JapaNordisk: Derfor har Japan og Danmark et stærkt fælles design-DNA
Hvordan kan lande der ligger så langt fra hinanden geografisk, være så tæt når det handler om design? Vi spurgte tre japanordiske kendere.
Med Japan på den ene side af jorden og de skandinaviske lande på den anden side, virker det ikke helt selvfølgeligt, at de lande har meget tilfælles. Ved første øjekast er Japan og de nordiske lande som nat og dag, uden historie eller kulturarv der binder dem sammen. Men hvis man kigger lidt nærmere, kan man ane et mønster: Finnernes kærlighed til saunaen og japanernes baderitual. Den svenske trang til sild og Japans billedskønne sushi. Nordmændenes søgen efter fred og sindsro i naturen og Japans harmoniske haver… Men af de nordiske lande er det uden tvivl Danmark, som har den mest aktive designrelation til Japan. Vores historie med handel og kulturel udveksling, startede for 150 år siden og bliver mere og mere betydningsfuld. Her afslører tre design-insidere – Oki Sato fra Nendo, Thomas Lykke fra OEO Studio, og Aya Okamura fra Ayanomimi – hvorfor.
Vandkande, tekande, mælkekande og en lille æske i kobber og messing fra Japan Handmade Collection. Designet af OEO Studio og håndlavet af Kaikado.
Men trend er ikke et ord Thomas Lykke fra OEO Studio i København bryder sig om. “Trends kommer og går, men det dansk-japanske bånd er meget stærkere end det. Jeg synes faktisk at det er en del af vores DNA snarere end en trend, baseret på vores fælles forkærlighed for ritualer, ydmyghed og dybe respekt for håndværk.”
OEO Studio har kontorer i København, Kyoto og Tokyo, og arbejder med varemærkestrategi, creative direction og produktdesign i begge lande. For Thomas Lykke ligger hemmeligheden bag japansk design i det, der ikke siges højt. “Det er det usagte i japansk design, som er så fantastisk, uanset on det gælder tekstiler, møbler eller keramik… Det er det samme med god lyrik eller kunst. Det handler, om alt det der ligger bagved ordene.”
OEO Studio har kontorer i København, Kyoto og Tokyo, og arbejder med varemærkestrategi, creative direction og produktdesign i begge lande. For Thomas Lykke ligger hemmeligheden bag japansk design i det, der ikke siges højt. “Det er det usagte i japansk design, som er så fantastisk, uanset on det gælder tekstiler, møbler eller keramik… Det er det samme med god lyrik eller kunst. Det handler, om alt det der ligger bagved ordene.”
OEO’s team har skabt produkter sammen med håndværkere fra Kyoto og er imponerede over deres dygtighed, i en verden hvor masseproduktion er normen. I år 2012 sluttede seks håndværkervirksomheder fra Kyoto sig til OEO for at skabe paraplymærket Japan Handmade. Mærket blev præsenteret på Maison d´Objet året efter og nu ligger salget hos udvalgte forhandlere. Her ses taburetten Ki-Oke i japansk cypress (sawara) og en begrænset udgave af forveddet japansk cedertræ (jindai-sugi) med en naturlig 2000-årig gammel patina. Den er designet af OEO Studio og fremstillet af Shuji Nakagawa.
”Nogle af virksomhederne, vi arbejder med, er over 400 år gamle, og de har holdt meget bedre fast i deres kundskaber, end vi har gjort i Danmark og størstedelen af det øvrige Europa. Det føles nyt og gammelt på samme tid”, siger Thomas Lykke. Den traditionelle arbejdsmetode får ikke bare anderkendelse af Thomas Lykke og hans kolleger, de hylder den ligefrem. ”Vores forretningspartnere og venner i Tokyo spørger ofte, hvordan vi kan arbejde sammen med håndværkere i Kyoto, da de er så afskåret fra omverdenen og fundamentalistiske. Men de er ærlige og autentiske med en stor passion for det de laver. Præcis som os selv”, siger Thomas Lykke.
