Arkitekturens Nobel-pris 2017 går til næsten ukendte arkitekter
Er kendisarkitekternes storhedstid forbi? Relativt ukendte RCR Arquitectes løb med årets fornemme Pritzker-pris.
Adskillige medier, herunder The New York Times, siger, at prisen varsler om, hvad der muligvis er enden på de såkaldte stjernearkitekter - det vil sige arkitekter med en form for kendisstatus, der ellers har vundet prisen de senere år. Disse omfatter eksempelvis Zaha Hadid (2004) og Rem Koolhaas (2000). Pigem bliver den tredje kvinde til at modtage prisen efter Jadid og japaneren Kazuyo Sejima, som vandt den sammen med partneren Ryue Nishizawa i 2010.
Det er også andet år i træk, at prisen går til spansktalende arkitekter. Sidste år var det nemlig den chilenske arkitekt Alejandro Aravena, der løb med sejren.
I deres arbejde fokuserer Aranda, Pigem og Vilalta især på landskabet som grundlag for konstruktionerne, der ofte består af genbrugsstål og -plast. Deres projekter, som hovedsageligt befinder sig i Spanien og Frankrig, spænder over et bredt spektrum af anvendelsesområder og inkluderer et friluftsteater, en børnehave, et plejehjem såvel som et bibliotek, et museum, en vingård og en udendørs café for blot at nævne et par eksempler.
“Bygningernes placering, materialevalg og geometri formår at fremhæve de naturlige omgivelser og bringe dem med ind i arkitekturen,” skrev juryen.
Aranda, Pigem og Vilalta har tegnet dette rækkehus som en konstruktion mellem to stenmure.
Det er også andet år i træk, at prisen går til spansktalende arkitekter. Sidste år var det nemlig den chilenske arkitekt Alejandro Aravena, der løb med sejren.
I deres arbejde fokuserer Aranda, Pigem og Vilalta især på landskabet som grundlag for konstruktionerne, der ofte består af genbrugsstål og -plast. Deres projekter, som hovedsageligt befinder sig i Spanien og Frankrig, spænder over et bredt spektrum af anvendelsesområder og inkluderer et friluftsteater, en børnehave, et plejehjem såvel som et bibliotek, et museum, en vingård og en udendørs café for blot at nævne et par eksempler.
“Bygningernes placering, materialevalg og geometri formår at fremhæve de naturlige omgivelser og bringe dem med ind i arkitekturen,” skrev juryen.
Aranda, Pigem og Vilalta har tegnet dette rækkehus som en konstruktion mellem to stenmure.
De tre arkitekter dimitterede alle fra Vallès School of Architecture i 1988. Et år senere startede de deres firma, RCR Arquitectes. RCR er forbogstaverne i de tre arkitekters navne.
Lige fra begyndelsen har deres arbejde båret præg af et tæt samarbejde.
“Den process, de har udviklet, bygger på et sandt samarbejde, hvor hverken dele af eller hele projektet kan tilskrives en enkelt person,” skrev juryens niende medlem i sin annonceringen af prisen onsdag formiddag.
“Deres kreativitet udspringer af en konstant strøm af idéer og en kontinuerlig dialog.”
Gården bag dette plejehjem i Barcelona forekommer nærmest at være nedsænket i omgivelserne.
Lige fra begyndelsen har deres arbejde båret præg af et tæt samarbejde.
“Den process, de har udviklet, bygger på et sandt samarbejde, hvor hverken dele af eller hele projektet kan tilskrives en enkelt person,” skrev juryens niende medlem i sin annonceringen af prisen onsdag formiddag.
“Deres kreativitet udspringer af en konstant strøm af idéer og en kontinuerlig dialog.”
Gården bag dette plejehjem i Barcelona forekommer nærmest at være nedsænket i omgivelserne.
Foto af Eugene Pons.
Det fem etager høje bibliotek er også en del af centret og byder på en glasindrammet læsesal, der svæver højt over jorden.
LÆS MERE: EKSPERIMENTERENDE OG BÆREDYGTIGE BOLIGER I NYBORG
Det fem etager høje bibliotek er også en del af centret og byder på en glasindrammet læsesal, der svæver højt over jorden.
LÆS MERE: EKSPERIMENTERENDE OG BÆREDYGTIGE BOLIGER I NYBORG
“Det er vigtigt for os at arbejde sammen - noget, vi tit taler om, er det her med fælles kreativitet,” udtaler Pigem til The New York Times.
