Houzz Tour: Imponerende loftslejlighed i SoHo i New York
En gennemgående renovering kombinerer en tidligere fabriks originale detaljer med nye rum, strukturer og materialer.
Denne imponerende loftslejlighed i SoHo-kvarteret i New York havde allerede haft flere liv, da de nuværende ejere hyrede arkitekt og indretningsarkitekt David Howell til at gennemføre en større renovering. “Dette var en original SoHo-loftslejlighed, som tilbage i 1980’erne fungerede som fabrik”, forklarer David. Projektet omfattede indbygningen af et klimaanlæg, et badeværelse, et køkken og vinduer samt en optimering af flowet og layoutet.
“Det var ét stort rum med originale bliklofter, originale gulve og teglmure, blotlagte søjler og sprinkleranlæg – alt sammen typiske træk i en klassisk SoHo-loftslejlighed”, fortæller David. Det var en prioritet under renoveringen at bevare og fremhæve disse klassiske elementer, så David valgte ikke at lukke dem ind i rum og gange. “I en loftslejlighed er det afgørende at holde pladsen åben”, forklarer han. Han ønskede dog at skabe et behageligt flow og “områder, som ville tiltrække folk”. Se, hvordan han førte disse prioriteter ud i livet for sine klienter – et par, der ikke havde noget imod at bruge lang tid på at istandsætte deres nye hjem.
“Det var ét stort rum med originale bliklofter, originale gulve og teglmure, blotlagte søjler og sprinkleranlæg – alt sammen typiske træk i en klassisk SoHo-loftslejlighed”, fortæller David. Det var en prioritet under renoveringen at bevare og fremhæve disse klassiske elementer, så David valgte ikke at lukke dem ind i rum og gange. “I en loftslejlighed er det afgørende at holde pladsen åben”, forklarer han. Han ønskede dog at skabe et behageligt flow og “områder, som ville tiltrække folk”. Se, hvordan han førte disse prioriteter ud i livet for sine klienter – et par, der ikke havde noget imod at bruge lang tid på at istandsætte deres nye hjem.
Sengen har et hovedgærde af læder og valnøddetræ fra BDDW, som er rummet værdigt. Malingen og tapetet med træfernis af Trove har samme højde som væggene. Farvevalget og belysningen giver rummet et afdæmpet og afslappet udseende.
Rødt sengetæppe af Michelle Reeves, købt hos ABC Carpet and Home
Rødt sengetæppe af Michelle Reeves, købt hos ABC Carpet and Home
Et vægmaleri, der stadig er under udarbejdelse, pryder den store væg bag spisebordet. Der blev installeret spotlys til at lyse væggen op. “Jeg valgte kædelampen over spisebordet, fordi den ikke trækker opmærksomheden væk fra vægmaleriet”, forklarer David. Lampen går også godt i spænd med de eksisterende blotlagte sprinklere og andre metaldele i form af spotlysene og nogle af møblerne.
Ligesom bænken blev det specialfremstillede bord med “live edge” også bragt ind med en kran. Det er 4,6 m langt, og det tog 8 måneder at fremstille. Det var ventetiden værd. Da Bono så bordet i udstillingslokalet, forsøgte han at købe det og endte så med at bestille et dobbelt så langt til sit eget hjem.
De danske spisestole fra 60’erne er fremstillet i rosentræ, der er blevet behandlet, så det ligner ibenholt. “Det er så flot et håndværk. Benene og ryggen er ét stykke”, fortæller David. “De fungerer rigtig godt sammen med live edge-bordet.”
Bord af BDDW
De danske spisestole fra 60’erne er fremstillet i rosentræ, der er blevet behandlet, så det ligner ibenholt. “Det er så flot et håndværk. Benene og ryggen er ét stykke”, fortæller David. “De fungerer rigtig godt sammen med live edge-bordet.”
Bord af BDDW
Det nye køkken er gemt af vejen, så man ikke ser det fra hoveddøren, og ligger, hvor der tidligere var et gæstetoilet. Det bliver ikke brugt så meget til daglig, da parret gør brug af de mange muligheder for take-away i kvarteret – helt som det sig hør og bør, når man bor i en loftslejlighed i SoHo. Det åbnede op for muligheden for at vise mere kunst og installere en passende belysning. Billederne er bl.a. af Grace Jones og Madonna.
Barstolene passer ind under køkkenøen. De er fremstillet af Jim Zivic, som har bygget dem ud af lædertransportbånd og stål – to materialer, der udvider den brede vifte af strukturer i loftslejligheden.
Barstolene passer ind under køkkenøen. De er fremstillet af Jim Zivic, som har bygget dem ud af lædertransportbånd og stål – to materialer, der udvider den brede vifte af strukturer i loftslejligheden.
En stor blå bogreol giver plads til bøger og andre genstande. Den skaber også mere lys med lamper inden i og oven på den, og den afskærmer desuden vareelevatoren.
Det originale blikloft var et af de klassiske elementer, der blev restaureret og tydeligt fremhævet. Da lejligheden kun får naturligt lys fra ét vinduesparti, blev der rejst mure på 2,75 m, som ikke når helt op til loftet og derfor lader lys slippe ind i lejligheden. Det giver uhindret udsyn til det flotte loft, og lys oven på murene fremhæver det endnu mere.
På den anden side af lejligheden er der et hyggeligt kontor/gæsteværelse. Den specialfremstillede sofa kan trækkes ud til en dobbeltseng. Lampen over bordet er en udtrækkelig italiensk vintagelampe fra 50’erne, og stolen er en vintage Eames-direktørstol, der er blevet ombetrukket med patenteret rødt læder.
Dette skrivebord er fremstillet af et stykke “live edge"-træ, der var tilovers fra spisebordet. Det blev fyldt med bronze, og hvis man kigger nøje på billedet, kan man se de smukke slidte detaljer.
Hylderne blev også bygget af Jim Zivic, og ligesom barstolene er de fremstillet af stål og læder. Disse materialer er med til at skabe harmoni mellem dette værelse og de mere åbne rum i lejligheden.
Hylderne blev også bygget af Jim Zivic, og ligesom barstolene er de fremstillet af stål og læder. Disse materialer er med til at skabe harmoni mellem dette værelse og de mere åbne rum i lejligheden.
En ikonisk papirlampeskærm af Inge Maurer og skjulte lysrender under loftet sørger for belysningen i badeværelset. En brusekabine af glas og afdæmpede farver giver rummet et åbent og lyst look, mens det slidte tæppe og de røde håndklæder tilfører et strejf af farve.
Vask af Agape, købt hos Moss
Vask af Agape, købt hos Moss
Fliserne i rummet er af kalksten, som blev valgt for at komplementere gulvet af støbebeton. “Vi vendte fliserne på skift for at skabe et underspillet skakmønster”, fortæller David. På en hylde med kunst kan man se et fotografi af Helmut Newton og et kranie af Damien Hirst. De mørke rammer og hylden passer godt sammen med den trebenede Jonah Meyer-skammel.
Resultatet af de bevarede originale elementer, overvejelserne af funktion, udsigt og flow, den velplanlagte belysning og den omhyggelige blanding af strukturer blev et fantastisk imponerende hjem.
Resultatet af de bevarede originale elementer, overvejelserne af funktion, udsigt og flow, den velplanlagte belysning og den omhyggelige blanding af strukturer blev et fantastisk imponerende hjem.
“Det store fotografi pryder opholdsområdets fjerde væg”, siger David. Kvinden på billedet blev faktisk skabt digitalt af Diago Uchitel, og billedet blev købt hos Ralph Pucci.