Arkitektur uden grænser: 10 hjem, som smelter sammen med naturen
Over hele verden er arkitekter i disse år optaget af at få bolig og natur til at harmonere. Det er der bl.a. kommet disse skønne hjem ud af.
Vulkanske sten som en del af en væg. Et glastag til stjernekigning. Og et køkken nedsænket i jorden for at få øjenkontakt med dyrelivet udenfor.
Et voksende antal internationale arkitekter har fokus på at skabe en sammenhæng mellem vores boliger og landskabet, der omgiver dem – ikke for at tilpasse naturen til menneskers behov, men for at komme tættere på den.
Det er altså naturen, der sætter rammerne, og både dens udformning, farver og materialer bliver vigtige elementer i arkitekternes arbejde. Her kan du se og læse, hvordan 10 arkitekter har udfordret naturens egne grænser og anvendt nye teknikker for at bygge huse, hvor ingen troede det var muligt.
Et voksende antal internationale arkitekter har fokus på at skabe en sammenhæng mellem vores boliger og landskabet, der omgiver dem – ikke for at tilpasse naturen til menneskers behov, men for at komme tættere på den.
Det er altså naturen, der sætter rammerne, og både dens udformning, farver og materialer bliver vigtige elementer i arkitekternes arbejde. Her kan du se og læse, hvordan 10 arkitekter har udfordret naturens egne grænser og anvendt nye teknikker for at bygge huse, hvor ingen troede det var muligt.
Inde i huset adskilles de forskellige områder af buede udtrækkelige plader. Disse åbne rumdelere fungerer som retningslinjer for indretningen og hjælper beboerne med at holde styr på ting og sager. “De lyse materialer og de organiske former smelter ind i landskabet”, siger arkitekten.
Badeværelset og toilettet er delvist skjult under jorden for at give privatliv med kun himlen som selskab. I køkkenområdet, som er placeret i det lavere gulvniveau i huset, ligger køkkenbordet i jordniveau, så man kan stå og lave mad samtidig med, at man kan være heldig at se græssende hjorte udenfor.
SE FLERE BILLEDER AF HUSET I HIROSHIMA
Badeværelset og toilettet er delvist skjult under jorden for at give privatliv med kun himlen som selskab. I køkkenområdet, som er placeret i det lavere gulvniveau i huset, ligger køkkenbordet i jordniveau, så man kan stå og lave mad samtidig med, at man kan være heldig at se græssende hjorte udenfor.
SE FLERE BILLEDER AF HUSET I HIROSHIMA
Foto: Simon Wood
2. Bo på en klippevæg i Australien
Sted: Sydney, Australien
Arkitekter: Richard Cole fra Richard Cole Architecture
Nogle gange kigger man mod himlen for at finde inspiration, men inspiration kan man også finde under fødderne – i nogle tilfælde ret bogstaveligt.
I stedet for at se på husgrunden udelukkende som et byggeelement, kan man bruge den som feature i indretningen, hvis den vel at mærke er af sten. Richard Cole, som tegnede dette hus i Waverton i Sydney, beskriver sit projekt som ”en fed skulpturel gestus formet af stedet”.
2. Bo på en klippevæg i Australien
Sted: Sydney, Australien
Arkitekter: Richard Cole fra Richard Cole Architecture
Nogle gange kigger man mod himlen for at finde inspiration, men inspiration kan man også finde under fødderne – i nogle tilfælde ret bogstaveligt.
I stedet for at se på husgrunden udelukkende som et byggeelement, kan man bruge den som feature i indretningen, hvis den vel at mærke er af sten. Richard Cole, som tegnede dette hus i Waverton i Sydney, beskriver sit projekt som ”en fed skulpturel gestus formet af stedet”.
Det tog lang tid for Richard Cole at skabe et koncepthus, som smeltede ind i klippevæggen. ”Vi tegnede begge etagerne, så de ville fremstå massive – idéen var at skabe en grottefølelse til den ene side og åbne op mod udsigten i syd og vest”, forklarer han.
SE FLERE BILLEDER FRA HUSET I AUSTRALIEN
SE FLERE BILLEDER FRA HUSET I AUSTRALIEN
3. Udsigt til himlen i Italien
Sted: Berici Hills nær Vicenza, Italien
Arkitekter: Traverso-Vighy Architetti
En bolig som er integreret i naturen, behøver ikke nødvendigvis at være et helt hus. Vi er mange, der drømmer om et lille helle, hvor vi kan læse, lytte til musik eller uforstyrret nyde udsigten. Sådan et lille tilflugtssted på 9 kvm tegnede og byggede arkitekten Traverso-Vighy Architetti i Berici Hills nær Vicenza i Italien, hvor en sommerhusejer ønskede sig lidt ekstra plads. Det fungerer som en lille læsekrog om dagen og et sted at se på stjerner om aftenen.
