Hvad er jeres bedste indretningstip?
8 år siden
sidst ændret:7 år siden
Fremhævet svar
Sorter efter:Ældste
(26) kommentarer
- 8 år siden
Relaterede diskussioner
Hvad er jeres bedste IKEA hack?
Kommentarer (12)Hej. Vi har længe haft fornøjelsen af en IKEA Kura køjeseng som er vendbar. Efter vi er flyttet i hus sidste år, har knægten fået et værelse hvor sengen lige kan være på endevæggen. Så har jeg sat 2 X 12mm træplader på, skåret et hul og malet, sammen med sengen. Herefter er der sat indvendige hylder op. Jeg har fuget rundt i kanterne, og sat en sandliste på ved gulvet. Værelset er blevet lidt mindre at se på, men der er meget mere plads grundet hylderne indeni. Nu mangler jeg bare at få fundet et fedt Spiderman wallsticker, så man kan se at sengen tilhører en 7-årig;-) Når knægten engang vokser fra det, tager det heller ikke længe at pille ned igen:-D...Se flereHvad er jeres bedste budget trick til indretningen og renovation?
Kommentarer (12)Jeg bruger rigtig meget byggemarkeder, genbrugsbutikker, dba.dk og loppemarkeder. Det der er med at finde sine ting på den måde er, at du ikke altid kan regne med at finde en færdig løsning. Ligesom du kigger på materialer i Silvan eller Panduro, kan du lære at kigge på genbrugsting som materialer - hvilke dele består de af? Kan disse bruges på en anden måde eller sammen med noget andet? Som regel vil du få øje på farven, materialet eller formen af en dims. Det er ikke altid du med det samme har en klar idé til hvad det skal blive, men prøv at se på tingen fra forskellige vinkler. Måske slår det dig pludseligt hvad det jo selvfølgeligt er dimsens ægte formål er. Det er lidt svært at forklare, men her er et eksempel: Det er en blød start. Ben på stol blev til ben på bænk, altså ændrede delen ikke funktion, men indgik i en anden kombination. Så er de ting som kan få nye funktioner. Under en osetur i discountsektionen af en genbrugsbutik fandt jeg et stativ til brevbakker, hvor plastik bakkeren manglede. Jeg kunne virkeligt godt lidt de runde metaltråde. Jeg stod og vendte og drejede den og så kunne jeg da lige se at det var en bladholder. Jeg har senere fundet en bakke som passer oven på, så nu er det også et bord. Jeg fik en plastikpose i en butik, som havde et fint billede, blev til en papfigur og et klistermærke til køleskabslågen. Se hvordan her: https://ploefff.wordpress.com/2011/03/13/gratis-sticker/ Du kan også kaste dig ud i decoupage. Jeg kan se at CeeDesign har lavet en del med sider fra tegneserier. Det giver et mindre mønster, hvis du gerne vil have et der er større, skal du lede efter større stykker tryk, som plakater: https://ploefff.wordpress.com/2011/10/09/et-nemt-fix-til-en-kedelig-stol/ Folie er fantastisk. Jeg forlængede mine køkkenskuffers levetid med det. Det kræver lidt teknik og en del tålmodighed at arbejde med, men det giver en mere holdbar overflade. https://ploefff.wordpress.com/2011/06/18/pimp-min-skuffe/ Du skriver at du har malet din kommode med vægmaling. Så er det nu jeg skal sige: "puuuhaaaa, man skal altid bruge grunder og træmaling, hvis du vil have et holdbart resultat." Når det er sagt, så kan du godt bruge vægmaling, så længe at det ikke er på overflader med hårdt slidt. Vægmaling er ikke beregnet til at blive rørt ved og derfor giver det en sart overflade. Det du skal huske omkring indretning er, at ting som bliver rørt ved - noget du sidder på, ting du rør ved og ting du stiller andre ting på er udsat for hårdere slid end man lige skulle tro og det gængse råd er, at det derfor skal lakeres bagefter - men lak er ikke helt billigt. Hvis du ikke har lyst til at skifte grebene på kommoden, kan du købe neglelak billigt og male håndtagene med det, for så kommer de til at holde betydeligt længere. Dog ville jeg skrue håndtagene af inden jeg maler dem for at gøre det nemmere at få pænt resultat Så er der toppen af kommoden. Jeg tænker folie med marmormønster på. Det giver en overflade, der kan holde til potteplanter m.m....Se flereErfaring med køkkenbordplader i træ?