Skåle, bakker og vaser i porcelæn med farvet glasur, nøje udvalgt til hver enkelt objekt. Fra Japan Handmades kollektion, designet af OEO Studio og håndlavet af Asahiyaki.
Skåle, bakker og vaser i porcelæn med farvet glasur, nøje udvalgt til hver enkelt objekt. Fra Japan Handmades kollektion, designet af OEO Studio og håndlavet af Asahiyaki.
Ønsket om at finde noget nyt, i det der allerede eksisterer, deles også af Oki Sato, grundlæggeren af designstudiet Nendo og en af de mest tonegivende japanske designere i de nordiske lande. Sato har arbejdet med BoConcept, Swedese, David design, Louis Poulsen, Wästberg og Offecct, og var æresgæst på Stockholm Furniture & Light Fair i 2013.
”Der findes så mange virksomheder, som er interesserede i nye teknikker og materialer, men det handler ikke om at finde nyt – det er ikke dér, udfordringen ligger. Jeg forsøger at lede efter gammelt: Gamle teknikker, som ikke længere anvendes, ældre materialer, som kan blandes for at skabe noget nyt, og som desuden kan være rigtig konkurrencedygtigt på markedet.”
Oki Sato taler også om design som en måde at knytte ting til mennesker på, for at sætte farten ned i nutidens hektiske livsstil. ”I dag er selve mængden og hastigheden af informationsflowet blevet så komplekst og uhåndterligt, at en af vores vigtigste opgaver som designere er at sætte ting i sin rette sammenhæng og præsentere dem for folk på en måde, der er let at forstå og som føles bekendt”, siger han.
Oki Sato taler også om design som en måde at knytte ting til mennesker på, for at sætte farten ned i nutidens hektiske livsstil. ”I dag er selve mængden og hastigheden af informationsflowet blevet så komplekst og uhåndterligt, at en af vores vigtigste opgaver som designere er at sætte ting i sin rette sammenhæng og præsentere dem for folk på en måde, der er let at forstå og som føles bekendt”, siger han.
Blomstrende forårshave i Japan.
Nu er vi altså klogere på, hvad vi danskerne ser i japansk design, og hvorfor skandinaverne værdsætter japansk dygtighed og håndværk så meget. Men hvad hvis man vender det om? Synes japanerne om dansk design, og i så fald hvorfor? Er der nogen, der ved det, så er det Aya Okamura. Hun er født og opvokset i København, hvor hendes japanske forældre flyttede til og startede et designfirma i 70’erne. Og selv om Aya Okamura har japansk pas, så har hun en fod i begge lande. ”Jeg tror, at koblingen kommer fra det faktum, at vi er tvunget til at skabe noget ud fra meget lidt. Ingen af vores lande har store naturressourcer, så vi respekterer hvad vi har og arbejder med det.”
Med opvæksten i et hus tegnet af den verdenskendte arkitekt Arne Jacobsen, hvorfra hendes far drev det japansk/danske designfirma O&M sammen med Erik Marquardsen, var det ikke overraskende at hun skulle fortsætte hans værk. Aya Okamuras firma Ayanomimi arbejder sammen med tekstildesigneren Krestine Kjærholm (datter til designeren og håndværkeren Poul Kjærholm) i Japan og lancerede tæppekollektionen Sæson, inspireret af den japanske livsstil, hvor man bruger små, funktionelle tæpper.
”Jeg vidste, at japanerne ikke bruger tæpper, på samme måde som vi gør i Skandinavien. Der er ganske enkelt ikke tradition for at bruge store tæpper på 140 x 200 cm, siger hun. ”Jeg forsøgte at forestille mig min mormors hus i Japan og kom straks til at tænke på entretæpperne. I Japan tager man skoene af, når man kommer ind, og et typisk japansk hus har et trappetrin og et lille tæppe, som dækker gulvet i entreen. De, der findes, er ikke designede og det er synd, da det er det første man ser, når man kommer ind i huset. Et tæppe fra Sæson har målene 60 x 60 cm, så hvis man bruger to, passer de perfekt i en typisk japansk entre. “Et dansk designet tæppe i en japansk entre – lige der vidste vi, at vi havde fundet en niche. Den danske producent Pure Carpet sagde, at de aldrig havde lavet så lille et tæppe før.”
