Kommentarer
4 smarte måder: Brug idébøger til at kommunikere med dine kunder
Her er en række konkrete tips til at bruge Houzz-idébøger til at få dit projekt på skinner – både fysisk og digitalt.
Kate Burt
2. april 2020
Er du stadig ikke rigtig kommet i gang med at bruge idébøger på Houzz til at samarbejdet med dine kunder? Opdag, hvordan det smarte værktøj både kan forenkle og forbedre kommunikationen med dine kunder. De kan hjælpe dig med alt fra at få indsigt i dine kunders ønsker og visioner i begyndelsen af projektet – til finjustering af de sidste detaljer og formidling af komplekse idéer.
Hvad er en idébog?
En idébog er et virtuelt og interaktivt Houzz-værktøj, som kan bruges til at samle og dele billeder, idéer, noter og relevante Houzz-artikler. Du kan lave idébøger i samarbejde med kunder eller bare til dig selv.
Du kan også sammensætte idébøger fyldt med billeder og informationer, som du kunne have brug for på et senere tidspunkt. Det er enkelt at systematisere sine idébøger – du kan eksempelvis kalde dem “stuer i mørke farver” eller “idéer til karnapvinduer” – så bliver det nemt holde styr på og finde rundt i.
En af de mest populære måder at bruge idébøger på er at benytte dem i samarbejdet med kunder. Du kan dele dine egne idébøger med dem, og de kan lave deres og dele dem med dig. I kan også skabe dem i fællesskab og tilføje noter til hinandens billeder eller artikler.
En idébog er et virtuelt og interaktivt Houzz-værktøj, som kan bruges til at samle og dele billeder, idéer, noter og relevante Houzz-artikler. Du kan lave idébøger i samarbejde med kunder eller bare til dig selv.
Du kan også sammensætte idébøger fyldt med billeder og informationer, som du kunne have brug for på et senere tidspunkt. Det er enkelt at systematisere sine idébøger – du kan eksempelvis kalde dem “stuer i mørke farver” eller “idéer til karnapvinduer” – så bliver det nemt holde styr på og finde rundt i.
En af de mest populære måder at bruge idébøger på er at benytte dem i samarbejdet med kunder. Du kan dele dine egne idébøger med dem, og de kan lave deres og dele dem med dig. I kan også skabe dem i fællesskab og tilføje noter til hinandens billeder eller artikler.
Hvornår i løbet af et projekt er idébøger nyttige?
Hele vejen igennem faktisk!
Idébøger er en uvurderlig ressource for eksperter allerede i de tidligste stadier af kundekontakten. Du kan med fordel få kunden til at lave en idébog for deres projekt helt fra begyndelsen og på den måde få klar, visuel og direkte indsigt i deres vision.
I takt med at projektet skrider frem, kan du bruge de praktiske værktøjer til at samarbejde om detaljerne – og så er det i øvrigt en genial måde at holde projektet kørende på digitalt, når I ikke kan mødes ansigt til ansigt.
Hele vejen igennem faktisk!
Idébøger er en uvurderlig ressource for eksperter allerede i de tidligste stadier af kundekontakten. Du kan med fordel få kunden til at lave en idébog for deres projekt helt fra begyndelsen og på den måde få klar, visuel og direkte indsigt i deres vision.
I takt med at projektet skrider frem, kan du bruge de praktiske værktøjer til at samarbejde om detaljerne – og så er det i øvrigt en genial måde at holde projektet kørende på digitalt, når I ikke kan mødes ansigt til ansigt.
Indretningsarkitekten Clare Crabtree fra ClaranDesign havde stor gavn af idébøger, da hun skulle renovere et køkken for kunden Sue Mould.
“Houzz gjorde det ekstremt nemt for os at samarbejde om projektet,” siger Clare. “Det var jo bare om at lave en idébog og så gemme og redigere sine idéer… Jeg kunne eksempelvis poste et billede og skrive “Sue, jeg spottede lige det her i et amerikansk køkken. Hvad synes du om det?”,” fortæller hun.
Sue Mould fortæller ligeledes, at de delte idébøger var en stor hjælp under projektet: “Clare gemte blandt andet billeder, som jeg kunne kigge på, og hurtigt sige om det var noget i stil med det, jeg ønskede mig eller ej. Det har været et super smart værktøj til idé-deling.”
“Houzz gjorde det ekstremt nemt for os at samarbejde om projektet,” siger Clare. “Det var jo bare om at lave en idébog og så gemme og redigere sine idéer… Jeg kunne eksempelvis poste et billede og skrive “Sue, jeg spottede lige det her i et amerikansk køkken. Hvad synes du om det?”,” fortæller hun.
