6 danske bud – Sådan skaber man design, der holder i generationer
København viste nye dimensioner af tidens største buzzword, bæredygtighed, under designfestivalen 3 Days of Design.
3 Days of Design, der i år fandt sted 23.-25. maj, bød med andre ord på en række indblik i, hvordan danske virksomheder arbejder med mange forskellige dimensioner af bæredygtighed for at skabe fremtidssikret design til en mere klima- og miljøvenlig verden.
Læs også: Morgendagens møbler – tag plads i mere bæredygtigt design
Læs også: Morgendagens møbler – tag plads i mere bæredygtigt design
1. Design skal gå i arv
En af de mest oplagte måder at skabe bæredygtigt design på er ved at designe møbler, der holder langt ud i fremtiden – både fysisk og designmæssigt. Det mantra gik igen hos adskillige virksomheder og designere, blandt andet hos Fredericia Furniture, hvor danske Cecilie Manz præsenterede sit nye spisebord og spisebordsstol “Post”.
En af de mest oplagte måder at skabe bæredygtigt design på er ved at designe møbler, der holder langt ud i fremtiden – både fysisk og designmæssigt. Det mantra gik igen hos adskillige virksomheder og designere, blandt andet hos Fredericia Furniture, hvor danske Cecilie Manz præsenterede sit nye spisebord og spisebordsstol “Post”.
Møblerne er så klassiske og tidløse i både udtryk, materialer og holdbarhed, at de kan og skal holde i flere generationer. “Mine børn skal kunne arve dem,” fastslår designeren som definition på, hvad det i hendes hoved vil sige at designe i en kvalitet og holdbarhed, der er bæredygtig.
For Cecilie Manz er det vigtigt ikke bare at designe nye produkter for produkternes egen skyld. De skal have en berettigelse. “Funktion er essentielt, og hvis jeg ikke kan formulere et godt argument for at skabe et nyt produkt, er det bedre at lade være,” siger hun.
Herover: Bord og spisebordsstol fra kollektionen ‘Post’ af Cecilie Manz for Fredericia Furniture
For Cecilie Manz er det vigtigt ikke bare at designe nye produkter for produkternes egen skyld. De skal have en berettigelse. “Funktion er essentielt, og hvis jeg ikke kan formulere et godt argument for at skabe et nyt produkt, er det bedre at lade være,” siger hun.
Herover: Bord og spisebordsstol fra kollektionen ‘Post’ af Cecilie Manz for Fredericia Furniture
2. Unikke køkkener holder hele livet
En ting er at producere langtidsholdbart design og kvalitet. Men hvis man samtidig skaber design, der passer 100 procent til den enkelte brugers hjem og behov, så er tidshorisonten endnu længere. På den måde forsøger køkkenfirmaet Nicolaj Bo at skabe skræddersyede køkkener, der holder hele livet og måske i flere generationer.
“Vi har ingen standard-løsninger. Alt er tegnet specifikt til og i samarbejde med den enkelte kunde og det specifikke hjem, så køkkenet passer perfekt til rummets størrelse, højde og dimensioner. Simpelthen fordi kompositionen af en køkkenvæg betyder alt,” siger ejer og grundlægger Nicolaj Bo.
En ting er at producere langtidsholdbart design og kvalitet. Men hvis man samtidig skaber design, der passer 100 procent til den enkelte brugers hjem og behov, så er tidshorisonten endnu længere. På den måde forsøger køkkenfirmaet Nicolaj Bo at skabe skræddersyede køkkener, der holder hele livet og måske i flere generationer.
“Vi har ingen standard-løsninger. Alt er tegnet specifikt til og i samarbejde med den enkelte kunde og det specifikke hjem, så køkkenet passer perfekt til rummets størrelse, højde og dimensioner. Simpelthen fordi kompositionen af en køkkenvæg betyder alt,” siger ejer og grundlægger Nicolaj Bo.
