Gode råd: Hold kontakten med dine kunder under coronakrisen
Indretningsarkitekten giver gode råd til digital kommunikation og til at holde kunder orienteret om status på projekter.
Beth Whitlinger
25. marts 2020
Covid-19 har vendt op og ned på vores hverdag, og den altoverskyggende coronakrise har skabt store udfordringer. Det er klart, at både du og dine kunder er bekymrede. Nu er det derfor tid til at tage proaktive tiltag for at sikre, at din forretning kan holde sig kørende, og at dine kommunikationsveje forbliver åbne.
Læs også: Sådan håndterer danske bolig-professionelle den svære tid
Læs også: Sådan håndterer danske bolig-professionelle den svære tid
Vis omsorg og forståelse i den konstant skiftende situation
Noget af det allervigtigste, du kan gøre i denne tid, er at støtte op om dine klienter og udvise betænksomhed, når det handler til deres sikkerhed. Du kan overveje at sende en e-mail ud til alle kunder og diverse samarbejdspartnere, hvor du fortæller, at du er opmærksom på myndighedernes sundhedsanbefalinger, og at du vil gøre alt, for at dine kunder og deres familier forbliver sunde og raske.
Noget af det allervigtigste, du kan gøre i denne tid, er at støtte op om dine klienter og udvise betænksomhed, når det handler til deres sikkerhed. Du kan overveje at sende en e-mail ud til alle kunder og diverse samarbejdspartnere, hvor du fortæller, at du er opmærksom på myndighedernes sundhedsanbefalinger, og at du vil gøre alt, for at dine kunder og deres familier forbliver sunde og raske.
Der kommer jævnlige opdateringer fra myndighederne, så hold dig opdateret og informeret om, hvad der sker omkring dig. Nogle mennesker er måske bange, andre kan være stressede. Sørg for at din besked er rolig og betryggende.
Det er også en oplagt mulighed for at fortælle dine kunder om eventuelle ændringer i din almindelige forretningsgang – for eksempel hvis du er gået over til digitale møder. Hvis tingene for det meste kører, som de plejer, så informer dem i stedet om de forholdsregler, du træffer for at sikre både kundernes og eventuelle medarbejderes sikkerhed i forbindelse med jeres arbejde.
Det er også en oplagt mulighed for at fortælle dine kunder om eventuelle ændringer i din almindelige forretningsgang – for eksempel hvis du er gået over til digitale møder. Hvis tingene for det meste kører, som de plejer, så informer dem i stedet om de forholdsregler, du træffer for at sikre både kundernes og eventuelle medarbejderes sikkerhed i forbindelse med jeres arbejde.
Forsøg at klare møderne online
Myndighederne forsøger ihærdigt at begrænse sociale kontakt og opfordrer til, at vi så vidt muligt holder afstand til andre mennesker.
Uanset om dine kunder stadig er interesseret i et almindeligt møde eller ej, er der intet forkert i at aflyse eller udsætte fysiske møder – faktisk tvært imod. Jeg er personligt begyndt at tage kontakt til mine klienter telefonisk og over e-mail for at fortælle dem, at på grund af den globale – og ikke mindst af respekt for andres menneskers sikkerhed og velvære – holder vi os til elektronisk kommunikation så meget som overhovedet muligt.
Myndighederne forsøger ihærdigt at begrænse sociale kontakt og opfordrer til, at vi så vidt muligt holder afstand til andre mennesker.
Uanset om dine kunder stadig er interesseret i et almindeligt møde eller ej, er der intet forkert i at aflyse eller udsætte fysiske møder – faktisk tvært imod. Jeg er personligt begyndt at tage kontakt til mine klienter telefonisk og over e-mail for at fortælle dem, at på grund af den globale – og ikke mindst af respekt for andres menneskers sikkerhed og velvære – holder vi os til elektronisk kommunikation så meget som overhovedet muligt.
