Houzz Tour: En istandsat bolig fra det 18. århundrede i Østlondon
Opmærksomhed på detaljer og de rette indkøb har resulteret i en imponerende istandsættelse af dette byhus fra det 18. århundrede i London.
Arkitekt og ejer Chris Dyson gennemførte for to år siden en omhyggelig restaurering af denne historiske bygning i hjertet af London. Ejendommen blev bygget i 1720’erne i Spitalfields i London, der tidligere var hjemsted for huguenotter. Disse var protestanter, der i det 16. og 17. århundrede flygtede fra Frankrig på grund af retsforfølgning og restriktive love, og mange bosatte sig i Spitalfields, hvor der opstod en pulserende silkeindustri.
Huset var i forfald, men var et perfekt projekt for Chris, der har arbejdet med historiske ejendomme i området i mange år, før han begyndte at istandsætte sit eget hus. Han ønskede at genskabe husets oprindelige stemning fra 1720’erne, hvilket han opnåede ved hjælp af en gennemgribende reparation af husets udvendige facade og velovervejede indkøb og planlægning af husets interiør.
Chris bor nu i huset med sin familie, og deres omfattende samling af antikviteter, porcelæn, kunstværker og andre genstande har skabt en beroligende, livlig og eklektisk atmosfære. “Jeg gik på kunstskole og studerede arkitektur, så det er naturligt for mig at samle på ting”, siger Chris, og hele hjemmet bærer præg af dette.
Houzz Tour
Hvem bor her: Chris Dyson og hans familie på fire
Hvor: Spitalfields, London
Størrelse: 3 soveværelser, 2 badeværelser
Arkitekt: Chris Dyson fra Chris Dyson Architects
Huset var i forfald, men var et perfekt projekt for Chris, der har arbejdet med historiske ejendomme i området i mange år, før han begyndte at istandsætte sit eget hus. Han ønskede at genskabe husets oprindelige stemning fra 1720’erne, hvilket han opnåede ved hjælp af en gennemgribende reparation af husets udvendige facade og velovervejede indkøb og planlægning af husets interiør.
Chris bor nu i huset med sin familie, og deres omfattende samling af antikviteter, porcelæn, kunstværker og andre genstande har skabt en beroligende, livlig og eklektisk atmosfære. “Jeg gik på kunstskole og studerede arkitektur, så det er naturligt for mig at samle på ting”, siger Chris, og hele hjemmet bærer præg af dette.
Houzz Tour
Hvem bor her: Chris Dyson og hans familie på fire
Hvor: Spitalfields, London
Størrelse: 3 soveværelser, 2 badeværelser
Arkitekt: Chris Dyson fra Chris Dyson Architects
Al træbeklædning i værelset ud til gaden er designet af Chris og monteret af snedkere. “Træbeklædning var mere egnet til det hus, vi prøvede at genskabe”, siger han. “Det gav et mere varmt og attraktivt udtryk end en pudset overflade.”
Hvis man kigger lidt nærmere, kan man se, at nichen til venstre for pejsen er mere slidt end nichen til højre. “Det er den originale niche, som jeg købte hos Lassco”, siger Chris. Den stammer fra 1700-tallet, og efter han monterede træbeklædningen omkring den, kopierede han designet i højre side. “Det var en smule heldigt, at jeg fandt den niche”, tilføjer han.
Ornamenterne, der pryder nicherne, er genstande, som Chris har arvet eller i tidens løb fundet på markeder, auktioner og rejser. Han fandt fx stolen til højre på gaden, og tilbehøret til pejsen blev købt ved et hussalg i den nordlige del af England.
Sofa, Lots Road Auctions. Maleri, Fiona Maclean. Blå vase, Andrew Corams antikvitetsbutik. Vægge malet i farven Light Gray, Farrow & Ball.
Hvis man kigger lidt nærmere, kan man se, at nichen til venstre for pejsen er mere slidt end nichen til højre. “Det er den originale niche, som jeg købte hos Lassco”, siger Chris. Den stammer fra 1700-tallet, og efter han monterede træbeklædningen omkring den, kopierede han designet i højre side. “Det var en smule heldigt, at jeg fandt den niche”, tilføjer han.