Netop nu hjælper hun Tobias Jacobsen, Arne Jacobsens barnebarn, med at åbne en butik i Osaka. ”Visionen er at fortælle den ukendte historie om Arne Jacobsen og samtidig bygge Tobias kontakter op i Japan”, siger Aya Okamura. ”Vores opgave er at skabe og drive nye projekter, som bygger på dansk-japansk samarbejde.”
Netop nu hjælper hun Tobias Jacobsen, Arne Jacobsens barnebarn, med at åbne en butik i Osaka. ”Visionen er at fortælle den ukendte historie om Arne Jacobsen og samtidig bygge Tobias kontakter op i Japan”, siger Aya Okamura. ”Vores opgave er at skabe og drive nye projekter, som bygger på dansk-japansk samarbejde.”
O&M DESIGN
Den dansk-japanske smeltedigel kommer til at nå kogepunktet næste år – 150 år efter de to lande startede deres handelssamarbejde. ”2017 vil blive året hvor vi fejrer halvandet århundredes venskab og handel. Danske og japanske virksomheder ligger allerede i starthullerne, fordi alle vil deltage”, siger Aya Okamura.
Under fejringen viser Designmuseum Danmark i København en stor og ambitiøs udstilling kaldet Learning From Japan, som kan ses frem til september 2017. Kurator Mirjam Gelfer-Jørgensen understreger, at samarbejdet inden for håndværk mellem de to lande, er stærkere end nogensinde og det mest populære land for danske kommende håndværkere og designere at besøge på deres studierejser.
Plakat fra en japansk udstilling i Zoologisk Have i København i 1902 af Valdemar Andersen.
Plakat fra en japansk udstilling i Zoologisk Have i København i 1902 af Valdemar Andersen.
Den gensidige befrugtning ses i begge landes produkter. Denne skammel, som fremvises på udstillingen, er lavet af Fredericia Furniture og designet af Hans Sandgren Jakobsen. Og ville Le Klint mon nogensinde have produceret sine ikoniske plisserede lamper uden indflydelse fra japanske lygter af rispapir?
Skandinavisk indflydelse af en sofa i Nagano, Japan.
”Når japanere køber dansk design, køber de også lidt af livsstilen, siger Aya Okamura. ”De vil bruge tid derhjemme med børnene, have en god balance i arbejdslivet, leve bæredygtigt, cykle til arbejdet… Produkterne formidler en afslappet følelse i det stressede storbyliv i Japan.”
Zenfølelse på et badeværelse tegnet af Thomas Sandell, samt i arkitekt Leo Qvarsebos sommerhus i Dalarna (herunder)
Zenfølelse på et badeværelse tegnet af Thomas Sandell, samt i arkitekt Leo Qvarsebos sommerhus i Dalarna (herunder)
”Vi laver ingen kortsigtede designs, tværtimod vil vi skabe med en hensigt om, at det stadig holder om 50 år”, siger Thomas Lykke. ”Og i vores hektiske liv leder vi efter meningsfulde måder at leve på, langsommere og med faglig dygtighed og traditioner – uanset om det er en te-ceremoni eller et cafebesøg i København.”
Teaktræsbakke og formicaskåle til japansk mad af Snorre Stephenson fra 1984. Udstillingen Learning from Japan på Design Museum Denmark kan ses frem til den 24. september 2017.
LÆS OGSÅ:
Oplev magien ved et japansk badekar
Unik tilbygning inspireret af Japan
Teaktræsbakke og formicaskåle til japansk mad af Snorre Stephenson fra 1984. Udstillingen Learning from Japan på Design Museum Denmark kan ses frem til den 24. september 2017.
LÆS OGSÅ:
Oplev magien ved et japansk badekar
Unik tilbygning inspireret af Japan
Plakat designet af Studio Esinam, med en skøn blanding af japansk og svensk æstetik.