Lige så vigtigt er det imidlertid, at køkkenet også udtryks- og stilmæssigt matcher bygningen og hjemmet, det indgår i, fortæller han. “Køkkenet skal indgå i hjemmets sammenhæng og ikke være en show-piece i sig selv, for show-pieces bliver utrolig tidstypiske. Og når man taler bæredygtighed, er tidstypisk nok det værste parameter, fordi det ikke holder i længden,” siger Nicolaj Bo.
Læs også: Hvordan ser dansk design ud om 10 år?
Læs også: Hvordan ser dansk design ud om 10 år?
Lignende filosofi gør sig gældende på Københavns Møbelsnedkeri, hvor alle produkter bliver udtænkt, designet og specialbygget i rustikke lokaler i en baggård midt i København. Her hersker de gamle håndværkstraditioner og kompromisløs kvalitet, for når de specialbyggede køkkener, skabe og møbler forlader Københavns Møbelsnedkeri, skal de holde i generationer. Faktisk skal de ikke bare holde, fortæller virksomhedens grundlægger Kim Dolva. “Vi skal lave noget, der også bliver smukkere med tiden,” fastslår han.
Her bliver selv miniature-modeller af snedkeriets køkkenmoduler bygget i hånden i 1:10-størrelse, så man kan få et meget realistisk indtryk af sit livslange køkken, inden man beslutter sig endeligt.
Designer Margrethe Odgaard, med Montanas grundlægger Peter J. Lassen (til højre) og hans søn, Montana-direktør Joakim Lassen
3. Farver der skal holde i årtier
Under overskriften ”Don’t judge a colour by it’s colour” har den danske tekstildesigner Margrethe Odgaard udviklet en ny farve farvekollektion med 30 forskellige nuancer for møbelvirksomheden Montana, der er kendt for sine enkle, men farverige reolsystemer.
3. Farver der skal holde i årtier
Under overskriften ”Don’t judge a colour by it’s colour” har den danske tekstildesigner Margrethe Odgaard udviklet en ny farve farvekollektion med 30 forskellige nuancer for møbelvirksomheden Montana, der er kendt for sine enkle, men farverige reolsystemer.
At introducere en række nye farver kan umiddelbart lyde som starten til en kortvarig trend med masser af brug-og-smid-væk til følge. Men faktisk er intentionen det stik modsatte. ”Jeg arbejder ikke med trends. Farvekollektionen skal være på markedet i mindst 5-10 år og samtidig have en eviggyldighed,” fortæller Margrethe Odgaard.
Hun har derfor taget udgangspunkt i de fem sorte, grå og hvide farver, der står for 75 procent af virksomhedens salg, så de nye kulører spiller sammen med de farver, de fleste mennesker har i deres hjem, for derved at minimere unødig udskiftning og overforbrug.
”Det er desuden vigtigt for mig, at farverne kommunikerer med træ, beton, marmor, og at der kun er meget få ’ego’-farver, altså farver der er svære at kombinere med andre,” siger hun. For eksempel har hun kun valgt én gul farve, ’kamille’, der med sin mildhed er nemmere at kombinere med andre farver, end stærkere, solgule nuancer er.
”Det er desuden vigtigt for mig, at farverne kommunikerer med træ, beton, marmor, og at der kun er meget få ’ego’-farver, altså farver der er svære at kombinere med andre,” siger hun. For eksempel har hun kun valgt én gul farve, ’kamille’, der med sin mildhed er nemmere at kombinere med andre farver, end stærkere, solgule nuancer er.
Den Spanske Stol af Børge Mogensen
4. Fortidens design klædt på til fremtiden
Hvilket design og hvilke møbler vil vi ikke bare have stående derhjemme i år og næste år, men også om 10, 20, ja måske 50 år?
Det ved vi af gode grunde ikke. Men en række danske designvirksomheder udtænker for tiden kollektioner ud fra devisen om, at hvis vi i dag elsker de møbler, der blev designet i 1950’erne, 60’erne og 70’erne, vil vi sandsynligvis også elske dem mange årtier ud i fremtiden.
4. Fortidens design klædt på til fremtiden
Hvilket design og hvilke møbler vil vi ikke bare have stående derhjemme i år og næste år, men også om 10, 20, ja måske 50 år?
