Kommentarer
Unge danskere: Vi designer fremtiden med leg, natur og håndværk
Godt design skabes blandt andet ved hjælp af god fantasi. Det viste unge danske talenter under årets designuge i Milano.
![](https://st.hzcdn.com/simgs/28a390a308d3b21b_0-4325/_.jpg)
MetteMaje Sofia Skøtt
30. april 2018
Foto fra udstillingen MINDCRAFT 18 af Pettersen & Hein - stolen hedder Lick My Ass
Alt fra de største brands til unge, ukendte designere gav deres bud på, hvad det næste år byder på inden for design og interiør, da årets udgave af designmessen Salone del Mobile løb af stablen i Milano.
Alt fra de største brands til unge, ukendte designere gav deres bud på, hvad det næste år byder på inden for design og interiør, da årets udgave af designmessen Salone del Mobile løb af stablen i Milano.
Vaser fra designer Ekin Kayas med base i Helsinki - kollektionen hedder Nordic Mood og tager afsæt i Nordens farvespil.
En række danskere var naturligvis også repræsenteret i Milano – både etablerede virksomheder som Gubi og Fritz Hansen samt helt unge designere og fremtidshåb fra designskolerne og designere. Vi tog snakken med en række af de mest fremtrædende og fremsynede nye designere om deres skandinaviske input.
En række danskere var naturligvis også repræsenteret i Milano – både etablerede virksomheder som Gubi og Fritz Hansen samt helt unge designere og fremtidshåb fra designskolerne og designere. Vi tog snakken med en række af de mest fremtrædende og fremsynede nye designere om deres skandinaviske input.
De nordiske stjerner
Et årligt tilbagevendende mekka for dansk design er udstillingen MINDCRAFT – et koncept fra Statens Projektstøtteudvalg for Kunsthåndværk og Design. Her havde kunstneren Ditte Hammerstrøm i år iscenesat opsætningen, der fremhævede 15 designere og kunsthåndværkeres værker.
MINDCRAFT giver på flere måder et unikt indblik i, hvordan dansk design kan komme til at se ud i fremtinden. I kunne man blandt andet se, hvordan strik kan omdannes til smukke skulpturer, hvordan træ kan laves til en stol med et budskab, hvordan vævede ting kan være smukke og samtidig lydabsorberende – altså hvordan et håndværk kan bruges på mange forskellige måder.
Et årligt tilbagevendende mekka for dansk design er udstillingen MINDCRAFT – et koncept fra Statens Projektstøtteudvalg for Kunsthåndværk og Design. Her havde kunstneren Ditte Hammerstrøm i år iscenesat opsætningen, der fremhævede 15 designere og kunsthåndværkeres værker.
MINDCRAFT giver på flere måder et unikt indblik i, hvordan dansk design kan komme til at se ud i fremtinden. I kunne man blandt andet se, hvordan strik kan omdannes til smukke skulpturer, hvordan træ kan laves til en stol med et budskab, hvordan vævede ting kan være smukke og samtidig lydabsorberende – altså hvordan et håndværk kan bruges på mange forskellige måder.
Designer Stine Mikkelsen.
Salone del Mobile er en gigantisk designmesse, der ikke bare holder til ét eller to steder i Milano, men er spredt over flere dele af byen.
På et gammelt universitet havde danske Studio Stine Mikkelsen installeret sig med sit design, der ofte opstår via en eksperimenterede tilgang. Stine Mikkelsen var i Milano med en række møbler og interiør, der er baseret på vulkansk aske og marmor kombineret med andre naturmaterialer. Hun er nemlig optaget af legen med materialer og sætter dem gerne sammen i alternative kombinationer og tester deres evner, hvorved designet opstår.
Salone del Mobile er en gigantisk designmesse, der ikke bare holder til ét eller to steder i Milano, men er spredt over flere dele af byen.
På et gammelt universitet havde danske Studio Stine Mikkelsen installeret sig med sit design, der ofte opstår via en eksperimenterede tilgang. Stine Mikkelsen var i Milano med en række møbler og interiør, der er baseret på vulkansk aske og marmor kombineret med andre naturmaterialer. Hun er nemlig optaget af legen med materialer og sætter dem gerne sammen i alternative kombinationer og tester deres evner, hvorved designet opstår.
