Psykologens 5 råd: Få succes med at undervise børnene derhjemme
Det kan give masser af udfordringer, når klasselokalet flytter hjem i stuen – især hvis du også selv arbejder hjemmefra.
1. Vær realistisk – og mindre ambitiøs
Det er først og fremmest vigtigt at være realistisk i forhold til, hvad der er praktisk muligt, når undervisningen flytter ind i hjemmet – og det betyder for de fleste forældres vedkommende, at de skal skrue ned for ambitionerne, mener Asger Nymann Nielsen.
“En af de typiske faldgruber er, at man som forældre bliver meget ambitiøse og gerne vil nå et fuldt skoleskema, der ligner det, børnene normalt har i skolen. Men i en situation, som den vi er i nu, vil jeg mene, at ‘Less is more’,” siger han og uddyber: “Som forældre vil det være bedre at sætte et lille tidsrum – for eksempel en time – af til undervisning, hvor man satser på ikke at få lavet andet arbejde, men er fuldt fokuseret på at hjælpe barnet,” fortæller han.
Det er først og fremmest vigtigt at være realistisk i forhold til, hvad der er praktisk muligt, når undervisningen flytter ind i hjemmet – og det betyder for de fleste forældres vedkommende, at de skal skrue ned for ambitionerne, mener Asger Nymann Nielsen.
“En af de typiske faldgruber er, at man som forældre bliver meget ambitiøse og gerne vil nå et fuldt skoleskema, der ligner det, børnene normalt har i skolen. Men i en situation, som den vi er i nu, vil jeg mene, at ‘Less is more’,” siger han og uddyber: “Som forældre vil det være bedre at sætte et lille tidsrum – for eksempel en time – af til undervisning, hvor man satser på ikke at få lavet andet arbejde, men er fuldt fokuseret på at hjælpe barnet,” fortæller han.
Hvis man i stedet sætter mange timer af til undervisning, hvor man samtidig regner med at kunne klare sit eget arbejde, ender det nemlig ofte med at blive ufokuseret, forstyrrende og mindre produktivt for både barn og voksen.
“Det kan umiddelbart virke uambitiøst kun at hjælpe sit barn med skolearbejdet en time eller to om dagen, men faktisk vil det ofte resultere i mere effektiv koncentration og læring end en normal time i skolen. Fordi der er mere voksenkontakt per barn, får de noget, som de ellers ikke har mulighed for at få i en klasse med 28 børn,” påpeger psykologen. Kvalitetstid er med andre ord bedre end kvantitetstid.
Har du brug for professionel rådgivning til at få indrettet et hjemmekontor? Find den rette indretningsarkitekt nær dig
“Det kan umiddelbart virke uambitiøst kun at hjælpe sit barn med skolearbejdet en time eller to om dagen, men faktisk vil det ofte resultere i mere effektiv koncentration og læring end en normal time i skolen. Fordi der er mere voksenkontakt per barn, får de noget, som de ellers ikke har mulighed for at få i en klasse med 28 børn,” påpeger psykologen. Kvalitetstid er med andre ord bedre end kvantitetstid.
Har du brug for professionel rådgivning til at få indrettet et hjemmekontor? Find den rette indretningsarkitekt nær dig
2. Udnyt hjemmet, og kombiner dagligdagen med læring
Det er en helt særlig situation for tiden, og derfor er det også tid til at tænke i anderledes former for undervisning. Hvis du af gode grunde ikke har mulighed for at være hjælpeunderviser for dit barn i mange timer om dagen, kan du med fordel ty til alternativ læring. Faktisk er det oplagt at bruge hjemmet og dagligdags-aktiviteter som anledning til undervisning, råder psykologen.
Det er en helt særlig situation for tiden, og derfor er det også tid til at tænke i anderledes former for undervisning. Hvis du af gode grunde ikke har mulighed for at være hjælpeunderviser for dit barn i mange timer om dagen, kan du med fordel ty til alternativ læring. Faktisk er det oplagt at bruge hjemmet og dagligdags-aktiviteter som anledning til undervisning, råder psykologen.
“Giver man sig til at bage en kage eller et brød, kan man integrere matematikundervisning ved at udfordre barnet på, hvordan opskriften ville se ud, hvis man for eksempel skulle bage til 12 personer i stedet for fire. På den måde kan man inddrage både plus, minus, gange og dividere,” siger han.
På samme måde kan man gøre godnathistorie-læsning til en ting, hvor barnet læser op for den voksne i stedet for omvendt, så det bliver en mulighed for at træne læsning. Og hvis mor står og laver yoga i stuen, eller hvis far er på havearbejde, kan barnet være med og lære noget om fysisk bevægelse gennem den aktivitet, som alternativ til idrætsundervisning.
På samme måde kan man gøre godnathistorie-læsning til en ting, hvor barnet læser op for den voksne i stedet for omvendt, så det bliver en mulighed for at træne læsning. Og hvis mor står og laver yoga i stuen, eller hvis far er på havearbejde, kan barnet være med og lære noget om fysisk bevægelse gennem den aktivitet, som alternativ til idrætsundervisning.