“Det handler aldrig bare om én person; vi er altid tre. Seks hænder, én stemme, som vi plejer at sige.”
Her leger børnene i børnehaven El Petit Comte, som blev opført i 2010 i Besalu, Spanien. Lodrette rør med varierende tykkelser former en regnbuefarvet facade, der skaber associationer til farveblyanter.
“Det handler aldrig bare om én person; vi er altid tre. Seks hænder, én stemme, som vi plejer at sige.”
Her leger børnene i børnehaven El Petit Comte, som blev opført i 2010 i Besalu, Spanien. Lodrette rør med varierende tykkelser former en regnbuefarvet facade, der skaber associationer til farveblyanter.
Foto af Ramon Prat.
“Deres arkitektur bærer tydeligt præg af rå enkelhed - meget lig Peter Zumthors, en tidligere prisvinder,” siger den spanske Houzz-redaktør Rafael Fernández Bermejo.
“Da de skulle designe løbebanen Tossols-Basil [vist her], lod de træer stå i midten af sporet - en simpel gestus, der gjorde dem vidt berømte.”
“Deres arkitektur bærer tydeligt præg af rå enkelhed - meget lig Peter Zumthors, en tidligere prisvinder,” siger den spanske Houzz-redaktør Rafael Fernández Bermejo.
“Da de skulle designe løbebanen Tossols-Basil [vist her], lod de træer stå i midten af sporet - en simpel gestus, der gjorde dem vidt berømte.”
Forvitret stål dækker størstedelen af bygningen, der består af en række kubiske strukturer, som smelter ind i det omgivende bakkelandskab.
LÆS MERE: KAN MAN VIRKELIG BO PÅ KANTEN AF ET KALKBRUD?
LÆS MERE: KAN MAN VIRKELIG BO PÅ KANTEN AF ET KALKBRUD?
Støberiets pavillon udvisker grænsen mellem ude og inde.
Som en reaktion på spørgsmålet om globalisering, der verden over gennemsyrer debatter, gav Pitzker-juryen følgende forklaring på deres valg af vinder:
“I denne tid stiller mennesker over hele verden sig selv de samme vigtige spørgsmål - spørgsmål, der rækker langt over arkitekturens grænser og involverer love, politik og regeringer,” skrev juryen.
“Vi lever i en globaliseret verden, hvor man mere end nogensinde må sætte sin lid til internationale påvirkninger, handel, diskussioner, transaktioner osv. Flere og flere oplever en frygt for at miste lokale værdier, kunst og skikke som følge af de internationale indflydelser. Det er en bekymrende balancegang. Men Rafael Aranda, Carme Pigem og Ramon Vilalta beviser, at det er muligt at få begge dele.”
Arkitekterne vil modtage prisen, der inkluderer en sum på 100.000 $ (knap 690.000 kr.) i Tokyo den 20 maj.
FORTÆL OS…
Hvad synes du om RCR Arquitectes’ stil? Hvilket projekt er din favorit?
LÆS MERE: 4 BOLIGER VED VERDENS ENDE
Som en reaktion på spørgsmålet om globalisering, der verden over gennemsyrer debatter, gav Pitzker-juryen følgende forklaring på deres valg af vinder:
“I denne tid stiller mennesker over hele verden sig selv de samme vigtige spørgsmål - spørgsmål, der rækker langt over arkitekturens grænser og involverer love, politik og regeringer,” skrev juryen.
“Vi lever i en globaliseret verden, hvor man mere end nogensinde må sætte sin lid til internationale påvirkninger, handel, diskussioner, transaktioner osv. Flere og flere oplever en frygt for at miste lokale værdier, kunst og skikke som følge af de internationale indflydelser. Det er en bekymrende balancegang. Men Rafael Aranda, Carme Pigem og Ramon Vilalta beviser, at det er muligt at få begge dele.”
Arkitekterne vil modtage prisen, der inkluderer en sum på 100.000 $ (knap 690.000 kr.) i Tokyo den 20 maj.
FORTÆL OS…
Hvad synes du om RCR Arquitectes’ stil? Hvilket projekt er din favorit?
LÆS MERE: 4 BOLIGER VED VERDENS ENDE
De spanske arkitekter (fra venstre Rafael Aranda, Carme Pigem og Ramon Vilalta) indledte deres samarbejde for 30 år siden i Olot, en lille by i Catalonien, langt fra Barcelonas prangende arkitektscene. Pigem og Vilalta er gift.
Fotos af Hisao Suzuki, medmindre andet er angivet. Portrætfoto af Javier Lorenzo Dominguez.