Kommentarer
Frisk start på 2020: Sådan kommer du i gang med at rydde op og ud
3 oprydningseksperter guider til, hvordan du effektivt luger ud i gemmerne og får en ordentlig start på det nye årti.
Kasper Iversen
6. januar 2020
Danish journalist & editor
Julen er ovre, nytåret skudt ind, og vi tager hul på et nyt og uspoleret år. Det er den oplagte anledning til også at give hjemmet en frisk begyndelse. For når du alligevel renser rummene for julepynt, hvorfor så ikke grave et stik dybere? Brug årsskiftet som anledning til at kaste et kritisk blik på hjemmets rodede kroge og hjørner.
“Af en eller anden årsag har vi mere motivation til at rydde op i begyndelsen af året,” fortæller Kamille Sommer, der står bag oprydningskonsulenten.dk, hvor hun har stået i spidsen for oprydningskampagner på forskellige tider af året – og altid med størst succes i januar.
“Af en eller anden årsag har vi mere motivation til at rydde op i begyndelsen af året,” fortæller Kamille Sommer, der står bag oprydningskonsulenten.dk, hvor hun har stået i spidsen for oprydningskampagner på forskellige tider af året – og altid med størst succes i januar.
I år, hvor vi ikke bare tager hul på et nyt år, men et helt nyt årti, kan der være ekstra stor motivation til at få ryddet op og ryddet ud, så du er klar til at tage hul på 2020’erne uden en masse overflødigt rod i gemmerne. Vi har talt med tre danske oprydningseksperter, der her giver deres bedste råd til at komme til bunds i de ting, du ikke har nogen grund til at gemme på.
Har du brug for et friskt blik og hjælp til dit rod? Find professionelle oprydnings-eksperter her
Har du brug for et friskt blik og hjælp til dit rod? Find professionelle oprydnings-eksperter her
1. Spørg dig selv: Hvem er du i 2020?
Som mennesker ændrer vi os over årene, og det skal vores hjem selvfølgelig afsejle. “Det giver ikke mening at bo i et hjem, der viser, hvem du var for fem, ti eller tyve år siden. Det skal passe til den, du er i dag,” siger Kamille Sommer og uddyber:
Som mennesker ændrer vi os over årene, og det skal vores hjem selvfølgelig afsejle. “Det giver ikke mening at bo i et hjem, der viser, hvem du var for fem, ti eller tyve år siden. Det skal passe til den, du er i dag,” siger Kamille Sommer og uddyber:
“Dit hjem skal ikke være et museum over, hvem du var engang. Måske strikker du ikke mere, så er der ingen grund til at gemme garn, og strikkepinde i skufferne – måske er det mange år siden, du har studeret, men har stadig ikke taget stilling til, om dine studienbøger skal smides ud. Måske har du gemt din farmors kaffestel, men hvis du aldrig får det brugt, er det tid til at spørge dig selv: Hvor realistisk er det, at du begynder at bruge det, hvis du ikke har brugt det i årevis?”
Oprydningsekspert Lena Bentsen, der står bag firmaet LeanLiving og farvelrod.dk, forklarer, at et nyt årti er en oplagt anledning til at tænke stort: “Overvej, hvad du ønsker at forbedre i dit liv, er der noget, der trænger til at blive justeret, så alt ikke bare fortsætter på automatpilot?”
Hun understreger, at en grundig oprydning ikke bare handler om det praktiske i at rydde op – det stikker dybere. “Det, vi omgiver os med, afspejler ofte, hvordan vi har det. Derfor handler grundig oprydning om at spørge sig selv: Hvad er det egentlig, der beriger mit liv, og hvad trækker i den forkerte retning, hvad skal jeg skille mig af med?” siger Lena Bentsen.
Hun understreger, at en grundig oprydning ikke bare handler om det praktiske i at rydde op – det stikker dybere. “Det, vi omgiver os med, afspejler ofte, hvordan vi har det. Derfor handler grundig oprydning om at spørge sig selv: Hvad er det egentlig, der beriger mit liv, og hvad trækker i den forkerte retning, hvad skal jeg skille mig af med?” siger Lena Bentsen.
2. Sæt mål – og træn din oprydningsmuskel
Det kan virke uoverskueligt at skulle rydde hele hjemmet op på én gang, især hvis det indeholder ting og sager, der har hobet sig op over lang tid. For at komme godt igang – og ikke give op undervejs – kan det være afgørende at sætte et overordnet mål for oprydningen, prioritere det som en seriøs opgave og dedikere tid til det, fortæller Kamille Sommer.
Det kan virke uoverskueligt at skulle rydde hele hjemmet op på én gang, især hvis det indeholder ting og sager, der har hobet sig op over lang tid. For at komme godt igang – og ikke give op undervejs – kan det være afgørende at sætte et overordnet mål for oprydningen, prioritere det som en seriøs opgave og dedikere tid til det, fortæller Kamille Sommer.