Heldigvis er de fleste mennesker vant til at kommunikere digitalt, og mange har allerede gode erfaringer med videoopkald. Et andet redskab er idébøger på Houzz, som er en genial måde at samarbejde med kunder om projekter på. Det er samtidig et online-værktøj, som sikrer, at dine klienter arbejde på deres projekter på alle tider af døgnet.
Projekttegninger kan revideres ved hjælp af Adobe PDF-filer, hvorpå boligejerne direkte kan tilføje kommentarer og foretage rettelser. Når det kommer til projektplaner, foretrækker jeg at have kunderne i røret eller mødes via videoopkald, da det kan være svært ved at forklare, hvordan sådan en plan skal forstås, over mail.
Se også: Praktisk guide: Sådan forbereder du dig på at arbejde hjemmefra
Projekttegninger kan revideres ved hjælp af Adobe PDF-filer, hvorpå boligejerne direkte kan tilføje kommentarer og foretage rettelser. Når det kommer til projektplaner, foretrækker jeg at have kunderne i røret eller mødes via videoopkald, da det kan være svært ved at forklare, hvordan sådan en plan skal forstås, over mail.
Se også: Praktisk guide: Sådan forbereder du dig på at arbejde hjemmefra
Valg af materialer til et boligprojekt er en af de ting, som virkelig kan være udfordrende at klare online. Jeg vil helst kunne røre og mærke alting, når jeg træffer valg på denne front, og jeg opfordrer typisk mine kunder til at gøre det samme. I begyndelsen af et projekt præsenterer vi ofte kunder for mange forskellige materialer for at få en fornemmelse for deres smag og præferencer. Jeg har brug for at kunne se deres reaktion på de enkelte stofarter for at kunne vurdere deres begejstring og deres stil. Det er simpelthen umuligt uden at kunne se deres ansigtsudtryk.
En løsning, der tidligere har fungeret for os – i vores tilfælde ved digitale møder – går på at sende klienten et udvalg af stofprøver, der er markeret med vores personlige koder. Derefter aftale har vi så kunnet tage et møde via video. Det er oplagt at bruge den slags digitale alternativer for at holde fysisk afstand.
Kommunikér digitalt med andre professionelle
I en tid, hvor rigtig mange af os har mulighed for at arbejde hjemmefra, er det heldigt, at vi er i en branche, hvor meget kommunikation heldigvis kan foregå digitalt. Diverse desingprogrammer og -platforme kan give adskillige brugere adgang til samme data, så man kan sidde hjemme hver for sig og stadig arbejde på fælles projekter. Sådanne programmer gør det for eksempel nemt at udarbejde tegninger og skitser i samarbejde med andre. Nogle platforme registrerer og gemmer oplysninger om, hvem, der har arbejdet på hvilke elementer hvornår, så du altid har den mest opdaterede information.
I en tid, hvor rigtig mange af os har mulighed for at arbejde hjemmefra, er det heldigt, at vi er i en branche, hvor meget kommunikation heldigvis kan foregå digitalt. Diverse desingprogrammer og -platforme kan give adskillige brugere adgang til samme data, så man kan sidde hjemme hver for sig og stadig arbejde på fælles projekter. Sådanne programmer gør det for eksempel nemt at udarbejde tegninger og skitser i samarbejde med andre. Nogle platforme registrerer og gemmer oplysninger om, hvem, der har arbejdet på hvilke elementer hvornår, så du altid har den mest opdaterede information.
Hvis du som jeg er indretningsarkitekt og arbejder sammen med en arkitekt, kan du overveje at tilknytte deres tegninger til dine som en såkaldt “Xref” i programmet AutoCAD. Så vil alle ændringer, som arkitekten foretager og enten uploader eller sender til dig, automatisk blive opdateret på din egen tegning uden at påvirke dit arbejde. Projektmøder med entreprenører, håndværkere eller andre samarbejdspartnere kan også afholdes digitalt via videokonferencer over eksempelvis Skype, Messenger eller Zoom.