Det ved vi af gode grunde ikke. Men en række danske designvirksomheder udtænker for tiden kollektioner ud fra devisen om, at hvis vi i dag elsker de møbler, der blev designet i 1950’erne, 60’erne og 70’erne, vil vi sandsynligvis også elske dem mange årtier ud i fremtiden.
Ud over at fortsætte produktionen af kendte danske møbelklassikere, relancerer virksomheder på stribe derfor også mere ukendte møbler. Ofte det det design, der har været ude af produktion i årtier – eller måske endda aldrig kom i produktion, da det blev tegnet.
Møbelvirksomheden Mazō er splinterny, men meget af dens design har rødder langt tilbage. “Det er vigtigt for os, at de designs vi i dag lancerer stadig er relevante om 50 år,” fortæller Magnus Stephensen, der er stifter af Mazō og desuden barnebarn af designeren Magnus Læssøe Stephensen.
Magnus Stephensen præsenterer stolen ‘TMBO Lounge’, der er designet af hans farfar Magnus Læssøe Stephensen i 1935
Møbelvirksomheden Mazō er splinterny, men meget af dens design har rødder langt tilbage. “Det er vigtigt for os, at de designs vi i dag lancerer stadig er relevante om 50 år,” fortæller Magnus Stephensen, der er stifter af Mazō og desuden barnebarn af designeren Magnus Læssøe Stephensen.
Magnus Stephensen præsenterer stolen ‘TMBO Lounge’, der er designet af hans farfar Magnus Læssøe Stephensen i 1935
“Ligeså forudseende og før sin tid, som min farfar var, da han for eksempel tegnede vores WNG Chair, ligeså vigtigt er det, at alle vores designs kan bestå gennem generationer og er anvendelige i fremtiden,” fortæller han.
‘WNG Chair’ designet af Magnus Læssøe Stephensen i 1937
Læs også: Er det OK at grave efter guld i de gamle danske design-arkiver?
‘WNG Chair’ designet af Magnus Læssøe Stephensen i 1937
Læs også: Er det OK at grave efter guld i de gamle danske design-arkiver?
Et andet eksempel er virksomheden House of Finn Juhl, der i løbet af de seneste år har relanceret mere end 50 forskellige møbler af den afdøde danske møbelmester, senest ’Græshoppen’, som Finn Juhl designede i 1938, men som dengang kun blev produceret i to eksemplarer. Og ‘Græshoppen’ bliver med sikkerhed ikke den sidste relancering fra den kendte designers hånd.
“Der ligger stadig et bagkatalog med nogle super spændende ting, og vi kan lancere nye Finn Juhl-møbler hvert år de næste tyve år uden problemer,” fortæller partner og medgrundlægger af firmaet, Hans Henrik Sørensen.
“Der ligger stadig et bagkatalog med nogle super spændende ting, og vi kan lancere nye Finn Juhl-møbler hvert år de næste tyve år uden problemer,” fortæller partner og medgrundlægger af firmaet, Hans Henrik Sørensen.
Stolen ‘Butterfly Classic’ (venstre), designet af Niels Gammelgaard og stolen ‘Model 107’, designet af Ib Kofod-Larsen, begge bliver produceret hos Magnus Olesen
5. Produceret lokalt og bæredygtigt
Producer møbler lokalt af lokale materialer og med lokal arbejdskraft. Efter den opskrift forsøger en række danske designvirksomheder at begrænse transporten og minimeremiljøbelastningen.
Det gælder blandt andre virksomheden Magnus Olesen, der – trods de seneste årtiers tendens til at udflytte produktionen til lande med billigere arbejdskraft – fortsat producerer alle sine møbler på en fabrik i Jylland. “Vi lever nu i en tid, hvor bæredygtighedstemaet er så stærkt, at det faktisk er blevet en enorm styrke at producere i Danmark af danske materialer,” fortæller direktør og ejer Nils Knudsen.