Sted: Berici Hills nær Vicenza, Italien
Arkitekter: Traverso-Vighy Architetti
En bolig som er integreret i naturen, behøver ikke nødvendigvis at være et helt hus. Vi er mange, der drømmer om et lille helle, hvor vi kan læse, lytte til musik eller uforstyrret nyde udsigten. Sådan et lille tilflugtssted på 9 kvm tegnede og byggede arkitekten Traverso-Vighy Architetti i Berici Hills nær Vicenza i Italien, hvor en sommerhusejer ønskede sig lidt ekstra plads. Det fungerer som en lille læsekrog om dagen og et sted at se på stjerner om aftenen.
”Det mest problematiske var at transportere de store vinduesrammer gennem skoven og at installere dem”, siger Giovanni Traverso fra Studio Traverso-Vighy. ”Den oprindelige tanke var at lade den omgivende skov forblive helt urørt og konstruere et hyggeligt rum med tilstrækkelig meget naturligt lys om vinteren og skygge om sommeren”.
”Rummet er ret lille, men lyset og de høje vinduer bidrager til følelsen af plads, hvor man virkelig føler sig omgivet af naturen. De store vinduesrammer ser ud til at være nedgravet i jorden – glasset går helt ned til jordoverfladen – og løvtæppet forstærker indtrykket af, at træet befinder sig inde i rummet.”
SE FLERE BILLEDER AF DET SMUKKE TILFLUGTSSTED
”Rummet er ret lille, men lyset og de høje vinduer bidrager til følelsen af plads, hvor man virkelig føler sig omgivet af naturen. De store vinduesrammer ser ud til at være nedgravet i jorden – glasset går helt ned til jordoverfladen – og løvtæppet forstærker indtrykket af, at træet befinder sig inde i rummet.”
SE FLERE BILLEDER AF DET SMUKKE TILFLUGTSSTED
4. Gemmested i græsset i Danmark
Sted: Nær Skagen, Danmark
Arkitekter: Mogens Kassow og Lisa Kassow fra Kassow Arkitekter
Arkitekter har også taget idéen om camoufleret bolig til sig ved at lade bygninger smelte ind i landskabet. Dette hus nær Skagen i Danmark, skabt af arkitekterne Mogens Kassow og Lise Kassow, er et godt eksempel på, hvordan visionen kan gennemføres.
Bygningen er en del af omgivelserne med græstaget og de mørke træpaneler, som gør den næsten usynlig i landskabet. ”Det var absolut nødvendigt at eliminere fornemmelsen af, at huset står i et hul - der er en forsænkning i terrænet lige der”, siger Lise Kassow. ”Husets tre dele følger hinanden i tre niveauer, og det får det til at virke, som om huset vokser op fra den naturlige fordybning. Det giver et stærkt indtryk – man står nede ved indgangen og kigger lige igennem huset op på himlen og klitterne”.
Sted: Nær Skagen, Danmark
Arkitekter: Mogens Kassow og Lisa Kassow fra Kassow Arkitekter
Arkitekter har også taget idéen om camoufleret bolig til sig ved at lade bygninger smelte ind i landskabet. Dette hus nær Skagen i Danmark, skabt af arkitekterne Mogens Kassow og Lise Kassow, er et godt eksempel på, hvordan visionen kan gennemføres.
Bygningen er en del af omgivelserne med græstaget og de mørke træpaneler, som gør den næsten usynlig i landskabet. ”Det var absolut nødvendigt at eliminere fornemmelsen af, at huset står i et hul - der er en forsænkning i terrænet lige der”, siger Lise Kassow. ”Husets tre dele følger hinanden i tre niveauer, og det får det til at virke, som om huset vokser op fra den naturlige fordybning. Det giver et stærkt indtryk – man står nede ved indgangen og kigger lige igennem huset op på himlen og klitterne”.
Om sommeren dækker græsset taget som et tykt tæppe, som fanger nattekulden og leder den videre om dagen, hvilket forhindrer huset i at blive alt for varmt om sommeren. Når vinteren kommer, forvandles græsset til hø, som fungerer som isolering på samme måde som det syntetisk materiale, som anvendes i dag. Det bliver en ekstra god isolering, som har stor betydning i regioner med koldt klima.
