra Poul Henningsen og andre genstande fra Knoll er lovlige reproduktioner af klassikere. Antikke tæpper definerer områder i det store rum, og gør rummet varmere.
Kaminen er et af de største elementer i rummet. “Under konstruktionen havde alle vænnet til at se dette som ét åbent rum, så det var lidt nervepirrende at sætte en kamin ind,” siger DiRocco. “Men vi skulle bruge den til at nedskalere rummet lidt uden at fjerne noget af udsigten.” Kaminen hjælper med at definere stuen og spisestuen, og ilden kan nydes fra tre sider.
I den ene ende tilføjede ejerne klassiske Tulip stole fra Eero Saarinen. De elsker at læse i de stole, der kan drejes mod udsigten til kaminen eller udsigten over havet,” siger iRocco.
Bonus info: Arkitekt Olav Hammarstrom, en af de tidlige modernister fra midten af århundredet, som designede huse på halvøen, designede et hus til Eero Saarinen’s ekskone, kunstner Lilian Swann Saarinen. Det ligger også i Cape Cod National Seashore. Mange mennesker tror fejlagtigt, at Eero designede det, da det kaldes “Saarinen-huset”.
I den ene ende tilføjede ejerne klassiske Tulip stole fra Eero Saarinen. De elsker at læse i de stole, der kan drejes mod udsigten til kaminen eller udsigten over havet,” siger iRocco.
Bonus info: Arkitekt Olav Hammarstrom, en af de tidlige modernister fra midten af århundredet, som designede huse på halvøen, designede et hus til Eero Saarinen’s ekskone, kunstner Lilian Swann Saarinen. Det ligger også i Cape Cod National Seashore. Mange mennesker tror fejlagtigt, at Eero designede det, da det kaldes “Saarinen-huset”.
Brugen af lokale håndværkere var en anden tradition, arkitekterne videreførte. Tømrereksperten Ted Franklin lavede alle kabinetter og indbyggede skabe i hele huset.
Alle kabinetter er i mahogni, som den morgenmadsbar, der ses her. Bordpladen er slebet sort granit. Køkkenet er lavet sådan, at to personer kan lave mad sammen, mens de snakker med dem der sidder ved morgenmadsbaren. Harry Bertoia Wire stole var et passende valg, hvilket PH3 lampen fra Poul Henningsen også var.
Bertoia barstole, Knoll. PH3 pendellamper, Poul Henningsen for Louis Poulsen.
Alle kabinetter er i mahogni, som den morgenmadsbar, der ses her. Bordpladen er slebet sort granit. Køkkenet er lavet sådan, at to personer kan lave mad sammen, mens de snakker med dem der sidder ved morgenmadsbaren. Harry Bertoia Wire stole var et passende valg, hvilket PH3 lampen fra Poul Henningsen også var.
Bertoia barstole, Knoll. PH3 pendellamper, Poul Henningsen for Louis Poulsen.
Dette er udsigten fra køkkenvasken. En diskret indbygget hylde giver en praktisk plads til mad eller pyntegenstande.
Bemærk måden hvorpå loftet fortsætter uforstyrret indefra og ud. Ud mod havet har huset masser af store skydedøre, som letter overgangen mellem det indvendige og landskabet.
Plantegningen viser husets grundplan, som var omhyggeligt planlagt til at udnytte udsigten over Atlanterhavet, Pamet floden, en sø i et dødt ishul og skoven. Verandaens form er inspireret af en form, man ofte ser på stranden, en glente, og markerer det punkt, hvor huset drejer 45 grader.
At rotere hovedvingen til venstre, gav en smuk udsigt over Pamet floden, som vi kommer til om et øjeblik. Vingen har også to muligheder for cirkulation – ved brug af gangen eller ved at skære gennem den afskærmede veranda.
At rotere hovedvingen til venstre, gav en smuk udsigt over Pamet floden, som vi kommer til om et øjeblik. Vingen har også to muligheder for cirkulation – ved brug af gangen eller ved at skære gennem den afskærmede veranda.
“Verandaen markerer den geometriske ændring i plantegningen, hvor huset drejer 45 grader,” siger Hammer.
