3 europæiske tensender, der vil dominere designåret 2020
Vi byder naturen indenfor, grænserne nedbrydes og bæredygtighed er kommet for at blive!
Europa har været vært for et væld af fremtrædende designmesser i løbet af efteråret – og selvfølgelig var Houzz-redaktørerne på pletten, klar til at opsnuse de allerstørste trends og tendenser, der tegner det kommende år i designverdenen.
Årets efterårsmesser udforskede en del af de temaer, vi allerede har kendt til fra årets begyndelse: Sort og pasteller er fortsat in, som vi så ved Maison & Objet (Paris, 6.–10. september). Træ, messing og marmor pryder væg- og gulvoverflader eller som accenter eller kontraster til eksempelvis velour, naturfibre, rattan og træ. Terrazzo har gjort comeback, og glasoverflader bliver i stigende grad kreativt udformet med teksturer eller skakternede paneler. Samtidig spiller fortidens designs – lige fra 20’ernes glam til 70’ernes brændt orange – fortsat en vigtig rolle for nutidens designere.
Men midt i alle disse trends var der især tre store tendenser, der virkelig har vundet momentum og ser ud til at ville tage designverdenen med storm: For det første indtager naturens verden efterhånden hvert eneste aspekt af design, både når det gælder materialer og inspiration. For det andet nedbrydes hjemmets grænser, idet badeværelset og kontoret i stigende grad begynder at ligne husets øvrige rum (og omvendt). For det tredje er bæredygtighed blevet en uadskillelig del af møbeldesign. Vi kigger nærmere på de tre dominerende tendenser her:
Årets efterårsmesser udforskede en del af de temaer, vi allerede har kendt til fra årets begyndelse: Sort og pasteller er fortsat in, som vi så ved Maison & Objet (Paris, 6.–10. september). Træ, messing og marmor pryder væg- og gulvoverflader eller som accenter eller kontraster til eksempelvis velour, naturfibre, rattan og træ. Terrazzo har gjort comeback, og glasoverflader bliver i stigende grad kreativt udformet med teksturer eller skakternede paneler. Samtidig spiller fortidens designs – lige fra 20’ernes glam til 70’ernes brændt orange – fortsat en vigtig rolle for nutidens designere.
Men midt i alle disse trends var der især tre store tendenser, der virkelig har vundet momentum og ser ud til at ville tage designverdenen med storm: For det første indtager naturens verden efterhånden hvert eneste aspekt af design, både når det gælder materialer og inspiration. For det andet nedbrydes hjemmets grænser, idet badeværelset og kontoret i stigende grad begynder at ligne husets øvrige rum (og omvendt). For det tredje er bæredygtighed blevet en uadskillelig del af møbeldesign. Vi kigger nærmere på de tre dominerende tendenser her:
Vadim vinyltæppe i Fleurs d’Automne print af Les Gambettes
Også blomsterprint er tilbage i fuldt flor – lige fra den eksplosive farvebombe, som vores franske redaktion pointerede, til bittesmå designs i Liberty-stil og overdimensionerede mønstre, mens jungle- og skovmotiver inspirerer til stadighed flisedesigns.
Også blomsterprint er tilbage i fuldt flor – lige fra den eksplosive farvebombe, som vores franske redaktion pointerede, til bittesmå designs i Liberty-stil og overdimensionerede mønstre, mens jungle- og skovmotiver inspirerer til stadighed flisedesigns.
En del af Care-fremvisningen af Elizabeth Leriche ved Maison & Objet
Der er dog ingen tvivl om, at inklusionen af naturelementer ikke bare strækker sig til et par isolerede trends, men derimod har sneget sig ind i hvert et hjørne af designverdenen. Naturfarver – grøn, mørkeblå, terracotta, sort og blomsterpasteller – har domineret ved efterårsudgaverne af både Maison & Objet, den nordiske designmesse Formex (Stockholm, Sverige, 20.–23. august) og Cersaie – den internationale keramik- og badeværelsesmesse (Bologna, Italien, 23.–27. september).