Sue Mould fortæller ligeledes, at de delte idébøger var en stor hjælp under projektet: “Clare gemte blandt andet billeder, som jeg kunne kigge på, og hurtigt sige om det var noget i stil med det, jeg ønskede mig eller ej. Det har været et super smart værktøj til idé-deling.”
Brug idébøger til…
1. …at få en fornemmelse for din kundes smag
Det er ofte det allerførste, man som ekspert bruger en idébog til, når man påbegynder et nyt projekt.
Før I overhovedet holder et dybdegående møde om det kommende arbejde, kan du bede din kunde – eller potentielle kunde – om at samle nogle billeder fra forskellige steder på Houzz til at illustrere deres stil og idéer. Du kan med fordel opfordre dem til at skrive noter til relevante billeder og på den måde fremhæve de specifikke detaljer, de vil vise dig.
Det er helt genialt, når du og kunden skal forventningsafstemme og komme på bølgelængde i de indledende faser.
1. …at få en fornemmelse for din kundes smag
Det er ofte det allerførste, man som ekspert bruger en idébog til, når man påbegynder et nyt projekt.
Før I overhovedet holder et dybdegående møde om det kommende arbejde, kan du bede din kunde – eller potentielle kunde – om at samle nogle billeder fra forskellige steder på Houzz til at illustrere deres stil og idéer. Du kan med fordel opfordre dem til at skrive noter til relevante billeder og på den måde fremhæve de specifikke detaljer, de vil vise dig.
Det er helt genialt, når du og kunden skal forventningsafstemme og komme på bølgelængde i de indledende faser.
“Vi beder typisk vores kunder oprette idébøger på Houzz, så vi nemt kan samarbejde om projekter,” fortæller indretningsarkitekten Juliet Marsh fra Marsh + Wiesenfeld. “Det er den letteste måde for klienter at vise os billeder på og fortælle os om deres præferencer gennem kommentarer. Det hjælper os virkelig til at forstå deres vision.”
Juliet Marsh husker for eksempel et projekt, hvor hun blev ansat til at renovere et hjem for en familie. Det var vigtigt for ejerne, at familiens to børn fik lov at være involverede i indretningen af hver deres børneværelse. Juliet og hendes partner, Judy Wiesenfeld, gav dem derfor instrukser i at bruge Houzz, og børnene fik derefter til opgave at sammensætte deres egne idébøger med billeder af børneværelser, som de rigtigt godt kunne lide. “Det var helt afgørende, for det gav dem mulighed for at vise os, hvad de ønskede sig, selv når de ikke kunne sætte ord på det,” forklarer Judy Wiesenfeld.
Juliet Marsh husker for eksempel et projekt, hvor hun blev ansat til at renovere et hjem for en familie. Det var vigtigt for ejerne, at familiens to børn fik lov at være involverede i indretningen af hver deres børneværelse. Juliet og hendes partner, Judy Wiesenfeld, gav dem derfor instrukser i at bruge Houzz, og børnene fik derefter til opgave at sammensætte deres egne idébøger med billeder af børneværelser, som de rigtigt godt kunne lide. “Det var helt afgørende, for det gav dem mulighed for at vise os, hvad de ønskede sig, selv når de ikke kunne sætte ord på det,” forklarer Judy Wiesenfeld.
2. …kommunikere muligheder og på en visuel måde
Billeder er ofte det bedste og mest direkte medie til at få dine kunder til at forestille sig, hvad det er, du foreslår – både når det gælder møblering, belysning, overflader og andet.
På Houzz har du adgang til mere end 21 millioner billeder, som du kan bruge til at illustrere farvepaletter, rumfordelinger, strukturelle elementer, flisemønstre, gulvbelægninger, havedesigns, hegn og meget, meget mere. Og du kan gemme hvert enkelt billede til lige så mange idébøger, du har lyst.
Se også: Sådan kobler du din hjemmeside sammen med dine sociale medier
Billeder er ofte det bedste og mest direkte medie til at få dine kunder til at forestille sig, hvad det er, du foreslår – både når det gælder møblering, belysning, overflader og andet.
På Houzz har du adgang til mere end 21 millioner billeder, som du kan bruge til at illustrere farvepaletter, rumfordelinger, strukturelle elementer, flisemønstre, gulvbelægninger, havedesigns, hegn og meget, meget mere. Og du kan gemme hvert enkelt billede til lige så mange idébøger, du har lyst.
Se også: Sådan kobler du din hjemmeside sammen med dine sociale medier
3. …forklare og informere
Det er ikke kun billeder, du kan dele i idébøger. Du kan også gemme informative artikler, som du eksempelvis kan anbefale din kunde at læse for virkelig at forstå et særligt emne, før de træffer en beslutning.
Under ‘Magasin’-fanen på Houzz finder du et endeløst arkiv af artikler med uvurderlige indretningsråd, inspiration og information. Ved at gemme nogle af disse brugbare artikler til de idébøger, du deler med din kunde, kan I hurtigere opnå en fælles forståelse og komme til sagens kerne, end hvis I skulle sende alle detaljer og kommentarer frem og tilbage mellem jer.