SE FLERE BILLEDER AF HUSET I KLITTERNE
SE FLERE BILLEDER AF HUSET I KLITTERNE
5. Besværlig beliggenhed i Spanien
Sted: Les Gavarres, Catalonien, Spanien
Arkitekter: ZEST architecture
Begrænsninger og hindringer på en byggegrund inspirerer ofte til at tænke nyt og kreativt.
I Les Gavarres, et naturreservat i Catalonien, er der strenge lokale byggeregler, og ZEST architecture fik til opgave at restaurere en forfalden gammel gård tilbage til dens oprindelige udseende med respekt for natur og omgivelser. Meningen var at lave den om til et fritidshus for en familie med to teenagebørn.
”Vi ville have huset til at smelte sammen med landskabet i endnu højere grad end før, og vi ville ændre så lidt som muligt på omgivelserne, da gården er en del af et naturreservat. Løsningen blev at etablere en pool for at skabe et mellemniveau. På den måde kunne vi bygge poolen uden ekstra gravearbejde og lade jorden være urørt og vi kunne bruge gamle skiferplader, som findes i området, som fyldmateriale”, siger Co Govers, stifter af ZEST architecture.
”Ved at bruge materialer i samme farvetoner som skiferet - husets originalmateriale - er vi lykkedes med at få huset til at smelte ind i landskabet. Denne effekt ses også indendørs, hvor den grå-grønne farve på mørtlen, giver en minimal kontrast mellem inde og ude”.
Sted: Les Gavarres, Catalonien, Spanien
Arkitekter: ZEST architecture
Begrænsninger og hindringer på en byggegrund inspirerer ofte til at tænke nyt og kreativt.
I Les Gavarres, et naturreservat i Catalonien, er der strenge lokale byggeregler, og ZEST architecture fik til opgave at restaurere en forfalden gammel gård tilbage til dens oprindelige udseende med respekt for natur og omgivelser. Meningen var at lave den om til et fritidshus for en familie med to teenagebørn.
”Vi ville have huset til at smelte sammen med landskabet i endnu højere grad end før, og vi ville ændre så lidt som muligt på omgivelserne, da gården er en del af et naturreservat. Løsningen blev at etablere en pool for at skabe et mellemniveau. På den måde kunne vi bygge poolen uden ekstra gravearbejde og lade jorden være urørt og vi kunne bruge gamle skiferplader, som findes i området, som fyldmateriale”, siger Co Govers, stifter af ZEST architecture.
”Ved at bruge materialer i samme farvetoner som skiferet - husets originalmateriale - er vi lykkedes med at få huset til at smelte ind i landskabet. Denne effekt ses også indendørs, hvor den grå-grønne farve på mørtlen, giver en minimal kontrast mellem inde og ude”.
”Selve poolen er en naturlig dam, hvor planter og grus filtrerer vandet”, siger Co Grovers. ”Dyrene elsker det, der er masser af frøer, salamandere og troldænder, som lever i vandplanterne om sommeren, og fuglene kommer her og vasker sig hele året. Afløbsvandet fra huset filtreres gennem et renseanlæg, og vandet genanvendes til at vande haven.”
Foto: Yosuke Harigane
6. Skrånende plan i Japan
Sted: Fukuoka, Japan
Arkitekter: Suppose Design Office
Ejerne til dette lille hus i Fukuoka i Japan ville være så tæt på naturen som overhovedet muligt. Og selv om terrænet gjorde det ret problematisk, lykkedes det arkitekterne fra Suppose Design Office at placere en treetagesbygning på en temmelig stejl skråning. Taget hviler på tynde søjler for at få en harmonisk udsigt til den kunstige sø.
6. Skrånende plan i Japan
Sted: Fukuoka, Japan
Arkitekter: Suppose Design Office
Ejerne til dette lille hus i Fukuoka i Japan ville være så tæt på naturen som overhovedet muligt. Og selv om terrænet gjorde det ret problematisk, lykkedes det arkitekterne fra Suppose Design Office at placere en treetagesbygning på en temmelig stejl skråning. Taget hviler på tynde søjler for at få en harmonisk udsigt til den kunstige sø.
7. Imiteret landskab i Spanien
Sted: Sagunto, Valencia i Spanien
Arkitekter: Ramón Esteve Estudio
Arkitekterne, som tegnede huset her i Sagunto, Valencia, fik også inspiration fra det omgivende landskab. Det bjergrige terræn blev grundlag for designet og indretningen, og store klippeblokke udgør f.eks. væggene. Huset er helt integreret i omgivelserne, og røde sandstensblokke, som blev brudt under udgravningen af fundamentet, er blevet brugt til udhuggede stenvægge.