Der er dog ingen tvivl om, at inklusionen af naturelementer ikke bare strækker sig til et par isolerede trends, men derimod har sneget sig ind i hvert et hjørne af designverdenen. Naturfarver – grøn, mørkeblå, terracotta, sort og blomsterpasteller – har domineret ved efterårsudgaverne af både Maison & Objet, den nordiske designmesse Formex (Stockholm, Sverige, 20.–23. august) og Cersaie – den internationale keramik- og badeværelsesmesse (Bologna, Italien, 23.–27. september).
Detaljer ved en fremvisning af Laura Gonzalez ved Maison & Objet. Foto: Aethion
Møbler og dekorationer med kreative, kurvede silhuetter, der imiterer naturlige former, sås ved London Design Festival (London, England, 14.-22. september) samt ved Maison & Objet. Formex bød på mere rå, naturlige teksturer – torne, løkker, fjer, uld, bark, muslingeskaller, cement, keramik, kviste og glas blev alle spottet af vores svenske redaktion.
Se også: Plantetrends 2019 – Bæredygtige buketter og unikke grønne planter
Møbler og dekorationer med kreative, kurvede silhuetter, der imiterer naturlige former, sås ved London Design Festival (London, England, 14.-22. september) samt ved Maison & Objet. Formex bød på mere rå, naturlige teksturer – torne, løkker, fjer, uld, bark, muslingeskaller, cement, keramik, kviste og glas blev alle spottet af vores svenske redaktion.
Se også: Plantetrends 2019 – Bæredygtige buketter og unikke grønne planter
Intarsi gulvfliser med træ-look af Ceramica Sant’Agostino
Ved Cersaie bed vores italienske redaktion mærke i, at teknologiske fremskridt har ført til betydelig innovation inden for porcelæn og stentøj i år: Nemlig porcelæn der ret så autentisk imiterer naturlige materialers udseende og fornemmelse, eksempelvis marmor og træ. Fliser med marmor-look fås i flere og flere variationer, og fliser med træ-look efterligne nu træet sp præcist, at det virkelig kan være svært at se forskel på et rigtigt parketgulv og paketgulvs-fliser.
Se også: 8 friske tips hiver naturen ind i soveværelset
Ved Cersaie bed vores italienske redaktion mærke i, at teknologiske fremskridt har ført til betydelig innovation inden for porcelæn og stentøj i år: Nemlig porcelæn der ret så autentisk imiterer naturlige materialers udseende og fornemmelse, eksempelvis marmor og træ. Fliser med marmor-look fås i flere og flere variationer, og fliser med træ-look efterligne nu træet sp præcist, at det virkelig kan være svært at se forskel på et rigtigt parketgulv og paketgulvs-fliser.
Se også: 8 friske tips hiver naturen ind i soveværelset
Mosvæg af Bright Green, fremvist ved London Design Festival
I mellemtiden fortsætter også selve naturen med at indfinde sig i vores hjem: Plantetrenden er stadig på sit højeste, og i år har vi set endu flere variationer af levende vægge - herunder de mosvægge, som blev spottet af vores britiske redaktion ved London Design Festival.
Det er tydeligt, at “inspiration fra naturen” i design ikke længere bare kommer til udtryk som ananas-formede brevvægte eller et par potteplanter. Vi begynder at se en meget mere omfattelse bevægelse, der trækker den naturlige verden indenfor i design og designet ud i naturen.
I mellemtiden fortsætter også selve naturen med at indfinde sig i vores hjem: Plantetrenden er stadig på sit højeste, og i år har vi set endu flere variationer af levende vægge - herunder de mosvægge, som blev spottet af vores britiske redaktion ved London Design Festival.
Det er tydeligt, at “inspiration fra naturen” i design ikke længere bare kommer til udtryk som ananas-formede brevvægte eller et par potteplanter. Vi begynder at se en meget mere omfattelse bevægelse, der trækker den naturlige verden indenfor i design og designet ud i naturen.