Det er ikke kun billeder, du kan dele i idébøger. Du kan også gemme informative artikler, som du eksempelvis kan anbefale din kunde at læse for virkelig at forstå et særligt emne, før de træffer en beslutning.
Under ‘Magasin’-fanen på Houzz finder du et endeløst arkiv af artikler med uvurderlige indretningsråd, inspiration og information. Ved at gemme nogle af disse brugbare artikler til de idébøger, du deler med din kunde, kan I hurtigere opnå en fælles forståelse og komme til sagens kerne, end hvis I skulle sende alle detaljer og kommentarer frem og tilbage mellem jer.
Det kan for eksempel være, at du gerne vil have, at kunden læser en særlig artikel, før projektet overhovedet er bekræftet, så han eller hun virkelig kan forstå, hvilke faser eller omkostninger et sådant projekt ville omfatte.
… Eller måske har du spottet en artikel, der illustrerer nogle af de forskellige valgmuligheder, din kunde kan overveje, eller som bare indeholder masser af billeder, der kan hjælpe dem definere, hvad de er på udkig efter.
I kan også med fordel dele og dykke ned i forskellige Houzz Tours med eksempler på projekter, der minder om jeres, og hvor lignende udfordringer er blevet tacklet.
- 4 eksperter: Sådan vil køkkenøen forme vores liv i fremtiden
- 26 fikse hemse – Sådan får du et ekstra rum uden at bygge ud
- Rustikke vægge? 20 forfriskende alternativer til mursten
I kan også med fordel dele og dykke ned i forskellige Houzz Tours med eksempler på projekter, der minder om jeres, og hvor lignende udfordringer er blevet tacklet.
4. …gemme potentielle samarbejdspartnere
Du har garanteret allerede en mappe fyldt med visitkort og noter til andre fagfolk og eksperter i bolig- og byggebranchen, som du kan samarbejde med. Men hvis du vil føje nogle nye til samlingen, kan du nemt tilføje og gemme ekspterprofiler i dine idébøger. På den måde kan du altid genfinde dem og bladre gennem deres projektbilleder og kundeanmeldelser.
Du har garanteret allerede en mappe fyldt med visitkort og noter til andre fagfolk og eksperter i bolig- og byggebranchen, som du kan samarbejde med. Men hvis du vil føje nogle nye til samlingen, kan du nemt tilføje og gemme ekspterprofiler i dine idébøger. På den måde kan du altid genfinde dem og bladre gennem deres projektbilleder og kundeanmeldelser.
Relaterede artikler
For eksperter
Sådan opfordrer du dine kunder til at give dig gode anmeldelser
Er dine kunder glade og tilfredse? Her får du 5 gode råd til, hvordan de kan hjælpe din forretning med at vokse.
Hele artiklen
Bliv hjemme
Tag dig godt ud på skærmen! 7 gode råd til stilede videomøder
3 eksperter giver tips til at fremstå tjekket, stilfuld og professionel, når du mødes online med venner og kolleger.
Hele artiklen
For eksperter
Sådan kan Houzz være en hjælp, når du arbejder på afstand
Benyt dig af 5 smarte værktøjer, som kan hjælpe dig holde kontakten og promovere din forretning – uanset hvor du er.
Hele artiklen
For eksperter
Sådan håndterer danske bolig-professionelle den svære tid
9 forskellige fagfolk fortæller, hvor hårdt corona har ramt indtil nu – og hvordan de bedst holder gang i forretningen.
Hele artiklen
For eksperter
Gode råd: Hold kontakten med dine kunder under coronakrisen
Indretningsarkitekten giver gode råd til digital kommunikation og til at holde kunder orienteret om status på projekter.
Hele artiklen
For eksperter
Sådan kobler du din hjemmeside sammen med dine sociale medier
Det er et must at linke din hjemmeside til dine konti på sociale medier, hvis du vil øge din trafik – sådan gør du...
Hele artiklen
Hjemmekontor
Praktisk guide: Sådan forbereder du dig på at arbejde hjemmefra
Coronavirus vender op og ned på vores dagligdag – Her er 6 gode råd til dig, der pludselig skal arbejde hjemmefra.
Hele artiklen
Arkitektur
For første gang: To kvinder vinder Pritzker Architecture Prize
Arkitekterne Yvonne Farrell og Shelley McNamara fra Irland tegner rationelle bygninger baseret på placering og funktion.
Hele artiklen
Livsstil
Er der egentlig forskel på 'mandligt' og 'kvindeligt' design?
Af Sara Norrman
En række kvindelige designere står bag en udstilling, der byder på alternativer til den "mandsdominerede" designverden.
Hele artiklen