… Eller hvad med at se en film med engelske undertekster og efterfølgende bede barnet skrive et lille referat af filmen, så der både kommer sprogundervisning og filmanalyse ud af en ellers almindelig familieaktivitet?
“Der er rigtig mange muligheder for at integrere forskellige typer af læring i dagligdagen. Men det kræver selvfølgelig et vist overskud fra forældrene, også til at samle op på nogle pointer og tale om det i stedet for bare at gøre det, så barnet reflekterer over, hvad det faktisk har lært,” siger Asger Nymann Nielsen.
“Der er rigtig mange muligheder for at integrere forskellige typer af læring i dagligdagen. Men det kræver selvfølgelig et vist overskud fra forældrene, også til at samle op på nogle pointer og tale om det i stedet for bare at gøre det, så barnet reflekterer over, hvad det faktisk har lært,” siger Asger Nymann Nielsen.
3. Find fokus med faste, fysiske rammer
Hjemmet er fyldt med distraherende elementer, som et klasselokale ikke indeholder, og derfor kan det være et stort problem for rigtig mange børn at fokusere og koncentrere sig om skolearbejdet, når de er derhjemme.
“Opmærksomheden er virkelig sat på prøve her, men man kan gøre flere ting for at minimere distraktionerne,” siger psykologen og forklarer: “Det er vigtigt, at man så vidt som muligt skaber en fast og genkendelig ramme for den fokuserede undervisning. Ideelt set er der ét sted, hvor barnet laver skolearbejde, og det skal gerne være reserveret til skolearbejdet. Det kan for eksempel være en bestemt plads på hjemmekontoret eller en særlig plads ved spisebordet.”
Hjemmet er fyldt med distraherende elementer, som et klasselokale ikke indeholder, og derfor kan det være et stort problem for rigtig mange børn at fokusere og koncentrere sig om skolearbejdet, når de er derhjemme.
“Opmærksomheden er virkelig sat på prøve her, men man kan gøre flere ting for at minimere distraktionerne,” siger psykologen og forklarer: “Det er vigtigt, at man så vidt som muligt skaber en fast og genkendelig ramme for den fokuserede undervisning. Ideelt set er der ét sted, hvor barnet laver skolearbejde, og det skal gerne være reserveret til skolearbejdet. Det kan for eksempel være en bestemt plads på hjemmekontoret eller en særlig plads ved spisebordet.”
Ligeså vigtigt er det, at arbejdszonen er renset for forstyrrende elementer. “Der skal ikke ligge iPads eller mere spændende bøger, end dem, man skal fokusere på. Spillekonsoller og fjernsyn skal være ude af syne, og lillebror skal ikke sidde ved siden af og lave et eller andet, som er forstyrrende,” siger han.
Se også: Praktisk guide – Sådan forbereder du dig på at arbejde hjemmefra
Se også: Praktisk guide – Sådan forbereder du dig på at arbejde hjemmefra
4. Skab strukturer og et skoleskema
Mens der som nævnt kan være fordele ved at integrere læringen i de hjemlige aktiviteter, kan skolearbejde og fritid ende med at flyde sammen på uproduktive måder, når det hele foregår i de samme rum. Det er der især risiko for, hvis man ikke sørger for at have en vis form for struktur på ‘skoledagen’.
“Det er en rigtig god idé at skabe struktur ved at stå op til vanlig tid om morgenen og komme igang fra morgenstunden. Hvis man gør det, vil det være nemmere at finde tilbage i den gængse rytme, når man på et tidspunkt skal i skole igen,” fortæller Asger Nymann Nielsen.
Mens der som nævnt kan være fordele ved at integrere læringen i de hjemlige aktiviteter, kan skolearbejde og fritid ende med at flyde sammen på uproduktive måder, når det hele foregår i de samme rum. Det er der især risiko for, hvis man ikke sørger for at have en vis form for struktur på ‘skoledagen’.
“Det er en rigtig god idé at skabe struktur ved at stå op til vanlig tid om morgenen og komme igang fra morgenstunden. Hvis man gør det, vil det være nemmere at finde tilbage i den gængse rytme, når man på et tidspunkt skal i skole igen,” fortæller Asger Nymann Nielsen.
Der er dog samtidig en alvorligere grund til i videst muligt omfang at opretholde hverdag og struktur:
“For tiden er vi alle understimulerede på nogle sociale parametre, når vi er hjemme så meget, og dermed er vi faktisk alle i risikozonen for at blive deprimerede. Vores opfattelse af meningen med tilværelsen er proportional med vores udfoldelsesmuligheder og vores muligheder for at beskæftige os med ting, som er meningsfulde. I den forbindelse kan det være afgørende med en struktur, som sikrer, at man faktisk får gjort nogle ting. Har man for mange dage, hvor man står sent op og ikke rigtigt ved, hvad man har brugt tiden på, vil det forstærke risikoen for, at man bliver smådepresiv. Det gælder i øvrigt både børn og voksne,” siger han.