Kommentarer (16)Vi fik nyt køkken sidste år, og der valgte vi en træbordplade (eg), netop fordi den giver varme til rummet. Derudover var den billig selvom vi bestilte den i en ekstra dyb variant (dette for at underskabe kunne flyttes ud, og derfor er ugenerede af gas/vand-rør). Og så var den medgørlig, så vi nemt selv kunne lave udskæringer, og få en bordplade der passede 100% til alle de skæve rør og vinkler der kan være i en lidt ældre lejlighed. Mht. til upkeep, er det altså slet ikke så galt. Vi bruger bare IKEA's bordolie, og giver den engang hvert halve år max - og det er hverken svært eller tidskrævende. I hverdagen er vi påpasselige med at bruge varmebrikker og skærebræt (ligesom jeg ville med en hvilken som helst type bordplade), og så skal man passe på med at lade våde genstande stå på bordet i længere perioder. Vi har oplevet at der er kommet sorte ringe hvis der f.eks. har stået en våd konservesdåse, men dem har jeg blot skurret væk med en fugtig svamp, og så givet dem lidt olie efterfølgende, og så er de væk. Fordelen ved træbordplader er jo netop at du kan gøre skaden god igen. Vandstænk rundt om vasken har vi ikke rigtig de store problemer med, men vi har også en god gedigen vask (denne fra IKEA <3). Alternativt kunne en vask med afsætningplads være en god idé... Jeg ved i øvrigt at man kan få noget nano-cover til træbordplader som skulle gøre den vandavisende, men jeg har ikke selv erfaring med det. Fordelen ved træbordplader er altså at de er lette at installere og customize og er billige og nemme at holde pæne - også når skaden er sket. Ulempen er at der er lidt vedligeholdelse. Hvis man f.eks. vælger en stenbordplade er den stort set vedligeholdelsesfri, men så er den til gengæld dyrere og en ond makker at installere. Andre materialer er stål og akryl , som er mere hårdføre overfor langvaring vandpåvirkning end træ, men mindre overfor ridser, og laminat som nok er den sarteste af dem alle ifht. ridser og vandpåvirkning, men til gengæld er billig....Se flereHvor vil I sætte lyskilder og el-stik i dette badeværelse
Kommentarer (3)Hej Inge. Sikken mange spændende projekter du har gang i - det kunne være hyggeligt hvis du vil dele billeder af det hele når det engang er færdigt :) Hvad med indbygnings-spots? Man kan endda få nogle spots der kan 'drejes', sådan at de kan indstilles til at lyse nedad, selvom de sidder på en skråvæg. Og så er det nok en meget god idé at få dem i LED, da det sparer en masse strøm. Jeg har i øvrigt lige været til elpære-fremvisning, og der fik jeg at vide at det til et spejl hvor der skulle lægges makeup var anbefalet at installere pærer med koldt lys (dvs. over 2.700 Kelvin) - bare en lille notits. Jeg ville dog ikke installere koldt lys over det hele, da det - ja, føles koldt, og ikke er så hyggeligt at være i. - Hvor mange spots, og med hvor meget mellemrum ved jeg ikke, men det har de helt sikkert nogle råd til der hvor man køber dem. Mht. eludtag er det måske smart at tænke på hvad i ville bruge derude? For mig ville ét stik ved spejlet være nok, da jeg bare skal have en til min hårtrimmer. Hvis du har flere ting som el-tandbørster/radio/andet, kan det måske være fint med et ekstra stik. Hvis der skal være en vaskesøjle, skal der selvfølgelig være yderlige stik til det :)...Se flere- 8 år siden
- 8 år siden
- 8 år siden
- 8 år siden
- 8 år siden
- 8 år siden
- 8 år siden
- 8 år siden
- 8 år siden
- 8 år siden
- 8 år siden
- 8 år sidenSidst ændret: {last_modified_time}8 år siden
- 8 år siden