Stine Mikkelsens design, der alt sammen er håndlavet og eksklusivt, tager afsæt i naturen og mange er designet med udgangspunkt i hendes barndom på Ærø, fortæller hun. “Det giver altid lidt ekstra interesse, når jeg har en historiefortælling på mine design, og jeg har bygget den ene kollektion op omkring min baggrund på Ærø og livet i naturen.”
Læs også: Årets designer er dansk: “Jeg ville ønske, at folk var modigere”
Læs også: Årets designer er dansk: “Jeg ville ønske, at folk var modigere”
Et sats i Jylland
I et lidt større set-up præsenterede Asger Høgfeldt designvirksomheden Noorstad. Her er grundtanken bag designet at skabe møbler og interiør, som folkene bag gerne selv vil leve med. Og så er alt fra spiseborde til sofaer er desuden produceret i Danmark af danske materialer – en værdi, firmaet også værner om. “Vi har sindssygt gode håndværkere i Danmark, så hvorfor ikke bruge dem?” spørger Asger retorisk.
I et lidt større set-up præsenterede Asger Høgfeldt designvirksomheden Noorstad. Her er grundtanken bag designet at skabe møbler og interiør, som folkene bag gerne selv vil leve med. Og så er alt fra spiseborde til sofaer er desuden produceret i Danmark af danske materialer – en værdi, firmaet også værner om. “Vi har sindssygt gode håndværkere i Danmark, så hvorfor ikke bruge dem?” spørger Asger retorisk.
Hos Noorstad, der blev stiftet i 2016 af Steen Skyum Høgfeldt og holder til i Kolding, anser de det ligefrem for at være en kerneværdi at fremhæve og værne om de danske og lokale kvaliteter.
Noorstad var langt fra alene om at have den nære kontakt i fokus. Ikke mindst hos de danske designstuderende var nærhed et centralt element.
Noorstad var langt fra alene om at have den nære kontakt i fokus. Ikke mindst hos de danske designstuderende var nærhed et centralt element.
Leg dig til design
To danske skoler, nemlig Kolding Designskole og Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (KADK) skilte sig ud ved at være særligt procesorienteret og ganske legende.
Læs også: Er det OK at grave efter guld i de gamle danske design-arkiver?
To danske skoler, nemlig Kolding Designskole og Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (KADK) skilte sig ud ved at være særligt procesorienteret og ganske legende.
Læs også: Er det OK at grave efter guld i de gamle danske design-arkiver?
På Kolding Designskole inviterede man de besøgende til at tage aktiv del i udviklingen af design. Det var samtidig en præsentation af deres nye uddannelse, en to-årig kandidatuddannelse i ‘Design og leg’. Her handlede det for de besøgende om at blande forskellige væsker og stoffer i glas, som var de en del af et forskningshold.
“Vi er her ikke for at vise en stol, men for at vise et koncept og den særlige værdi, vi har i Danmark, der hedder leg. Vi inviterer brugerne til leg og dialog og viser, at man skal turde vove sig ud i noget uden at vide, hvor det ender, hvis man vil lave godt design,” fortæller Charlotte Melin er kommunikationschef på skolen.
Men hvad kan vi forbrugere så bruge de skolernes leg til? Vi kan blandt andet bruge legen til at blive mere bevidste om det design, vi køber, og på den måde bedre forstå og forholde os til de processer, som designerne arbejder med, når de skaber noget nyt.
“Vi er her ikke for at vise en stol, men for at vise et koncept og den særlige værdi, vi har i Danmark, der hedder leg. Vi inviterer brugerne til leg og dialog og viser, at man skal turde vove sig ud i noget uden at vide, hvor det ender, hvis man vil lave godt design,” fortæller Charlotte Melin er kommunikationschef på skolen.
Men hvad kan vi forbrugere så bruge de skolernes leg til? Vi kan blandt andet bruge legen til at blive mere bevidste om det design, vi køber, og på den måde bedre forstå og forholde os til de processer, som designerne arbejder med, når de skaber noget nyt.
Hos KADK var man i år også gået alternativt til værks. I stedet for at fremvise færdige produkter præsenterede man en performativ installation kaldet ”Ingestion” (indtagelse) med fokus på forbrug, madspild og bæredygtighed.
De udstillede tre forskellige måder, hvorpå vi danskere opfører os omkring mad, samt hvordan vi tænker på mad som produkt og i sociale sammenhænge. Her på billedet er der gjort klar til næste “forestilling” - hvor en række mennesker sidder sammen og spiser mad, som de deler med hinanden. Undervejs sættes der gang i forskellige eksperimenter, der får deltagerne til at agere på bestemte måder og tænker over, hvorfor de gør, som de gør.
