Houzz Tour: Sov i en kokon af træ i et industrielt loft i Berlin
På denne etage er gæsteværelset en kokon, som er blevet skabt ud af 850 stykker træ, der blev formet i en 3-D-model.
Som et underjordisk objekt svulmer den store kokon af træ ud fra væggen på hemsen i den rummelige, gamle fabrik. To nytænkende arkitekter opdagede potentialet i bygningen, som ligger i en baggård i Berlin-Wedding. Mathis Malchow og Sebastian Gmelin fra Designyougo blev bestilt til at skabe en bolig for to personer i workshoppens lokaler. At omdanne nedslidte, men stadig charmerende lokaler til et hjem med høje krav krævede en total transformation. Arkitekterne begyndte at arbejde, som de plejer - med en 3-D-model.
HOUZZ TOUR
Hvem bor her: Et par
Beliggenhed: Berlin-Wedding
Størrelse: 220 kvadratmeter på første sal i en gammel autoværksted
Arkitekter: Designyougo
HOUZZ TOUR
Hvem bor her: Et par
Beliggenhed: Berlin-Wedding
Størrelse: 220 kvadratmeter på første sal i en gammel autoværksted
Arkitekter: Designyougo
Uden 3-D-design ville den organiske form og beboelige skulptur næppe have været mulig. 850 stykker træ blev er maskinsavet af et firma, der normalt har specialiseret sig i tagspær af konstruktionstræ. Efter omhyggelige beregninger, selvfølgelig. Computerprogrammet beregner størrelsen af alle de enheder, og arkitekterne bestemmer byggeplanerne.
Kokonen blev derefter monteret af en tømrer, som brugte de forborede skruehuller. Overfladerne af træ blev behandlet med olie til træ.
Kokonen blev derefter monteret af en tømrer, som brugte de forborede skruehuller. Overfladerne af træ blev behandlet med olie til træ.
I dette perspektiv kan du se det indre af gæsteværelset. Gennem et tagvindue trænger lidt lys ind i den organiske form. Herfra kan du se, hvordan trævæggen brydes om den oprindelige murstenssøjle og tilslutningen til vægge uden synlige fastgørelse.
“Vi har bevidst kombineret den gamle mur, som er helt rå, med materialer som kontrast,” forklarer Mathis.
“Vi har bevidst kombineret den gamle mur, som er helt rå, med materialer som kontrast,” forklarer Mathis.
Før Mathis og Sebastian gik i gang med at forandre rummet, så det ikke ret beboeligt ud. De besluttede at murstensvæggene skulle renses.
“Murstenene blev delvist pudset, da de var så snavsede. Gips og snavs fjernes med en stålbørste knyttet til boret,“råder Mathis.
Den gamle beton blev malet og hærdet med den såkaldte Klindexmetode, hvor man bruger et hærdningsmiddel under slibeprocessen.
“Murstenene blev delvist pudset, da de var så snavsede. Gips og snavs fjernes med en stålbørste knyttet til boret,“råder Mathis.
Den gamle beton blev malet og hærdet med den såkaldte Klindexmetode, hvor man bruger et hærdningsmiddel under slibeprocessen.
De gamle stålbjælker i det preussiske loft skulle sandblæses af arkitekterne og blev derefter malet med sort, brandsikker maling.
“Renoveringer af ødelagte flader i gamle industribygninger er ofte svær. Tricket er at eksponere og holde loftet. Jo mere du lader det blive set, desto større følelse af plads får du,“ forklarer Sebastian.
“Renoveringer af ødelagte flader i gamle industribygninger er ofte svær. Tricket er at eksponere og holde loftet. Jo mere du lader det blive set, desto større følelse af plads får du,“ forklarer Sebastian.
Lysegrå skillevægge giver en stærk kontrast til de rå murstensvægge i indgangen.
“Det er en meget bevidst designet kontrast,” siger Mathis. Sebastian tilføjer:
“I dette projekt glæder vi os over, hvordan vores ideer blev taget op af bygherren.”
‘Isbjerget’ ved indgangen, et klædeskab og et arbejdsværelse er eksempler på det. Den skulpturelle tilgang og belysningen er lavet på samme måde som i gæsteværelset.
“Det er en meget bevidst designet kontrast,” siger Mathis. Sebastian tilføjer:
“I dette projekt glæder vi os over, hvordan vores ideer blev taget op af bygherren.”
‘Isbjerget’ ved indgangen, et klædeskab og et arbejdsværelse er eksempler på det. Den skulpturelle tilgang og belysningen er lavet på samme måde som i gæsteværelset.
Gamle fliser fortæller ofte historier om bygningens anvendelse, og denne bue har allerede oplevet en masse. I denne to-etagers-baggårdsworkshop har mange forskellige aktiviteter fundet sted i årenes løb. I dag definerer murstensbuen overgangen mellem spisestuen og køkkenet.
Fra køkkenet til den kunstneriske træskulptur i rampelyset. Hvem skulle tro, at den skjuler et gæsteværelse?
De diskrete Køkkenelementer med grå fronter er fra Leicht Küchen, og de er farvematchet med betonpladen.
De diskrete Køkkenelementer med grå fronter er fra Leicht Küchen, og de er farvematchet med betonpladen.
Fra spisestuen kan du se soveværelset og badeværelset på bagsiden af rummet. Den sorte sengekant anes til venstre i billedet, og videre ind til luksusbadet med dobbelte håndvaske.
Badeværelset, der ligger i den fjerneste ende af lejligheden, er udstyret med en walk-in-garderobe og et hævet karbad. Kosmetik og badetilbehør er gemt i den integrerede væg med hylder. Når de store skydedøre er lukket, kan du være helt dig selv her.
Vægge i marokkansk kalkgips fra Tadelakt, badekar fra Wedi, fliser fra Mosa, armaturer fra Grohe og sanitet fra Ideal Standard
Vægge i marokkansk kalkgips fra Tadelakt, badekar fra Wedi, fliser fra Mosa, armaturer fra Grohe og sanitet fra Ideal Standard
Ligesom Kleopatras pool, hvor hun badede i mælk, har du det store forhøjede bad med trin. Sengen er placeret nær badet og er udført af Arne Joost, en tømrer fra Berlin.
FORTÆL!
Hvor gør du af dine gæster, når de kommer på besøg? Del dine løsninger i kommentarfeltet nedenfor.
Hvor gør du af dine gæster, når de kommer på besøg? Del dine løsninger i kommentarfeltet nedenfor.
Arkitekterne Designyougo tog navn fra ordet ‘værsgo’. Det skal opfattes som et motto med hurtige ryk og sans for service. De to vigtigste arkitekter, Sebastian Gmelin og Mathis Malchow, har været stærkt påvirket af moderne engelsk arkitektur, siden de begyndte deres karrierer i den berømte Sir Norman Fosters firma. “Vores kontor er serviceorienteret. Ingen bør vente længe på et forslag,” forklarer Mathis Malchow. Computerdesign er hemmeligheden.
“Vi skaber altid en 3-D-model først, og derfra udvikler vi visualisering. Alle vores designere er tvunget til at tænke i lyseksponering og materialer,“ siger Mathis.
På denne loftetage, for eksempel, var der blot en gavl med vinduer. For at få mere lys i værelserne byggede arkitekterne ovenlys, også i kokonformede værelser, hvis eneste vindue er i loftet.
Farverige lænestole Pumpkin Ligne Roset