Selva tapet fra Inediti-serien af Inkiostro Bianco
2. Nedbrudte grænser i hjemmet
For et par år siden begyndte vi så småt at notere, at køkkener var begyndt at minde om stuer. Eftersom åbne planløsninger er blevet normen, og de to værelsers funktioner efterhånden deles om det samme rum – og eftersom vores travle liv betyder, at køkkenet bliver hjemmets sociale samlingssted – har køkkenet simpelthen tilpasset sig. Køkkenskabe ligner nu nærmere almindelige møbler, mens elektriske apparater gemmes væk, og køkkenets overordnede indretning er blevet pænere og mere strømlinet.
I 2019 er også andre områder i hjemmet – og i offentlige rum – begyndt at give afkald på deres karakteristika til fordel for den luksus og komfort, der traditionelt hører sig stuer og spisestuer til. Ved London Design Festival var der badeværelser med typiske stueelementer, prydet med de populære mørkeblå farvepaletter, vi kender fra køkkener.
2. Nedbrudte grænser i hjemmet
For et par år siden begyndte vi så småt at notere, at køkkener var begyndt at minde om stuer. Eftersom åbne planløsninger er blevet normen, og de to værelsers funktioner efterhånden deles om det samme rum – og eftersom vores travle liv betyder, at køkkenet bliver hjemmets sociale samlingssted – har køkkenet simpelthen tilpasset sig. Køkkenskabe ligner nu nærmere almindelige møbler, mens elektriske apparater gemmes væk, og køkkenets overordnede indretning er blevet pænere og mere strømlinet.
I 2019 er også andre områder i hjemmet – og i offentlige rum – begyndt at give afkald på deres karakteristika til fordel for den luksus og komfort, der traditionelt hører sig stuer og spisestuer til. Ved London Design Festival var der badeværelser med typiske stueelementer, prydet med de populære mørkeblå farvepaletter, vi kender fra køkkener.
OT 07026 flisekollektion fra Cerasarda
Omvendt spottede vores redaktører ved Cersaie også en type indretning, som vi normalt associerer med badeværelser, i andre af hjemmets rum. Eksempelvis med dekorative fliser i opholdsrum og ovenikøbet på de udendørs facader.
Se også: 2020-listen: Her er 7 trends, der vil dominere Danmark næste år
Omvendt spottede vores redaktører ved Cersaie også en type indretning, som vi normalt associerer med badeværelser, i andre af hjemmets rum. Eksempelvis med dekorative fliser i opholdsrum og ovenikøbet på de udendørs facader.
Se også: 2020-listen: Her er 7 trends, der vil dominere Danmark næste år
Modulære hylder med indbygget skrivebord fra Gassien
I mellemtiden rettede Maison & Objet opmærksomheden mod det foranderlige hjemmekontormiljø. I takt med at flere og flere arbejder hjemmefra eller i kontorfællesskaber, begynder hjemmekontoret langsomt at skifte form.
I mellemtiden rettede Maison & Objet opmærksomheden mod det foranderlige hjemmekontormiljø. I takt med at flere og flere arbejder hjemmefra eller i kontorfællesskaber, begynder hjemmekontoret langsomt at skifte form.
Studio modulært kontorsystem af Thomas Feichtner for Bene
Hjemmekontoret er således blevet et mere fleksibelt og åbent rum, der har plads til både professionelt samarbejde, hygge med familien og individuelt skrivebordsarbejde.
Se også: 10 beviser: Derfor er fleksible løsninger et must i stuen
Hjemmekontoret er således blevet et mere fleksibelt og åbent rum, der har plads til både professionelt samarbejde, hygge med familien og individuelt skrivebordsarbejde.
Se også: 10 beviser: Derfor er fleksible løsninger et must i stuen
Li Edelkoort-udstilling. Photo fra Formex
3. Bæredygtighed. “Bæredygtighed er ikke længere en trend”, erklærede Formex-taleren Pekka Heino ved konferencens pressemøde. I stedet er det efterhånden blevet en integreret del af møbeldesign. Der er ingen tvivl om, at bæredygtighed er en bevægelse, der har bredt sig til hele industrien.
3. Bæredygtighed. “Bæredygtighed er ikke længere en trend”, erklærede Formex-taleren Pekka Heino ved konferencens pressemøde. I stedet er det efterhånden blevet en integreret del af møbeldesign. Der er ingen tvivl om, at bæredygtighed er en bevægelse, der har bredt sig til hele industrien.