”Huset er rodfæstet i jorden og bliver fikspunkt i det omgivende landskab. At benytte sig af de ressourcer, man har ved hånden, er den naturlige måde at arbejde med design… Dette er et vagttårn bygget af rød sandsten, som virkelig ser varmt og naturligt ud”, siger Ramón Esteve, stifter og ledende arkitekt på kontoret. Store glasruder omgiver stenmurene og skaber total gennemsigtighed mellem bjerget og dalen og understreger væggenes monumentale indtryk.
Sted: Sagunto, Valencia i Spanien
Arkitekter: Ramón Esteve Estudio
Arkitekterne, som tegnede huset her i Sagunto, Valencia, fik også inspiration fra det omgivende landskab. Det bjergrige terræn blev grundlag for designet og indretningen, og store klippeblokke udgør f.eks. væggene. Huset er helt integreret i omgivelserne, og røde sandstensblokke, som blev brudt under udgravningen af fundamentet, er blevet brugt til udhuggede stenvægge.
”Huset er rodfæstet i jorden og bliver fikspunkt i det omgivende landskab. At benytte sig af de ressourcer, man har ved hånden, er den naturlige måde at arbejde med design… Dette er et vagttårn bygget af rød sandsten, som virkelig ser varmt og naturligt ud”, siger Ramón Esteve, stifter og ledende arkitekt på kontoret. Store glasruder omgiver stenmurene og skaber total gennemsigtighed mellem bjerget og dalen og understreger væggenes monumentale indtryk.
8. Skønhed på en svensk skråning
Sted: Stockholm, Sweden
Arkitekter: Trigueiros Architecture
Cone House smelter ikke kun sammen med naturen gennem dets konstruktion, men også gennem valget af materialer, farver og teksturer, som arbejder sammen med landskabet.
Det blev bygget på en tætbefolket ø ved Stockholm med kraftigt skrånende grunde. ”Vi ville have det til at virke, som om hovedbygningen flød nedover skråningen og til sidst omfavnede havudsigten”, siger Vasco Trigueiros. På grunden er der også et udhus, som ser ud, som om det skråner i en usædvanlig vinkel for at passe til topografien.
De usædvanlige skæl på huset, som gav det navnet Cone House, er lavet af cedertræ og vil med årene få en sølvgrå farve, efterhånden som de udsættes for sol og vind. Desuden kommer husets materiale til at smelte endnu mere ind i landskabet på en fin måde.
Sted: Stockholm, Sweden
Arkitekter: Trigueiros Architecture
Cone House smelter ikke kun sammen med naturen gennem dets konstruktion, men også gennem valget af materialer, farver og teksturer, som arbejder sammen med landskabet.
Det blev bygget på en tætbefolket ø ved Stockholm med kraftigt skrånende grunde. ”Vi ville have det til at virke, som om hovedbygningen flød nedover skråningen og til sidst omfavnede havudsigten”, siger Vasco Trigueiros. På grunden er der også et udhus, som ser ud, som om det skråner i en usædvanlig vinkel for at passe til topografien.
De usædvanlige skæl på huset, som gav det navnet Cone House, er lavet af cedertræ og vil med årene få en sølvgrå farve, efterhånden som de udsættes for sol og vind. Desuden kommer husets materiale til at smelte endnu mere ind i landskabet på en fin måde.
9. Indrammet udsigt i Rusland
Sted: Sochi, Rusland
Designere: Yury Zubenko og Olga Tsherbakova, Studia Yury Zubenko
Da designerparret Yury Zubenko og Olga Tsherbakova for første gang så byggegrunden med floden, som løber oppe fra bjergene, blev de betagede og foreslog, at kunden skulle lade naturen have indflydelse på interiøret. Derfor har flere af ydervæggene panoramavinduer med fænomenal udsigt over skoven og floden.
Arkitekter har i mange år brugt vinduer til at indramme motiver fra omgivelserne, men i de senere år har en ny teknik gjort det muligt at installere panoramavinduer i næsten alle klimaer.
Til dette projekt, behøvede man imidlertid ikke bekymre sig om køligt klima, da temperaturer under nul næsten aldrig forekommer i Sochi i det sydvestlige Rusland. De enorme vinduer rundt omkring i huset, giver ejerne mulighed for at beundre udsigten lige udenfor huset, nyde skoven og følge naturens farveskift hele året.
Sted: Sochi, Rusland
Designere: Yury Zubenko og Olga Tsherbakova, Studia Yury Zubenko
Da designerparret Yury Zubenko og Olga Tsherbakova for første gang så byggegrunden med floden, som løber oppe fra bjergene, blev de betagede og foreslog, at kunden skulle lade naturen have indflydelse på interiøret. Derfor har flere af ydervæggene panoramavinduer med fænomenal udsigt over skoven og floden.
