boligtjek_bolig

Tapetsering med mønstret tapet... Kan jeg det?

HOE Boligdesign
8 år siden

Tapet er meget brugt som dekoration i hjemmet, men alt for mange tør ikke selv at springe ud i tapet med mønster. Ikke fordi de mener det er grimt, men fordi det er svært. Det kraver tålmodighed men svært er det ikke ;-)

Start på en væg hvor der ikke er en dør, vindue, radiator eller andet der gør opgaven svær for dig. Den første bane er altid den nemmeste, herefter skal man se efter hvad man laver.

Klip den første bane af og sæt op. Herefter tager du rullen og holder op ved siden af indtil du kan se mønstret passer, markere og så klip, så banerne op 1 efter en så du er sikker på det hele passer sammen. Du skal altid forvente et spild af tapeten.

På tapeten kan man læse hvor mange cm der er mellem mønteret og hvilken klister man skal bruge.

1. Solen betyder, solægte, altså om den falmer. Fuld sol/falmer ikke, halv sol/kan falme og sort sol/ikke egnet i solen.

2. Bølgerne betyder hvor meget afvaskning det tåler. Her er der 3 bølger, kraftig afvaskning.

3. Penselen viser om klister skal på væg eller tapet. Her er der vist klister på væg.

4. Pilene viser mønstertilpasning. Her er der 64 cm mellem mønsteret. Altså bane 2 passer til bane 1 når du laver banen 2, 64 cm længere.

5. Væg med spartel tegn, betyder at du kan let fjerne tapeten igen. Tapeten her har en filt bagside som bliver på væggen, så man har en "ny" væg efter nedtagning.

6. Non-woven tapet, her bruger man special klister eller vævklister. IKKE alm. tapetklister. Alm. klister bruges kun på papirtapet, som vises på rullen nævnt i pkt. 3

Når man skal måle op til tapeten kan man bruge et skema som dette, da man skal tage hensyn til mønsterrapporten. Tapet uden mønster måler man bare væggens længde og højde.

Held og lykke :-)

(3) kommentarer

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Houzz bruger cookies og lignende teknologier til at tilpasse min oplevelse, give mig relevant indhold og forbedre Houzz-produkter og -tjenester. Ved at klikke på 'Accepter' accepterer jeg dette, som beskrevet yderligere i Houzz-cookiepolitikken. Jeg kan afvise ikke-essentielle cookies ved at klikke på 'Administrer præferencer'.