5. Produceret lokalt og bæredygtigt
Producer møbler lokalt af lokale materialer og med lokal arbejdskraft. Efter den opskrift forsøger en række danske designvirksomheder at begrænse transporten og minimeremiljøbelastningen.
Det gælder blandt andre virksomheden Magnus Olesen, der – trods de seneste årtiers tendens til at udflytte produktionen til lande med billigere arbejdskraft – fortsat producerer alle sine møbler på en fabrik i Jylland. “Vi lever nu i en tid, hvor bæredygtighedstemaet er så stærkt, at det faktisk er blevet en enorm styrke at producere i Danmark af danske materialer,” fortæller direktør og ejer Nils Knudsen.
Mere komplekst bliver spørgsmålet om lokal produktion imidlertid, når det handler om salg af produkter til fjernmarkeder uden for Europa, fortæller han.
“Vi oplever flere store virksomheder, som når de køber møbler forlanger, at produkterne ikke må være produceret mere end 700 km fra brugsstedet. Derfor arbejder vi på eksempelvis det amerikanske og japanske marked med lokale partnere, som enten producerer produkterne dér på en licens-aftale, eller også sender vi møbel-komponenter herfra, mens samling, polstring og tilpasning foregår lokalt”, fortæller direktøren, som understreger, at “Hvis man måler transporten per kubikmeter, er det væsentligt billigere CO2-mæssigt, hvis vi sender komponenter, der bliver samlet på stedet, end at sende færdige produkter.”
“Vi oplever flere store virksomheder, som når de køber møbler forlanger, at produkterne ikke må være produceret mere end 700 km fra brugsstedet. Derfor arbejder vi på eksempelvis det amerikanske og japanske marked med lokale partnere, som enten producerer produkterne dér på en licens-aftale, eller også sender vi møbel-komponenter herfra, mens samling, polstring og tilpasning foregår lokalt”, fortæller direktøren, som understreger, at “Hvis man måler transporten per kubikmeter, er det væsentligt billigere CO2-mæssigt, hvis vi sender komponenter, der bliver samlet på stedet, end at sende færdige produkter.”
6. Gå efter genbrug
Mens ingen nulevende designere eller producenter vil opfordre dig til at holde fingrene fra deres møbler, er det ubetinget det bedste, du kan gøre for miljøet og klimaet. For uanset hvor bæredygtigt et nyt produkt er kommet til verden, er det mere bæredygtigt at købe møbler, der allerede eksisterer.
Læs også: Hvad er egentlig en designklassiker?
Mens ingen nulevende designere eller producenter vil opfordre dig til at holde fingrene fra deres møbler, er det ubetinget det bedste, du kan gøre for miljøet og klimaet. For uanset hvor bæredygtigt et nyt produkt er kommet til verden, er det mere bæredygtigt at købe møbler, der allerede eksisterer.
Læs også: Hvad er egentlig en designklassiker?
Butikken Klassik midt i København har gjort det til en storslået forretning at sælge brugte danske luksus-møbelklassikere til priser, der ofte er langt højere end møblerne oprindeligt blev solgt for.
Og efterhånden som flere og flere nye møbler bliver produceret med langtidsholdbart design og kvalitet for øje er der sikkert gode chancer for at finde nogle af dem på aktioner, loppemarkeder og i genbrugsforretninger i de kommende år – også til overkommelige priser.
FORTÆL…
Hvor meget betyder det for dig, at design er langtidsholdbart?
Og efterhånden som flere og flere nye møbler bliver produceret med langtidsholdbart design og kvalitet for øje er der sikkert gode chancer for at finde nogle af dem på aktioner, loppemarkeder og i genbrugsforretninger i de kommende år – også til overkommelige priser.
FORTÆL…
Hvor meget betyder det for dig, at design er langtidsholdbart?
Men at der er flere måder at arbejde med bæredygtighed på end ved at måle design-produktionens CO2-aftryk blev tydeligt under dette års 3 Days of Design-festival – en årligt tilbagevendende event, hvor mere end 150 designvirksomheder og organisationer inviterer alle interesserede med et til et kig bag designkulisserne i København.