Ornamenterne, der pryder nicherne, er genstande, som Chris har arvet eller i tidens løb fundet på markeder, auktioner og rejser. Han fandt fx stolen til højre på gaden, og tilbehøret til pejsen blev købt ved et hussalg i den nordlige del af England.
Sofa, Lots Road Auctions. Maleri, Fiona Maclean. Blå vase, Andrew Corams antikvitetsbutik. Vægge malet i farven Light Gray, Farrow & Ball.
Butikken lå i dette receptionslokale på stueetagen for et par årtier siden. Vinduet på butikkens front med en enkelt rude blev fjernet og udskiftet med to georgianske skydevinduer for at give det en mere hjemlig fornemmelse.
Korridoren, der ses gennem døren her, blev tilføjet under renoveringen, så folk kunne få adgang til trappen ned til kælderen – hvor køkkenet og spiseområdet er placeret – uden at skulle gå gennem værelset ud til gaden.
Chris fik lagt egetræsgulve i det meste af huset, så der opstod en elegant kontinuitet, der komplementerer de mange antikviteter og interessante genstande, han har fundet og arvet i årenes løb.
De dobbelte døre er designet af Chris i en maurisk stil. “Jeg syntes, at de var interessante og anderledes”, siger han. De er fremstillet i blødt træ og malet i Farrow & Balls mahognifarve.
Kandelaber, Spitalfields antikvitetsmarked på torsdage. Døre er malet i en mahognifarve, Farrow & Ball.
Korridoren, der ses gennem døren her, blev tilføjet under renoveringen, så folk kunne få adgang til trappen ned til kælderen – hvor køkkenet og spiseområdet er placeret – uden at skulle gå gennem værelset ud til gaden.
Chris fik lagt egetræsgulve i det meste af huset, så der opstod en elegant kontinuitet, der komplementerer de mange antikviteter og interessante genstande, han har fundet og arvet i årenes løb.
De dobbelte døre er designet af Chris i en maurisk stil. “Jeg syntes, at de var interessante og anderledes”, siger han. De er fremstillet i blødt træ og malet i Farrow & Balls mahognifarve.
Kandelaber, Spitalfields antikvitetsmarked på torsdage. Døre er malet i en mahognifarve, Farrow & Ball.
Den bageste del af stueetagens receptionsværelse fungerer som et mere formelt spiseområde. Bordet er et klapbordsdesign, som Chris’ svigerfar har udviklet, og som kan foldes ned for at skabe et mere multifunktionelt rum. Chris er ofte vært for kunstudstillinger i huset og inviterer kunstnere til at vise deres arbejde offentligt.
En stor urne, som Chris har købt på blomstermarkedet i Columbia Road i London, dominerer rummet. “Jeg købte faktisk urnen til baghaven, men den kunne ikke komme igennem bagdøren, så den blev stående der”, fortæller han.
Lampe, Maison Trois Garcons.
En stor urne, som Chris har købt på blomstermarkedet i Columbia Road i London, dominerer rummet. “Jeg købte faktisk urnen til baghaven, men den kunne ikke komme igennem bagdøren, så den blev stående der”, fortæller han.
Lampe, Maison Trois Garcons.
Korridoren uden for det forreste receptionsværelse fører til en trappe ned til køkkenområdet. Chris har selv designet glasruden og fik den professionelt fremstillet. “Jeg ønskede, at lyset kunne strømme igennem området”, forklarer han.
Træbeklædning malet i farven Off White, Farrow & Ball. Isskilt, Spitalfields-markedet.
Træbeklædning malet i farven Off White, Farrow & Ball. Isskilt, Spitalfields-markedet.
Hullerne i trappen er ventilationshuller til opbevaringen under den, og de er en interessant visuel detalje, der tiltrækker øjets opmærksomhed, så man kigger op ad trappen.