Se også: Er du klar til fremtiden i dansk design?
De udstillede tre forskellige måder, hvorpå vi danskere opfører os omkring mad, samt hvordan vi tænker på mad som produkt og i sociale sammenhænge. Her på billedet er der gjort klar til næste “forestilling” - hvor en række mennesker sidder sammen og spiser mad, som de deler med hinanden. Undervejs sættes der gang i forskellige eksperimenter, der får deltagerne til at agere på bestemte måder og tænker over, hvorfor de gør, som de gør.
Se også: Er du klar til fremtiden i dansk design?
Beskueren blev altså selv en del af den interaktive udstilling, hvor KADK opfordrede til dialog. Ønsket er, at besøgende får stof til eftertanke, fortæller studerende på skolen Jens Andreas Skovgaard. ”Vi har taget noget genkendeligt og sat det i en anden kontekst. Vi er mindre objektbaseret end mange andre og mere performative – simpelthen fordi vi har noget på hjerte. Som designere bør vi sætte noget på dagsordenen, og det gør vi her,” siger han. Jens Andreas Skovgaard fortæller, at det genkendelige element er mad, og det er maden som via de små fremvisninger sættes i anderledes kontekster, så deltagerne ændrer deres opfattelse af den måde, vi i dag omgås mad på.
Deltagerne går fra KADK’s udstilling med en øget bevidsthed om madspild og vores måde at bruge mad på i sociale sammenhænge. Og som dansker tager man fra Milano med indtrykket af, at dansk design i fremtiden er i legende, men trygge hænder.
FORTÆL…
Hvad håber du, dansk design vil have fokus på i fremtiden?
Deltagerne går fra KADK’s udstilling med en øget bevidsthed om madspild og vores måde at bruge mad på i sociale sammenhænge. Og som dansker tager man fra Milano med indtrykket af, at dansk design i fremtiden er i legende, men trygge hænder.
FORTÆL…
Hvad håber du, dansk design vil have fokus på i fremtiden?
Relaterede artikler
Indretning & dekoration
Københavns gamle gadelamper lyser op i private hjem – se hvordan!
Engang hang de over de københavnske gader, men nu er tusindvis af gadelamper solgt og hænger i danske boliger.
Hele artiklen
Trends
Trend-rapport: Sådan udvikler vi fremtidens bæredygtige tekstiler
Verdens største messe for indretnings-tekstiler byder i år på konkrete løsninger på de miljømæssige udfordringer.
Hele artiklen
Trends
6 højdepunkter fra årets første store designmesse
Af Elen Pouhaer
Vi har samlet alt det nye, der er værd at vide fra den seneste udgave af Maison et Objet, Europas store messe i januar.
Hele artiklen
Livsstil
8 typiske fejl: Dét misforstår udlandet om skandinavisk stil
Hvad er det nu lige, skandinavisk stil er... og ikke er? Her er 8 ting, folk i resten af verden ofte får galt i halsen.
Hele artiklen
Trends
6 visionære veje – Sådan skaber man bæredygtigt design
Årets London Design Festival viste, hvordan designindustrien smart og kreativt kan gøre vores hjem mere bæredygtige.
Hele artiklen
Design
Design-quiz: Hvad i alverden er det her?
Af Helle Sindal
Kreativt og kunstfærdigt... men hvad skal det bruges til? Test dig selv og din viden med 16 fantasifulde produkter.
Hele artiklen
Trends
Trend-report: 8 højdepunkter fra efterårets store designmesse
Vi løfter sløret for de største tendenser og highlights fra Maison & Objet, en af Europas største indretningsmesser.
Hele artiklen
Livsstil
Kan Norge blive en trussel for dansk design?
Norge er nordisk designs 'underdog' – men er det ved at ændre sig? Houzz tog til designmesse i Oslo for at finde svaret.
Hele artiklen
Trends
Her er de 6 hotteste design-trends fra første halvdel af 2019
Dristigt, iøjnefaldende og bæredygtigt – vi kaster et blik på 6 fremtrædende tendenser fra årets største designmesser.
Hele artiklen
Mest læst
6 danske bud – Sådan skaber man design, der holder i generationer
København viste nye dimensioner af tidens største buzzword, bæredygtighed, under designfestivalen 3 Days of Design.
Hele artiklen