Reef bruserende fra Agha
Der er nye, miljøvenlige materialer i horisonten – lige fra møbler fremstillet af kartoffelaffald til brusegulve lavet af restprodukter fra industriel produktion (vist her). Designere eksperimenterer med et utal af smarte idéer, og nogle producenter er begyndt at sende resultaterne ud på markedet. Særligt bioplastik havde en mere mærkbar tilstedeværelse blandt produkterne fra store producenter, især ved Maison & Objet.
Se også: 6 visionære veje – Sådan skaber man bæredygtigt design
Der er nye, miljøvenlige materialer i horisonten – lige fra møbler fremstillet af kartoffelaffald til brusegulve lavet af restprodukter fra industriel produktion (vist her). Designere eksperimenterer med et utal af smarte idéer, og nogle producenter er begyndt at sende resultaterne ud på markedet. Særligt bioplastik havde en mere mærkbar tilstedeværelse blandt produkterne fra store producenter, især ved Maison & Objet.
Se også: 6 visionære veje – Sådan skaber man bæredygtigt design
Limpha vægfliser fra Casalgrande Padana
Ved Cersaie så vi ovenikøbet en type flise, der modvirker forurening (Limpha porcelain stoneware, vist her) ved at rense luften via fotokatalyse.
Se også: Morgendagens møbler – Tag plads i mere bæredygtigt design
Ved Cersaie så vi ovenikøbet en type flise, der modvirker forurening (Limpha porcelain stoneware, vist her) ved at rense luften via fotokatalyse.
Se også: Morgendagens møbler – Tag plads i mere bæredygtigt design
Interiør i formet metal fra the Kin & Company design studio
Designere er også mere opmærksomme på produkternes livscyklusser, og producenter dropper flygtige trends til fordel for kvalitetshåndværk og holdbare materialer i et forsøg på at skabe produkter, der kan holde i flere generationer frem for hurtigt at ende på lossepladsen.
Et af de håndværk, som for alvor kommer frem i lyset efter årtier i skjul, er restaurering. Det blev fremhævet som et essentielt aspekt af den cirkulære økonomi ved en debat under årets 100% Design-konference, en del af London Design Festival. Fagfolk, der specialiserer sig i at renovere gamle møbler spiller en afgørende rolle for bæredygtigt design, idet de forlænger levetiden på ting, vi allerede ejer.
Designere er også mere opmærksomme på produkternes livscyklusser, og producenter dropper flygtige trends til fordel for kvalitetshåndværk og holdbare materialer i et forsøg på at skabe produkter, der kan holde i flere generationer frem for hurtigt at ende på lossepladsen.
Et af de håndværk, som for alvor kommer frem i lyset efter årtier i skjul, er restaurering. Det blev fremhævet som et essentielt aspekt af den cirkulære økonomi ved en debat under årets 100% Design-konference, en del af London Design Festival. Fagfolk, der specialiserer sig i at renovere gamle møbler spiller en afgørende rolle for bæredygtigt design, idet de forlænger levetiden på ting, vi allerede ejer.
Endelig adresserede Oslo Design Fair (Oslo, Norge, 28.–30. august) spørgsmålet om, hvordan også messer i sig selv kan gøres bæredygtige. Rethink-udstillingen, som er vist her, var bygget af træhuse, der blev genanvendt efter messen og integreret i et byggeprojekt i det nordlige Norge.
Trænger dit hjem til bæredygtig renovering? Find de bedste fagfolk i dit lokalområde her
Trænger dit hjem til bæredygtig renovering? Find de bedste fagfolk i dit lokalområde her
1. Kunst der imiterer natur
Det er noget, vi allerede har snakket om i et par år: Inspirationen til nutidigt design – og i øvrigt en god portion af materialerne – kommer i stigende grad fra naturen. Ligeledes er materialer, der ellers har været på retræte i en periode, såsom rattan, teak og kork, igen begyndt at vise sig i alt fra stole og kaffeborde til lamper og vægdekorationer.
Se også: 6 danske bud – Sådan skaber man design, der holder i generationer