Kælderen var tidligere et opbevarings- og fyrrum, men blev over ca. fire måneder bygget om til et køkken. Chris designede det selv med det formål at skabe et område, der føles indbydende og varmt. “Vi brugte træbeklædning på væggene og lagde gulvvarme ind og fokuserede på detaljer, så det kunne blive hyggeligt”, siger han. John Russell Architecture fremstillede køkkenet ifølge Chris’ design med skabe i hvidmalet krydsfiner og et køkkenbord i amerikansk valnøddetræ.
For at holde værelset så lyst som muligt i betragtning af, at det er i kælderniveau, valgte Chris at bruge en glansmaling, der fremhæver lyset og kaster det rundt i lokalet. Gulvet er af slidbestandigt gummi. “Vi gik efter et gummigulv, fordi det er tyndt, holdbart og varmt for fødderne, og det fungerer perfekt med gulvvarme”, forklarer han.
Vægge malet i farven All White, Farrow & Ball. Nora-gummigulv, Freudenberg.
For at holde værelset så lyst som muligt i betragtning af, at det er i kælderniveau, valgte Chris at bruge en glansmaling, der fremhæver lyset og kaster det rundt i lokalet. Gulvet er af slidbestandigt gummi. “Vi gik efter et gummigulv, fordi det er tyndt, holdbart og varmt for fødderne, og det fungerer perfekt med gulvvarme”, forklarer han.
Vægge malet i farven All White, Farrow & Ball. Nora-gummigulv, Freudenberg.
I spiseområdet ved siden af køkkenet har Chris designet specialfremstillede hylder, hvor familiens samling af porcelæn fra Holland og Kina er udstillet. Funktionen og æstetikken svarer til en walisisk skænk, men med et mindre overpyntet look. Bordet i amerikansk valnøddetræ er også designet af Chris og fremstillet af Matthew Hilton, der desuden har designet spisestolene. Det solide møbels mørke farve danner en smuk kontrast til det sarte porcelæn.
Spisebord, fremstillet af Matthew Hilton. Spisestole, designet og fremstillet af Matthew Hilton. Hylderne er malet i farven All White, Farrow & Ball.
Spisebord, fremstillet af Matthew Hilton. Spisestole, designet og fremstillet af Matthew Hilton. Hylderne er malet i farven All White, Farrow & Ball.
Stuen på første sal er mere rummelig end receptionsværelset på stueetagen. “Det har et lidt højere loft, og det er meget bredere, da det går over entréen på stueetagen”, forklarer Chris. “Vi ønskede, at det skulle være lysere, så vi lavede en stor åbning mellem det bageste værelse og værelset til gaden”, tilføjer han.
“Jeg fandt de to søjler på begge sider af pejsen hos Lassco Three Pigeons i Oxfordshire”, siger Chris. “De gav inspiration til designet i værelset.” Pejsen er faktisk fremstillet af træ med en marmoreffekt malet af Ian Harper. Træbeklædning, træskodder og gamle radiatorer i støbejern fuldender den historiske fornemmelse i rummet.
Pladsen over pejsen indeholder et skjult bogskab. “Bøger og fjernsyn kan dominere opholdsområder, hvilket jeg ikke ønskede her. Jeg ville bare gerne have mere eller mindre tomme vægge, som jeg kunne hænge billeder på”, siger han. Det er et innovativt design, der maksimerer opbevaringspladsen uden at gå på kompromis med æstetikken.
Skitser, Martin Richman. Øreklapstole, Matthew Hilton. Lampe, Maison Trois Garcons.
“Jeg fandt de to søjler på begge sider af pejsen hos Lassco Three Pigeons i Oxfordshire”, siger Chris. “De gav inspiration til designet i værelset.” Pejsen er faktisk fremstillet af træ med en marmoreffekt malet af Ian Harper. Træbeklædning, træskodder og gamle radiatorer i støbejern fuldender den historiske fornemmelse i rummet.