Arkitekter har i mange år brugt vinduer til at indramme motiver fra omgivelserne, men i de senere år har en ny teknik gjort det muligt at installere panoramavinduer i næsten alle klimaer.
Til dette projekt, behøvede man imidlertid ikke bekymre sig om køligt klima, da temperaturer under nul næsten aldrig forekommer i Sochi i det sydvestlige Rusland. De enorme vinduer rundt omkring i huset, giver ejerne mulighed for at beundre udsigten lige udenfor huset, nyde skoven og følge naturens farveskift hele året.
”Vi havde som målsætning at skabe et indendørsmiljø med Zen-buddhistisk fortegn – et sted, hvor kunden kan lægge det stressede liv i byen fra sig”, siger Jyry Zubenko. ”Vi ønskede, at huset skulle have liv, og skabte et sted, hvor man kan føle sig fri og godt tilpas tæt på naturen”.
Den letteste måde at forbinde interiøret med landskabet er at bruge store vinduer, som fremhæver det bedste fra naturen. Her kan man se solen stå op i den østlige del af huset og beundre en solnedgang mod vest, eller se bølgegangen i havet eller bare beundre haven, når den blomstrer.
SE FLERE BILLEDER AF HUSET I SOCHI
Den letteste måde at forbinde interiøret med landskabet er at bruge store vinduer, som fremhæver det bedste fra naturen. Her kan man se solen stå op i den østlige del af huset og beundre en solnedgang mod vest, eller se bølgegangen i havet eller bare beundre haven, når den blomstrer.
SE FLERE BILLEDER AF HUSET I SOCHI
10. Løvsalen i New Zealand
Sted: Forstad til Piha, Auckland, New Zealand
Arkitekter: Herbst Architects
Gary og Sherry Butler har tilbragt mange somre i kystnære Piha, før de besluttede sig for at købe en afsidesliggende skovgrund der.
Beskyttede, gamle pohutukawa-træer dækkede 90 procent af grunden, og parret ville bygge deres hjem med respekt for træerne, samtidig med at de ville omsluttes af dem. Lance Herbst fra Herbst Architects blev kaldt ind for at få sommerhuset til at smelte ind i de naturlige omgivelser.
”Bygningen skulle understrege træernes betydning, både metaforisk og strukturelt”, siger Herbst. ”Lokalbefolkningen er intensive modstandere af at fælde træer, og man kan ikke anlægge noget over rødderne eller inden for trækronens radius, hvilket gjorde byggeriet meget svært.”
Sted: Forstad til Piha, Auckland, New Zealand
Arkitekter: Herbst Architects
Gary og Sherry Butler har tilbragt mange somre i kystnære Piha, før de besluttede sig for at købe en afsidesliggende skovgrund der.
Beskyttede, gamle pohutukawa-træer dækkede 90 procent af grunden, og parret ville bygge deres hjem med respekt for træerne, samtidig med at de ville omsluttes af dem. Lance Herbst fra Herbst Architects blev kaldt ind for at få sommerhuset til at smelte ind i de naturlige omgivelser.
”Bygningen skulle understrege træernes betydning, både metaforisk og strukturelt”, siger Herbst. ”Lokalbefolkningen er intensive modstandere af at fælde træer, og man kan ikke anlægge noget over rødderne eller inden for trækronens radius, hvilket gjorde byggeriet meget svært.”
Et lille antal træer måtte trods alt fjernes, men i det store hele lykkedes det Herbst at arbejde rundt om begrænsningerne. Og husets struktur er virkeligt tænkt til at omfavne løvsalene rundt om. Tagdesignet, for eksempel, er en reference til træernes grene og kviste og filtrerer lyset i rummet på cirka samme måde, som naturlige grene gør.
Sted: Hiroshima, Japan
Arkitekter: Makoto Tanijiri og Ai Joshida fra Suppose Design Office
Arkitekterne Makoto Tanijiri og Ai Yoshida fra Suppose Design Office byggede dette lille hus med transparente vægge for at integrere det i omgivelserne. De lod også møblerne fungere som markører for de forskellige zoner i huset. Bag de gennemsigtige akrylvægge ligger det åbne område, hvor grænserne mellem de forskellige zoner blot antydes ved hjælp af buede, perforerede metalplader og varierende gulvniveauer.
”Konceptet i dette projekt var at lægge et tyndt låg over en naturlig bakke og møblere det, så mennesker og dyr kunne mødes i dets skygge”, siger Makoto Tanijiri.