“Taget over den blev nøje udvalgt til at holde solens skarpe lys ude af huset,” tilføjer han. “Jeg tror ikke der findes et eneste gardin i dette hus.” Takket være de speciallavede, tredobbelte vinduer og døre, som reducerer kraftigt lys og UV-lys, er huset meget effektivt. Det er også godt skygget af træer.
“Disse vinduer og døre er bygget næsten som møbler,” siger DiRocco. “De opfyldte mange af de designmæssige valg.” De er også modstanddygtige mod påvirkninger, som det kræves ifølge orkanreglementet.
“Taget over den blev nøje udvalgt til at holde solens skarpe lys ude af huset,” tilføjer han. “Jeg tror ikke der findes et eneste gardin i dette hus.” Takket være de speciallavede, tredobbelte vinduer og døre, som reducerer kraftigt lys og UV-lys, er huset meget effektivt. Det er også godt skygget af træer.
“Disse vinduer og døre er bygget næsten som møbler,” siger DiRocco. “De opfyldte mange af de designmæssige valg.” De er også modstanddygtige mod påvirkninger, som det kræves ifølge orkanreglementet.
På grund af den smarte placering og glenteformen har verandaen udsigt over både havet og Pamet floden.
Bord og stole, Richard Schultz for Knoll.
Bord og stole, Richard Schultz for Knoll.
Det store soveværelse nyder også godt af en fredfyldt udsigt over Pamet floden. Til højre kan man se ud til den afskærmede veranda og videre til Atlanterhavet.
På badeværelset bibeholder gulv-til-loft vinduer forbindelsen til naturen. De højtsiddende vinduer (som ses i spejlbilledet) er de samme, som vi så ved indgangen til huset. Den to meter høje placering gør rummet privat.
Badeværelser med indendørsbade, som førte til udendørsbade, var populære hos Cape Cod’s modernister før i tiden, særligt hos Charles Zhender. Hammer og DiRocco kan godt lide de brusebade og valgte dem til begge badeværelser.
Her er gæstebadeværelsets udendørsbad gemt bag skærmen i rødt cedertræ.
Ejerne var så betagede af huset, da det var færdigbygget, at de begge tog ferie for at opleve en længere uforstyrret periode på den ydre halvø. Indtil pensionen vil de kunne tilbringe somre, ferier og weekender her.
FORTÆL OS
Hvad synes du om dette hus i modernistisk stik fra midten af århundredet? Del dine tanker i kommentarfeltet herunder…
Ejerne var så betagede af huset, da det var færdigbygget, at de begge tog ferie for at opleve en længere uforstyrret periode på den ydre halvø. Indtil pensionen vil de kunne tilbringe somre, ferier og weekender her.
FORTÆL OS
Hvad synes du om dette hus i modernistisk stik fra midten af århundredet? Del dine tanker i kommentarfeltet herunder…
Houzz Tour
Hvem bor her: Et par tæt på pensionsalderen
Beliggenhed: Truro, Massachusetts
Størrelse: 5 soveværelser (2 bruges som kontorer) og 2½ badeværelser
Arkitekt: Hammer Architects
Landskabsarkitekt: Keith LeBlanc Landscape Architecture
Bygmester: Homes by Sisson
Ejerne er to akademikere, som er delvist pensionerede og har voksne børn. Deres tidligere hus på halvøen havde ikke havudsigt og de ville bygge et hus, hvor de kan bo fast, når de bliver pensionister.
Fotoet her er taget fra parkeringspladsen. Arkitekterne har fyldt denne side af huset med badeværelser, gange, et spisekammer og trapperne, så den bedste udsigt kan nydes fra alle andre rum. Horisontale brædder i rødt cedertræ hylder de modernistiske velmagtsdage, der var stærke her på det yderste af halvøen i midten af århundredet.
Højtsiddende vinduer lukker både luft og sollys ind, mens deres højde på ca. 2 meter over jorden, betyder der ikke er behov for persienner for at have privatliv. “Disse vinduer lukker eftermiddagens og solnedgangens smukke lys ind,” siger DiRocco. “Den naturlige ventilation er så effektiv, at pollensæsonen stort set er det eneste tidspunkt ejerne behøver at tænde for deres air condition.” Vinduerne holder også den overvældende udsigt over havet hemmelig for gæster, indtil de kommer indenfor.