Desuden det kan være smart at lave et skoleskema, så barnets oplevelse af kontinuitet og koncentration fra den normale skoledag faktisk bevares. Især i den strukturerede del af undervisningen – altså der hvor barnet sidder koncentreret over en konkret skoleopgave – skal der være tydeligt, hvornår aktiviteten starter og slutter, råder psykologen.
“For tiden er vi alle understimulerede på nogle sociale parametre, når vi er hjemme så meget, og dermed er vi faktisk alle i risikozonen for at blive deprimerede. Vores opfattelse af meningen med tilværelsen er proportional med vores udfoldelsesmuligheder og vores muligheder for at beskæftige os med ting, som er meningsfulde. I den forbindelse kan det være afgørende med en struktur, som sikrer, at man faktisk får gjort nogle ting. Har man for mange dage, hvor man står sent op og ikke rigtigt ved, hvad man har brugt tiden på, vil det forstærke risikoen for, at man bliver smådepresiv. Det gælder i øvrigt både børn og voksne,” siger han.
Desuden det kan være smart at lave et skoleskema, så barnets oplevelse af kontinuitet og koncentration fra den normale skoledag faktisk bevares. Især i den strukturerede del af undervisningen – altså der hvor barnet sidder koncentreret over en konkret skoleopgave – skal der være tydeligt, hvornår aktiviteten starter og slutter, råder psykologen.
5. Motivation og belønning
En velkendt udfordring i forbindelse med børns skolearbejde handler om motivation – eller rettere, manglen på motivation. Og hvis børn ikke af sig selv virker motiverede, kan udsigten til en belønning være en effektiv hjælper. Også her har Asger Nymann Nielsen et par guldkorn i ærmet.
“Hvis belønninger skal virke mest effektivt, skal de lande umiddelbart efter den ønskede adfærd. Det vil sige, hvis opgaven for eksempel er at arbejde på MatematikFessor, online-portalen for matematik, er det umiddelbart efter, at opgaven er løst, der skal falde en belønning,” siger han.
En velkendt udfordring i forbindelse med børns skolearbejde handler om motivation – eller rettere, manglen på motivation. Og hvis børn ikke af sig selv virker motiverede, kan udsigten til en belønning være en effektiv hjælper. Også her har Asger Nymann Nielsen et par guldkorn i ærmet.
“Hvis belønninger skal virke mest effektivt, skal de lande umiddelbart efter den ønskede adfærd. Det vil sige, hvis opgaven for eksempel er at arbejde på MatematikFessor, online-portalen for matematik, er det umiddelbart efter, at opgaven er løst, der skal falde en belønning,” siger han.
Mens barnet naturligvis skal opleve belønningen som attraktiv, for at den har en virkning, kan det være ligeså afgørende for det videre arbejde, at belønningen ikke fungerer som et forstyrrende element.
“Det skal ikke være noget, som barnet har svært at løsrive sig fra igen. Derfor kan ti minutter med en iPad for eksempel være problematisk, hvis det resulterer i, at det er svært umiddelbart at holde sig til de minutters pause med den. Man skal kunne hive barnet tilbage til skoleaktiviteten uden store problemer, og allerbedst er det, hvis der er en naturlig afslutning på belønningen,” lyder det fra psykologen.
Se også: Bliv hjemme! 17 interiør-projekter du kan lave – uden at gå ud!
“Det skal ikke være noget, som barnet har svært at løsrive sig fra igen. Derfor kan ti minutter med en iPad for eksempel være problematisk, hvis det resulterer i, at det er svært umiddelbart at holde sig til de minutters pause med den. Man skal kunne hive barnet tilbage til skoleaktiviteten uden store problemer, og allerbedst er det, hvis der er en naturlig afslutning på belønningen,” lyder det fra psykologen.
Se også: Bliv hjemme! 17 interiør-projekter du kan lave – uden at gå ud!
Sidst men ikke mindst er det vigtigt, at belønningen ikke er i modstrid med selve arbejdet. “En dårlig belønning vil eksempelvis være at sige: Hvis du laver det her, kan du få lov at holde fri resten af dagen. For så siger man inddirekte, at skolearbejdet er værd at slippe for, og på den måde forstærker man behovet for at holde fri og undergraver motivationen for selve aktiviteten,” siger han.
FORTÆL…
Hvordan håndterer du hjemmeundervisningen?
FORTÆL…
Hvordan håndterer du hjemmeundervisningen?
Størstedelen af forældre har nemlig samtidig deres eget arbejde at passe, mens børnene ovenikøbet kan have sværere ved at finde koncentrationen frem, når skoledagen foregår derhjemme. I det hele taget er hjemmeskolingen en usædvanlig stor udfordring for både børn og voksne, så hvordan tackler man egentlig bedst situationen, når hjemmet pludselig skal fungere som klasselokale?
Psykolog Asger Nymann Nielsen fra Psykologerne Johansen og Kristoffersen giver sine bedst råd.