Dermed ikke sagt, at man nødvendigvis skal prioritere en hel weekend fra morgen til sen aften. Faktisk kan det være en god ide at dele oprydningen op i delmål og tage den i små bidder. “Du kan ikke løbe et maraton uden at løbetræne inden, så hvad får dig til at tro, du kan rydde hele huset op i ét stræk, hvis du ikke har varmet op til det? For nogle kan den bedste start være bare at rydde op et kvarter af gangen. Jo mere man træner sin oprydningsmuskel, jo mere kan man klare,” siger Kamille Sommer.
Og så er det vigtigt at gøre oprydningen til en god og motiverende oplevelse. “Giv dig selv en belønning, når oprydningen er klaret. Det kan være en oplevelse med familien eller en god middag på restaurant, som kan være med til at øge motivationen undervejs,” siger hun.
Og så er det vigtigt at gøre oprydningen til en god og motiverende oplevelse. “Giv dig selv en belønning, når oprydningen er klaret. Det kan være en oplevelse med familien eller en god middag på restaurant, som kan være med til at øge motivationen undervejs,” siger hun.
3. Gør oprydningen til en leg – og en social aktivitet
Det behøver ikke være en sur pligt at komme igennem hovedoprydningen. Faktisk kan det være både hyggeligt, underholdende og udfordrende på den gode måde, fortæller indretningsarkitekt Anita Wodstrup Madsen, der står bag Boligstil, og som blandt andet specialiserer sig i oprydning.
Det behøver ikke være en sur pligt at komme igennem hovedoprydningen. Faktisk kan det være både hyggeligt, underholdende og udfordrende på den gode måde, fortæller indretningsarkitekt Anita Wodstrup Madsen, der står bag Boligstil, og som blandt andet specialiserer sig i oprydning.
“I min egen familie har vi gjort det til en tradition hvert år i januar at gennemføre en oprydningsleg, der går ud på, at hvert familiemedlem skal finde 100 ting, som vi ikke bruger mere,” fortæller Anita Wodstrup Madsen, der bor sammen med sin mand og tre teenagedøtre.
“Ej, 100 ting, det kan man ikke,” lyder en typisk reaktion, når indretningsarkitekten fortæller om legen. Men når alt fra hullede strømper og udtjente hårelastikker til rod i køkkenskufferne tæller med, når man hurtigt op på 100 ting, forsikrer hun. “Og når man bor fem mennesker sammen i en lejlighed batter det at slippe af med 500 ting, der er til overs,” fortæller hun og tilføjer, at virker det en smule uoverskueligt, kan man dele opgaven op og finde ti ting hver dag i ti dage.
“Ej, 100 ting, det kan man ikke,” lyder en typisk reaktion, når indretningsarkitekten fortæller om legen. Men når alt fra hullede strømper og udtjente hårelastikker til rod i køkkenskufferne tæller med, når man hurtigt op på 100 ting, forsikrer hun. “Og når man bor fem mennesker sammen i en lejlighed batter det at slippe af med 500 ting, der er til overs,” fortæller hun og tilføjer, at virker det en smule uoverskueligt, kan man dele opgaven op og finde ti ting hver dag i ti dage.
4. Alt skal have en fast plads
Spørger man Lena Bentsen, hvordan rod egentlig opstår, er svaret klart: Rod er ting, der ikke har en fast plads.
“Alting skal have en fast plads, for ellers ender det som rod med det samme. Og alt rod handler i bund og grund om, at man har sluppet fokus og ikke gør de ting, man er i gang med, færdige. Hvis du afslutter alle de handlinger, du er i færd med, opstår rodet faktisk ikke,” siger hun.
Spørger man Lena Bentsen, hvordan rod egentlig opstår, er svaret klart: Rod er ting, der ikke har en fast plads.
“Alting skal have en fast plads, for ellers ender det som rod med det samme. Og alt rod handler i bund og grund om, at man har sluppet fokus og ikke gør de ting, man er i gang med, færdige. Hvis du afslutter alle de handlinger, du er i færd med, opstår rodet faktisk ikke,” siger hun.
Hænger du jakken op, når du kommer inden for døren, sætter du breve i mapper og smider kuverterne ud, når du har åbnet dem, og har du indrettet faste pladser i skabene til vaser, magasiner og opladere, når du ikke bruger dem – ja, så undgår du langt hen ad vejen, at det roder. “Slut cirklen, når du går i gang med noget, for ellers opstår der rod,” opfordrer Lena Bentsen.
Se også: Kom til bunds i de rodede papirbunker – Én gang for alle!
Se også: Kom til bunds i de rodede papirbunker – Én gang for alle!