Pladsen over pejsen indeholder et skjult bogskab. “Bøger og fjernsyn kan dominere opholdsområder, hvilket jeg ikke ønskede her. Jeg ville bare gerne have mere eller mindre tomme vægge, som jeg kunne hænge billeder på”, siger han. Det er et innovativt design, der maksimerer opbevaringspladsen uden at gå på kompromis med æstetikken.
Skitser, Martin Richman. Øreklapstole, Matthew Hilton. Lampe, Maison Trois Garcons.
Den bageste halvdel af værelset er en stille, lille krog, der kan anvendes som studieområde eller til afslapning. Den fører ud til en balkon, der lader mere lys strømme ind i rummet. Crittall-døren giver et interessant industrielt twist til den mere klassiske fornemmelse i resten af værelset.
Bæltedyr, Spitalfields-marked. Stribet sofa, Dorotheum-auktionshus. Gardinstof, Hussain Tailoring.
Bæltedyr, Spitalfields-marked. Stribet sofa, Dorotheum-auktionshus. Gardinstof, Hussain Tailoring.
Huset giver adgang til udendørsområder på tre forskellige niveauer i ejendommen, takket være en bregnehave, der strækker sig over to separate niveauer, og en sydvendt balkon på første sal. Chris fik beklædt bagsiden af ejendommen i brædder, idet den tidligere beklædning var dårlig og ikke så “flot nok ud”.
På anden sal er der to soveværelser og et familiebadeværelse, og en trappe fører op til det store soveværelse på tredje sal. På trappeafsatsen er der endnu et toilet. Alle gelændre i huset er blevet udskiftet. De er designet af Chris, fremstillet i blødt træ og malet i en mahognifinish. Uret er et fransk møbel fra det 17. århundrede med en håndmalet træudførelse, der viderefører temaet af dekorative detaljer i hele huset.
Et stort område øverst i bygningen har haft forskellige funktioner i årenes løb. “Det har altid været ét stort værelse”, siger Chris. “På et tidspunkt brugte jeg det som arbejdsværelse og kørte min virksomhed herfra, men så lavede vi det om til et soveværelse.”
Der er et badeværelse i det samme område. “Vi ønskede at anvende det samme lys i badeværelset og værelset”, siger han, så et badekar og en vask står til venstre for den specialdesignede skab, der kan ses i det venstre hjørne her. Der er et toilet på mellemreposen mellem anden og tredje etage.
Bænk og gulv, Solid Floor. Seng, Ikea. Gardinstof, Hussain Tailoring.
Der er et badeværelse i det samme område. “Vi ønskede at anvende det samme lys i badeværelset og værelset”, siger han, så et badekar og en vask står til venstre for den specialdesignede skab, der kan ses i det venstre hjørne her. Der er et toilet på mellemreposen mellem anden og tredje etage.
Bænk og gulv, Solid Floor. Seng, Ikea. Gardinstof, Hussain Tailoring.
Chris så dette badekardesign på hotellet Shoreditch House og elskede det. “Jeg spurgte, hvem leverandøren var og gik videre med det derfra. Det forniklede kobberbadekar er et imponerende møbel, og idet det er synligt fra hele soveværelset, er det næsten ligeså meget en skulptur som et badekar.
Badekar, William Holland.
FORTÆL OS…
Hvilket værelse er dit yndlingsværelse i dette hus? Del dine tanker i kommentarfeltet herunder.
Badekar, William Holland.
FORTÆL OS…
Hvilket værelse er dit yndlingsværelse i dette hus? Del dine tanker i kommentarfeltet herunder.
“Bygningen var blevet istandsat i 1950’erne med Crittall-vinduer, men vinduerne og udbygningen var i dårlig tilstand”, mindes Chris. “Det var tid til at investere i bygningens konstruktion igen.”
Han fik revet tilbygningen ned, så der kunne strømme mere lys ind på de nederste etager. Derefter monterede han nye Crittall-vinduer bagest i ejendommen og vinduesrammer i træ forrest, i stil med den tidsperiode, hvor huset blev bygget.