God fornøjelse med de nye måder at arbejde på – og pas godt på dig selv! Husk i øvrigt på, at vi allesammen er i underskud af social kontakt i denne angstfremkaldende tid, så ræk ud til familie og venner gennem FaceTime, Skype, WhatsApp eller nogle af de mange andre digitale kommunikationsværktøjer, der findes i dag.
Se også: Sådan kobler du din hjemmeside sammen med dine sociale medier
Se også: Sådan kobler du din hjemmeside sammen med dine sociale medier
Beth Whitlinger har arbejdet med design i næsten 40 år. Når hun ikke guider andre indretningsarkitekter som en del af sin coaching-virksomhed ved navn The Interior Design Coach, arbejder hun som chefdesigner ved Beth Whitlinger Interior Design.
FORTÆL…
Hvordan har din virksomhed tilpasset sig til de nye forhold omkring Covid-19 og corona-pandemien? Del dine tips og tanker i kommentarsektionen herunder.
FORTÆL…
Hvordan har din virksomhed tilpasset sig til de nye forhold omkring Covid-19 og corona-pandemien? Del dine tips og tanker i kommentarsektionen herunder.
Relaterede artikler
For eksperter
Sådan opfordrer du dine kunder til at give dig gode anmeldelser
Er dine kunder glade og tilfredse? Her får du 5 gode råd til, hvordan de kan hjælpe din forretning med at vokse.
Hele artiklen
Bliv hjemme
Tag dig godt ud på skærmen! 7 gode råd til stilede videomøder
3 eksperter giver tips til at fremstå tjekket, stilfuld og professionel, når du mødes online med venner og kolleger.
Hele artiklen
For eksperter
Sådan kan Houzz være en hjælp, når du arbejder på afstand
Benyt dig af 5 smarte værktøjer, som kan hjælpe dig holde kontakten og promovere din forretning – uanset hvor du er.
Hele artiklen
For eksperter
4 smarte måder: Brug idébøger til at kommunikere med dine kunder
Af Kate Burt
Her er en række konkrete tips til at bruge Houzz-idébøger til at få dit projekt på skinner – både fysisk og digitalt.
Hele artiklen
For eksperter
Sådan håndterer danske bolig-professionelle den svære tid
9 forskellige fagfolk fortæller, hvor hårdt corona har ramt indtil nu – og hvordan de bedst holder gang i forretningen.
Hele artiklen
For eksperter
Sådan kobler du din hjemmeside sammen med dine sociale medier
Det er et must at linke din hjemmeside til dine konti på sociale medier, hvis du vil øge din trafik – sådan gør du...
Hele artiklen
Hjemmekontor
Praktisk guide: Sådan forbereder du dig på at arbejde hjemmefra
Coronavirus vender op og ned på vores dagligdag – Her er 6 gode råd til dig, der pludselig skal arbejde hjemmefra.
Hele artiklen
Arkitektur
For første gang: To kvinder vinder Pritzker Architecture Prize
Arkitekterne Yvonne Farrell og Shelley McNamara fra Irland tegner rationelle bygninger baseret på placering og funktion.
Hele artiklen
Livsstil
Er der egentlig forskel på 'mandligt' og 'kvindeligt' design?
Af Sara Norrman
En række kvindelige designere står bag en udstilling, der byder på alternativer til den "mandsdominerede" designverden.
Hele artiklen
I'm hastily rearranging meetings with Microsoft Teams with screen share so I can still walk clients through the 3D model. Not fully sure what to do about new job leads and meetings that I have booked in yet that I need to attend, may have to do meetings at distance.
Zoom meetings have been an absolute life saver, our clients love it as well our trades. With receiving samples, we have been utilizing MATERIAL BANK. Stay safe and healthy out there.
Hi Beth, it’s great that, via the internet, it is indeed possible to do a lot remotely. The selection of fabrics will always be “tricky” as it’s so important to cater to the way clients make decisions - visual, auditory and kinaesthetic. Joy