5. Opret en midlertidig ‘dilemmakasse’
Det kan i oprydningens hede være svært at bevare det kølige overblik over, hvad der skal smides ud, og hvad man bør gemme. Hvem har ikke prøvet at stå med en gammel trøje, som man nærmest ikke har brugt, men som føles både for god og for dyr til bare at kyle ud?
I sådan et tilfælde kan en ‘dilemmakasse’ være din redning, så du kommer videre og ikke sidder fast i oprydningen, fortæller Kamille Sommer: “Indret en kasse til de ting, som du virkelig er i tvivl om, og tag så et kig på dem med friske øjne efter et stykke tid.” Det vigtigste er imidlertid at have en klar deadline for hvornår man igen skal vende tilbage til dilemmakassen – eventuelt efter en måned eller to – og endeligt beslutte sig for at beholde eller skille sig af med tingene, understreger hun.
Det kan i oprydningens hede være svært at bevare det kølige overblik over, hvad der skal smides ud, og hvad man bør gemme. Hvem har ikke prøvet at stå med en gammel trøje, som man nærmest ikke har brugt, men som føles både for god og for dyr til bare at kyle ud?
I sådan et tilfælde kan en ‘dilemmakasse’ være din redning, så du kommer videre og ikke sidder fast i oprydningen, fortæller Kamille Sommer: “Indret en kasse til de ting, som du virkelig er i tvivl om, og tag så et kig på dem med friske øjne efter et stykke tid.” Det vigtigste er imidlertid at have en klar deadline for hvornår man igen skal vende tilbage til dilemmakassen – eventuelt efter en måned eller to – og endeligt beslutte sig for at beholde eller skille sig af med tingene, understreger hun.
“Man fortryder kun sjældent de ting, man har skilt sig af med – og de gange man fortryder er det som regel, fordi det er gået for stærkt med at rydde ud,” fortæller oprydningseksperten.
Endelig er der muligheden for en ‘hard core’-dilemmakasse. “Forsegl kassen, skriv en dato på den, og hvis du ikke har savnet noget i den, inden datoen kommer, så smid kassen ud uden at åbne den. Der sker ofte noget irrationelt i os, når vi ser tingene igen, så kan vi nemt komme til at ville beholde dem, selvom vi faktisk ikke har savnet dem,” siger Kamille Sommer.
Se også: Ekspertens guide – Kom til bunds i ÅH NEJ-rodet derhjemme
Endelig er der muligheden for en ‘hard core’-dilemmakasse. “Forsegl kassen, skriv en dato på den, og hvis du ikke har savnet noget i den, inden datoen kommer, så smid kassen ud uden at åbne den. Der sker ofte noget irrationelt i os, når vi ser tingene igen, så kan vi nemt komme til at ville beholde dem, selvom vi faktisk ikke har savnet dem,” siger Kamille Sommer.
Se også: Ekspertens guide – Kom til bunds i ÅH NEJ-rodet derhjemme
6. Begræns rodet efter jul
Julen er ofte en kilde til ekstra meget rod i hjemmet – ikke mindst på grund af mere eller mindre uønskede gaver, der hober sig op, og fordi vi ikke skiller os af med de aflagte ting, som de nye gaver erstatter. Grib chancen i januar og få ryddet ud i de ting, inden de gror fast som langvarigt rod, råder indretningsarkitekt Anita Wodstrup Madsen.
Julen er ofte en kilde til ekstra meget rod i hjemmet – ikke mindst på grund af mere eller mindre uønskede gaver, der hober sig op, og fordi vi ikke skiller os af med de aflagte ting, som de nye gaver erstatter. Grib chancen i januar og få ryddet ud i de ting, inden de gror fast som langvarigt rod, råder indretningsarkitekt Anita Wodstrup Madsen.
“Børneværelset er et godt sted at starte. Når børnene får nyt legetøj i julegave, ender det logisk nok med at erstatte noget af det, de legede mere med tidligere. Find ud af, hvad der er blevet yt, og sørg for, at det ikke bliver ved med at hobe sig op,“ siger hun og tilføjer, at man med fordel kan gemme det væk i nogle uger og vente med at skille sig endeligt af med det, til man er sikker på, at børnene ikke savner det.
Se også: Ryd op! Her er de 7 typer rod, der er lettest at slippe af med
Se også: Ryd op! Her er de 7 typer rod, der er lettest at slippe af med
Det samme gælder i og for sig de ‘voksne’ områder i hjemmet. “Køkkengrej er noget af det, der bliver givet allermest af til jul. Og før du bare propper det ind i køkkenets skabe og skuffer, så tag lige et kritisk blik på, hvad der har stået der for længe og bør smides ud,” siger Anita Wodstrup Madsen.
Samme tur kan man med fordel tage i garderoben, “Det er selvfølgelig ikke alt, man skal skille sig af med, fordi man har taget tre kilo på i julen. Men årsskiftet er en god anledning til at gøre status over, hvad man egentlig har brugt og ikke har brugt i det forgangne år,” siger hun.
Samme tur kan man med fordel tage i garderoben, “Det er selvfølgelig ikke alt, man skal skille sig af med, fordi man har taget tre kilo på i julen. Men årsskiftet er en god anledning til at gøre status over, hvad man egentlig har brugt og ikke har brugt i det forgangne år,” siger hun.
7. Giv dig selv lov at have en ‘mindekasse’
Bare fordi der er ting, man ikke har brugt eller haft glæde af på det seneste, betyder det ikke, at det automatisk skal smides ud, understreger Kamille Sommer. Gamle børnetegninger, særlige breve og andre ting, der har særlig affektionsværdi, er ikke nødvendigvis nyttige, men i høj grad værd at beholde. Derfor opfordrer Kamille Sommer til, at man laver en såkaldt ‘mindekasse’: “Et lille sted, hvor man kan gemme det, der betyder noget for en”. Så længe det er begrænset til en kasse og ikke et helt rum, kan den form for indramning af minder fra fortiden give rigtig god mening, fortæller hun.
Bare fordi der er ting, man ikke har brugt eller haft glæde af på det seneste, betyder det ikke, at det automatisk skal smides ud, understreger Kamille Sommer. Gamle børnetegninger, særlige breve og andre ting, der har særlig affektionsværdi, er ikke nødvendigvis nyttige, men i høj grad værd at beholde. Derfor opfordrer Kamille Sommer til, at man laver en såkaldt ‘mindekasse’: “Et lille sted, hvor man kan gemme det, der betyder noget for en”. Så længe det er begrænset til en kasse og ikke et helt rum, kan den form for indramning af minder fra fortiden give rigtig god mening, fortæller hun.
Anita Wodstrup Madsen opererer efter samme princip. “Jeg har lavet en nostalgikasse for min datter, hvor blandt andet hendes tøj fra barselsgangen og de første tegninger er gemt,” siger hun. Også hun understreger, at det gælder om ikke at gemme alt, men et lille udvalg. “Rigtig mange har svært ved at smide børnetegninger ud, men man skal huske på, at man jo ikke elsker sit barn mindre, fordi man smider en tegning ud,” siger hun.
FORTÆL…
Hvad er dit bedste trick til at komme rodet til livs?
FORTÆL…
Hvad er dit bedste trick til at komme rodet til livs?
Relaterede artikler
Renovering & ombygning
Hvad er forskellen på ... en snedker og en tømrer?
Af Helle Sindal
Før i tiden brugte den ene især hammer og sav, mens dens anden var flittig med høvlen. I dag er grænserne anderledes...
Hele artiklen
bryggers
Sådan skjuler du vaskemaskinen – 17 elegante eksempler
Vaskemaskine og tørretumbler pynter ikke just i hjemmet. Se her, hvordan du fikst gemmer dem ad vejen.
Hele artiklen
Indretning & dekoration
Ekspertens guide: Kom til bunds i ÅH NEJ-rodet derhjemme
Oprydningskonsulent Kamille Sommer hjælper dig godt på vej til at få bugt med det svære rod i kælder, loftsrum og skur.
Hele artiklen
Entré
Fantastisk mini-garderobe på bare én kvadratmeter
Med denne skræddersyede løsning til en niche i entréen får hele familien plads til jakker, sko, nøgler og meget mere...
Hele artiklen
Tips fra eksperter
8 steder i hjemmet, der altid ender i rod – sådan undgår du det!
3 danske oprydningseksperter zoomer ind på 8 typiske rode-punkter og giver tips til, hvordan du undgår, at de roder.
Hele artiklen
Tips fra eksperter
Giv slip! Sådan rydder du ud i ting, der ripper op i følelserne
3 oprydningseksperter guider til, hvordan du rydder op i arvestykker, gaver og andre ting, der er følelser viklet ind i.
Hele artiklen
Køkken
Eksperternes bedste råd: Køkkenopbevaring på stramt budget
Opbevaring er altafgørende, særligt i køkkenet. Men hvilken type af opbevaring er billigst og bedst?
Hele artiklen
Entré
Er din entré vinterklar? 9 ting, du skal have styr på
Det regner og rusker udenfor, efteråret er godt i gang, og om lidt kommer vinteren. Er din entré gearet til vintertøjet?
Hele artiklen
Børneværelse
7 tips til børneværelset – Indret til leg uden rod!
Det lyder for godt til at være sandt, men faktisk kan du indrette dig ud af kaos på børnenes værelse. Se bare her...
Hele artiklen
Livsstil
Januar – det er tid til at give dit hjem en frisk start
Gør rent i køleskabet, hæng billederne op, og mug ud i de gamle papirbunker. Vi guider til en frisk start på det nye år.
Hele artiklen